• Ess

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

MinNatalie skrev 2013-12-06 17:13:47 följande:
    Jag har idag fått veta hur allt gick till då jag pratade med personalen idag igen. En av dom stod där och såg när min dotter klättrade upp i den 1,5 meter höga häcken. Men hon stod och pratade med en förälder och rätt som det var såg dom hur min dotter efter att ha klättrat högst upp på häcken och ställt sig upp på den tappat balansen för att sedan falla baklänges i asfalten bakom häcken. Eftersom hon föll baklänges och bakom häcken såg dom inte hur hon landade men dom tror hon tog emot med kroppen och inte huvudet. Vilket är helt omöjligt med tanke på den grad av hjärnskakning hon hade och var helt utslagen hela dagen, kvällen och natten igår när vi låg inne på barnakuten. Efteråt sprang både förskolläraren och föräldern till min dotter som bara låg på rygg och skakade. Dom bad henne resa sig och ledde henne in där hon bara ville lägga sig igen, då fick hon frågan om hon ville följa med till mellanmålet och kort därpå började min dotter kräkas. Då ringde dom mig och vi var dör inom 10 minuter och körde henne omgående till akuten där dom bedömde det som en rejäl hjärnskakning. Ja då vet jag att dom såg att hon klättrade, men ingen hindrade detta. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig inför allt detta nu? Jag frågade dom även om dom skrivit en rapport om olyckan vilket dom hade gjort och lagt i min dotters fack men dom upplyste mig om att dom inte var skyldiga att ge mig någon eller låta mig se den. Nu är vi hemma iallafall och min dotter har en jättejobbig huvudvärk men hon har fått Alvedon och lyckats äta en halv lussekatt.
    Jag tycker att dom brustit rejält i både tillsyn och hur man behandlar ett barn som kan va svårt skadat. Dom ser henne falla baklänges, hon ligger och skakar, och dom reser henne upp! 
    Hon kunde lika bra ha skadat ryggen/nacken också i fallet.
    Det är inga diskussioner, dom skulle ringt ambulans direkt. Är det sedan dessutom inte första gången de brister i tillsynen av barnen, så hade jag gjort en polisanmälan.

Tur att det gick "bra" med din dotter i alla fall och att hon är på bättringsvägen.
  • Ess
    frökenelisabeth skrev 2013-12-06 22:14:43 följande:
    Nej det går nog inte att eliminera riskerna, men en otroligt viktig sak är ju personaltätheten, där finns mycket att förbättra i form av politiska beslut. Sen tycker jag nog också att man som personal borde reagera när en femåring klättrar upp på en häck vid asfalt. 
    Det är precis därför jag skulle polisanmält händelsen. Sen får dom utreda varför det kunnat hända, det tar dessutom hårdare mot förskolan att få en polisanmälan på sig och förhoppningsvis så kollar dom barnen bättre och ingriper snabbare.

På vår förskola så är det mer regel än undantag att barnen är ute utan vuxen tillsyn. Jag har påtalat detta hur många gånger som helst, både till personalen och till chefen. Svaret man får från chefen är, men så får det inte va. Sen händer inget mer.
    Jag har en kompis som jobbar inom barnomsorgen, dom har nolltolerans mot att lämna barnen ensamma. Dom lyckas med att alltid ha personal ute som rör sig bland barnen. Så jag tror att bristerna på vår förskola uppkommer genom att personalen har jobbat ihop förlänge, typ så här har vi alltid gjort och det har fungerat, så det går liksom inte att tänka om där för de ser bara det omööööliga i att förändra sitt förhållningssätt.
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-07 08:45:14 följande:
    Polisen utreder inte sånt
    Klart dom gör. Dom utreder om det rör sig om vårdslöshet. Här finns en dokumenterad kroppsskada, och vistelse på sjukhus. Dessutom verkar det inte på ts som om det är första gången hon upplevt brister i tillsynen. 

Dom utreder även på en arbetsplats där det hänt en olycka. Men är det en mindre olycka med en skada där man själv eller med hjälp tagit sig till läkare/akutmottagning, så utreder dom det ju inte eftersom dom inte fått reda på det. 
    Tillbud anmäler man däremot till sitt skyddsombud.
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-07 12:23:26 följande:
    Det utreds inom kommunen i första hand ! Vad ska hon polisanmäla ? Att fsk personalen inte tittade på henne varje sek ?
    Vårdslöshet, vållande till kroppsskada.
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-07 21:28:23 följande:
    Ja busken vållade ju olyckan ska den polisanmälas ?
    Hur många gånger ska jag behöva upprepa att, har personalen en historia av bristande tillsyn så SKA det anmälas och utredas.
    För då är det ingen olycka, utan det har bara varit en tidsfråga innan något allvarligt skulle hända.
    Utan pressen av en anmälan med dåligt rykte osv som följd, så kommer det aldrig att bli några förbättringar, utan dom kommer att fortsätta hålla varann om ryggen och köra i invanda spår.

Att man står och pratar med en förälder är ingen ursäkt, utan bara en dum undanflykt. Klarar man inte av att både prata och röra sig runt och kolla barnen samtidigt, så bör man jobba med döda ting istället.
    Jag som förälder hade inte reagerat negativt på att vi gått runt på gården under tiden vi pratat.
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-07 21:48:13 följande:
    Detta var absolut inte bristande tillsyn
    Där har vi olika åsikter.
    Tobby skrev 2013-12-07 21:49:04 följande:
    Polisen har inte med det att göra det är kommunen som utreder det
    Ja, lämna det till kommunen så lär absolut ingenting hända mer än att dom klappar varann på axeln.
  • Ess
    Thaleia skrev 2013-12-07 22:42:01 följande:

Innan du uttalar dig hur pass mycket man klarar av att ha koll på barnen samtidigt som en förälder vill ha sin beskärda del av uppmärksamhet och vill veta saker, så ska du nog prova på det själv. Det här är faktiskt ngt som vi i personalen diskuterar för ibland är det faktiskt ett problem. Idag finns det föräldrar som kräver oerhört mycket tid och uppmärksamhet när dom tex kommer för att hämta. Vi är ju faktiskt inga supermänniskor utan det här gör att man lätt tappar fokus. Och jag vill inte ha en förälder som går runt efter mig för att kunna prata! Jag vill fokusera på barnen men många föräldrar tror att det är bara dem man ska ha tid för.
    Man kan röra på sig under tiden man uppdaterar föräldern vad som hänt under dagen. Sannolikheten är större att man ser incidenter och hinner ingripa då.
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-08 15:09:58 följande:
    Ingen kommer att bli skyldig till din dotters fall ! Det dom kan göra är att säkra upp gården men det är ju möjligt om dom ska ta bort allt på 1.5 m höjd , vet inte vad du är ute efter riktigt ? Straffa nån fsk personal ?
    Göra en anmälan så att dom tvingas gå igenom rutiner, säkerhet på gården, personaltäthet osv.
    En anmälan skadar förskolans rykte, och i förlängningen även kommunens rykte. Att ha bra skolor är ett sätt att locka folk till just den kommunen.
    Istället för att bara säga, -men oj då som det kan bli när det är för lite personal i barngrupperna. Så ska man anmäla alla sådana här händelser, för på sikt så kommer dom då att bli tvungna att göra något åt det, för annars kommer folk att dra sina barn från förskolorna/skolorna, och inflyttande väljer grannkommunen istället.
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-08 23:06:29 följande:
    Vad vill du få ut av detta ? Jag fattar inte ? Låter som du vill sätta nån till svars för det som hänt ? Din dotter är 5 år o har oxå ett ansvar för sig själv ? 1.5 m är inte så högt att jag skulle säga ifrån till mina barn att klättra på , varför skulle personalen förbjuda det ?
    Det är ju självklart att någon ska få svara för hur det kunde hända. 
    Antingen är det kommunens riktlinjer och underbemanning som brister. Annars så är det att personalen helt enkelt inte följde givna linjer.
  • Ess
    Aileen Allannah skrev 2013-12-11 01:53:39 följande:
    De som tycker att det var helt rätt av personalen att ta in barnet och vänta in föräldrarna har nog missat att ett fall på det sättet kan ge nackskador, inte bara hjärnskakning... Och det är ju där ambulansen faktiskt kan göra skillnad, genom att ge barnet en säker transport till sjukhuset.
  • Ess
    hammarhajen skrev 2013-12-11 22:38:00 följande:
    Har jag någonstans skrivit att jag inte skulle ringt en ambulans i just det här läget? Visa mig gärna var i så fall. 

Jag förstår allvaret, jag är inte dum. Jag tål också att bli konfronterad. Men det är FORTFARANDE betydligt lättare att förstå allvaret efteråt, när man vet omfattningen av skadorna, än precis då olyckan har hänt och då man själv inte såg fallet. Finns ju också akutläkare som felbedömer patienter på grund av diffusa symtom. Återigen - självklart är det inte bra att felbedöma. Men barn ramlar, barn slår sig, barn reagerar mycket olika på både pyttesmå skador och allvarliga trauman. Har man inte sett olycka ÄR det jättesvårt att veta och man kan inte ringa ambulans direkt varje gång ett barn faller för att gardera sig. Barn faller ju flera gånger om dagen på förskolan, i mindre olyckor (de snubblar, krockar, lär sig gå, klättrar). Nu VEEEEEET jag att det visade sig vara allvarligt den här gången, men även ett fall från lägre höjd (typ att barnet snubblar) kan ge inre skador om man har extrem otur. Och ett fall från tre meter kan sluta med bara ett blåmärke. 

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att jag inte försvarar förskolan. Bara att jag trots allt kan förstå att man kan felbedöma en situation. Att förstå och tycka att något är riktigt och bra är två mycket olika saker. Men jag ger upp detta nu. Känns som att vissa verkar vilja läsa in att jag är elak och ointelligent och som sagt: Tyck det den som vill. Kan jag glädja någon med det lilla så varsågod...
    Grejen är den att det är så dags att inse efteråt vad man skulle gjort. Jobbar man med människor/levande varelser, så chansar man inte, definitivt inte med något som ligger långt utanför ens kompetens. Man ringer 112 och ser till att få filtar hämtade, både för chocken och för att hon inte ska frysa. 

Jag förstår inte föräldern heller som påstods vara där när hon föll. Hade jag varit den föräldern, så hade jag ringt 112 och hindrat personalen att dra upp henne.
  • Ess
    mammalovis skrev 2013-12-13 16:59:13 följande:
    johanna aa: Jag läste ditt förslag om att sätta staket runt träd ... har du funderat på att barn även kan klättra på staket??

Det går inte skydda barn mot allt då de hela tiden kommer på nya ställen att klättra på, hemma såväl som på förskolan. Jag har fått höra om barn som fått platt-teven över sig mm hemma (jag hade detta barn på förskolan). Så det finns många möjliga och omöjliga saker att skydda barn mot.

Efter denna tråd tyckte jag det vore intressant att se vad som står på 1177 (en pålitlig sida) om hur man SKA hantera om människor faller från en höjd. Jag orkade inte leta så länge, men jag hittade inget på fallskador hos barn mer än hur man ska förebygga innan i olika åldrar. På hjärnskakning fanns det inga krav att man ska ringa ambulans, utan bara när barn ska besöka sjukhus så som  jag tolkade det.

Så hjälp mig hitta pålitlig information!!! Så kan vi utgå från samma handlingsplan och inte bara tyckande eller vad sjukvårdskunniga fått i sin utbildning. Rimligtvis borde det finnas lättåtkomlig information!
    Ett barn som faller från en så pass höghöjd rakt ner på huvudet/nacken och ligger kvar och skakar när man kommer fram, och börjar sen kräkas. Inte fn reser man det barnet upp och drar in det på mellis, då tycker jag rent ut sagt att man är totalt blåst.

Om förskolan börjar brinna vad gör då personalen?
    Säger åt barnen att sitta kvar och äta sin mellis, för det brinner bara lite och slocknar nog av sig självt..... 
    Det är ju precis lika urbota dumt resonerat.
  • Ess
    Tobby skrev 2013-12-13 18:07:15 följande:
    Barnet kräktes inte på en gång utan senare
    Låg och skakade och började KORT därefter kräkas. 
  • Ess
    hammarhajen skrev 2013-12-14 08:44:09 följande:
    Just att det var en förälder där som inte heller propsade på att ringa får mig att tro ännu mer på att fallet inte såg så allvarligt ut. Det ÄR verkligen jätteolyckligt när fallskador visar sig vara allvarliga i efterhand, men sådant kan hända den bästa. 

Därför kan man inte heller inga 112 DIREKT och VARJE gång ett barn faller. Barn faller varje dag (tänk bara på barn som lär sig gå!) och vi kan inte behandla ALLA olyckor som potentiellt livshotande. Självklart ska man ringa ambulans om man på allvar tror att en olycka är väldigt allvarlig. Självklart, självklart, självklart.
    Men skulle man ringa "för säkerhets skull" varje gång ett barn KAN ha inre skador skulle man helt enkelt behöva ha en ambulans i varje barns hem alltid. Ett barn KAN få inre skador av ett fall från 2 decimeters höjd också, om barnet har maximal otur. 
    Akutmottagningen är full utav människor som "bara" ramlat baklänges från sin egen längd.
    Varför?
    Jo, för att ett fall bakåt tar oftast illa oavsett om du sätter dig på rumpan eller slår i bakhuvudet. 

Man ringer 112 vid ett sådant fall som ts dotter gjorde. Tyvärr var föräldern en sådan mesig person som bara skulle gå rakt förbi oavsett vad som hade hänt.
  • Ess
    klaraklara skrev 2013-12-14 13:21:32 följande:
    Dottern mår nog bra nu, eftersom hon inte är så angelägen i att svara.
    Vi får iallafall hoppas det!
    Där är egentligen inte mycket att svara på för henne nu. Hon har bestämt sig för hur hon ska agera.
    Det är bara två läger här som träter om huruvida personalen faktiskt ska sköta sitt jobb och ha koll på barnen och om personalen skulle ringt 112 direkt.
  • Ess
    klaraklara skrev 2013-12-14 16:43:11 följande:
    Kanske det..
    Men jag vill faktiskt veta om det är bra med dottern, då jag har följt tråden. Man känner själv en stor oro för att det ska hända ens barn något. Jag hoppas verkligen hon återhämtat sig bra!
    Du kan alltid inboxa och fråga.

Jag känner samma oro som du gör, speciellt med tanke på att det inte är ovanligt att barnen lämnas ensamma ute på gården.
    Vilket jag tagit upp, men tycker inte att jag fått något hållbart svar.
Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan