• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Kantarellen

Är ganska övertygad om att vi missade timingen denna månaden. Men nu är det snart dags för mens och förra månaden denna dagen hade tempen redan börjat sjunka och i dag mätte jag månadens högsta temp. Visst kan det bero på en massa saker men en orsak kan ju vara att en spermie överlevde längre än de magiska tre dagarna. Känner mig totalt ogravid förståss. Fördelen med tempmetoden för mig är att lära känna kroppen, har skrivit om det tidigare men jag har inte de där 14 dagarna mellan äl och mens vilket förmodligen gjort att vi slutat ha sex för tidigt, men nu vet jag eftersom jag tempat och kan se mönstrena över tid.

• SaandraR
    Lantlollan skrev 2014-03-03 09:23:30 följande:
    Man kan vara gravid ändå!!

Ok:) och hur mycket räknas som ytterligare temphöjning? 0.1 grad eller mer?
  • Scintilla

En fråga till er som har lite längre erfarenhet av tempande: Hur snabbt brukar er temp sjunka när mensen sätter igång? 

Jag fick mens i söndags (redan på ÄL +10) och på morgonen den dagen hade tempen sjunkit från 36,9 till 36,7. I går hade jag 36,5 och i dag hade den gått upp igen, till 36,6..! Förra cykeln sjönk tempen direkt från 36,7 till 36,3 när mensen startade. Där stannade den i flera dagar för att sedan gå upp till 36,4, där den låg kvar fram till ÄL. 

De temperaturer som jag uppmätt nu sedan blödningen startade ligger alltså ovanför "coverline" i relation till förra månadens temperaturer. Någon som vet vad en sån liten och oregelbunden tempsänkning kan bero på?

• Lantlollan
    SaandraR skrev 2014-03-04 07:49:10 följande:
    Ok:) och hur mycket räknas som ytterligare temphöjning? 0.1 grad eller mer?

Vad menar du? När alltså? Om du har haft en temphöjning efter äl (har för mig att det ska vara minst 0,2 grader C) och tempen håller sig på den högre nivån behöver du inte ha någon ytterligare temphöjning alls, du kan vara gravid ändå.

Sedan spelar det ju även roll vilken sorts termometer du har, var du mäter och hur konsekvent du är med tiden när du mäter och sömnen dessförinnan.
  • Lantlollan
    Scintilla skrev 2014-03-04 08:48:09 följande:
    En fråga till er som har lite längre erfarenhet av tempande: Hur snabbt brukar er temp sjunka när mensen sätter igång? 

Jag fick mens i söndags (redan på ÄL +10) och på morgonen den dagen hade tempen sjunkit från 36,9 till 36,7. I går hade jag 36,5 och i dag hade den gått upp igen, till 36,6..! Förra cykeln sjönk tempen direkt från 36,7 till 36,3 när mensen startade. Där stannade den i flera dagar för att sedan gå upp till 36,4, där den låg kvar fram till ÄL. 

De temperaturer som jag uppmätt nu sedan blödningen startade ligger alltså ovanför "coverline" i relation till förra månadens temperaturer. Någon som vet vad en sån liten och oregelbunden tempsänkning kan bero på?

Hmmm. Det låter ju fortfarande som en nidis....? Det är inte så vanligt, men vissa kan blöda ganska mycket...?

Min temp har gått ner ganska radikalt dagen före mens och sen ytterligare på dagen för mens. Sedan hållt sig nere. Men jag har bara erfarenhet av två sådana cykler.
  • Scintilla
    Lantlollan skrev 2014-03-04 09:06:09 följande:

Hmmm. Det låter ju fortfarande som en nidis....? Det är inte så vanligt, men vissa kan blöda ganska mycket...?

Min temp har gått ner ganska radikalt dagen före mens och sen ytterligare på dagen för mens. Sedan hållt sig nere. Men jag har bara erfarenhet av två sådana cykler.
    Ja, detta är sjukt förvirrande – jag är på tredje mensdagen och så går tempen upp?! Men nidblödning känns väääldigt osannolikt (tyvärr) eftersom jag blöder i princip som vid vanlig mens (måste ha tampong/binda). Bara att avvakta och se hur tempen utvecklar sig, antar jag Obestämd
  • Memmis1
    Reflexen skrev 2014-03-04 06:49:39 följande:
    Hej Memmis!
    Förstår att du undrat, det är inte alldeles lätt att veta vad som gäller
    Tempen höjs när ÄL skett. Så läkaren har rätt, då är det för sent att börja ha sex.
    Jag gillar temp metoden för att jag har blivit bättre på att notera andra tecken, som flytningar o molvärk, och därför lärt mig när det är dags för ÄL.
    (Sen är nog temp metoden väldigt bra om man vill undvika graviditet - sexa på när tempen gått upp liksom )
    Tack då vet ja Skrattande
    Bara att ta nya tag för mig då!Tungan ute
  • Kantarellen

Åh, jag som varit helt övertygad om att jag intranät gravid. Nu sitter jag på jobbet och kan inte koncentrera mig ett dugg på grund av tempökningen i morse. Torsdag är beräknad mens.

• fladdertanke
    Scintilla skrev 2014-03-04 09:35:36 följande:
    Ja, detta är sjukt förvirrande ? jag är på tredje mensdagen och så går tempen upp?! Men nidblödning känns väääldigt osannolikt (tyvärr) eftersom jag blöder i princip som vid vanlig mens (måste ha tampong/binda). Bara att avvakta och se hur tempen utvecklar sig, antar jag 

Tänk på att en topp kan komma av tusen olika anledningar, kanske förkylning på G exempelvis. För egen del gick tempen upp en halv grad på 4e dagen med blödning denna månaden, men jag är inte gravid. Nuvill jag inte vara negativ men de är lätt att man får upp hoppet när man ser förändringar som kanske har en annan förklaring. Självklart hoppad jag att du faktist är gravid. Enda sättet att få veta säkert är nog att ta ett test :)
  • Scintilla
    fladdertanke skrev 2014-03-04 11:20:26 följande:

Tänk på att en topp kan komma av tusen olika anledningar, kanske förkylning på G exempelvis. För egen del gick tempen upp en halv grad på 4e dagen med blödning denna månaden, men jag är inte gravid. Nuvill jag inte vara negativ men de är lätt att man får upp hoppet när man ser förändringar som kanske har en annan förklaring. Självklart hoppad jag att du faktist är gravid. Enda sättet att få veta säkert är nog att ta ett test :)
    Jag har inget hopp alls om att vara gravid egentligen. Tog ett test senast igår som var negativt, och med en så här "stor" blödning kan det knappast finnas något kvar där inne, även om det var ett befruktat ägg från början :(

Jag blir bara så förvirrad när tempen beter sig konstigt när den tidigare har skött sig exemplariskt ;) 
Svar på tråden Tempar/Fertility friend