• Reflexen

Tempar/Fertility friend

eagle87 skrev 2015-11-29 10:59:58 följande:

Hej, hann du göra ngn missfalls utredning? Ja misstänker att lågt progestron va orsaken till mitt missfall och infertilitet.

Hej!

Tror att jag missade att svara dig förra gången du frågade, ursäkta för det!

Jag hann göra en halv utredning, dvs de kollade livmoder o äggledare/stockar m ul, spolade livmodern, tog blodprov för att kolla om det var några kromosomfel på mig eller mannen samt kollade om jag hade ökad risk för blodproppar. Inget visade något fel/konstigt. Jag fick dock blodförtunnande tabletter (trombyl) utskrivna och löfte om tidigt vul så fort jag plussat igen. När jag plussade fjärde gången var jag på vul i v 6+ nåt och 8+6, där levande embryo konstaterades.

De tog inga progesteronprover. Jag frågade läkaren om ev brist, men hon trodde inte på det. Min lutealfas var inte tillräckligt kort för att tyda på det (precis som ni skrivit här ovan går gränsen vid 9-10 dgr, o min var längre än så). När jag fått mitt plus, så började jag dock smörja m Progesterall på eget bevåg (enl rekommenderad dosering på deras hemsida). Smörjde till v 13. Berättade för läkaren att jag smörjde, och då lät hon faktiskt positiv till det!

Har du funderat på att köpa progesteronkräm och testa? Jag hade Progesterall, men tyckte den var svår att dosera.
  • Reflexen

Hej ni tappra!

Jag har inte läst hela er senaste diskussion, men ville bara skicka en kram till er som blivit mobbade för vikt och annat. Mobbning är vidrigt, mig retade de för att jag hade ankor (typ tre hobbyankor, alltså). Kan fortfarande inte förstå hur de kunde få det till att bli nåt att retas för..., men som nån skrev handlar det ju inte om att nåt är fel på den som mobbas utan på dem som mobbar!

Sen ville jag också skriva att ett högt BMI inte gör det omöjligt att bli gravid! Jag har BMI över 35, men är gravid (i v 29). Hittills har jag också haft förmånen att få må helt perfekt.

Kram på er alla!! Må 2016 bli allas vårt år!

• Reflexen
    SecretlyMe skrev 2016-01-03 06:33:21 följande:

Varför jag behöver gå ner, är för att jag måste ha bmi under 30 om vi ska få hjälp från landstinget. Annars hade jag nog inte tänkt på det lika intensivt som nu

Den där eländiga BMI- gränsen! Jag förstår ju att det är därför många vill gå ner. Ville bara ge lite hopp, men inser att det kanske lät drygt. Ber om ursäkt för det ifall någon uppfattade det så. Jag har haft tur som blivit gravid "lätt", för det är ju eg bara tur/otur det handlar om. Sen håller jag med om att det är bättre att ha ett lägre BMI för att underlätta graviditet och förlossning. Jag är ju tex större och klumpigare än en lika gravid kvinna på halva vikten liksom.
  • Reflexen
    Malin 845 skrev 2016-01-03 20:00:16 följande:

Är det värt att testa denna? Vad kan den göra för skillnad? Står att den kan hjälpa mot PCO men står inte hur. Samt att jag inte vet vilken dag jag ska börja med den på med min oregelbundna cykel..

Jag har använt Progesterall. Köpte pga att jag hade en lutealfas som var i kortare laget, ca 10 dgr, vilket kan tyda på låg nivå av progesteon. Hade även haft tre mf på raken, som också kan ha berott på lågt progesteron. OBS! Jag hat inte testat min progesteronhalt, så det var bara spekulationer från min sida!!!

Använde den bara en cykel, då blev jag inte gravid men fick en extremt lång mens (14 dgr!). Cykeln efter vågade jag inte smörja pga långa mensen, men plussade då! Började sen smörja vid plusset och höll på till vecka 12, för att stödja kroppens egen progesteronproduktion och därmed försöka förhindra mf.

Om du köper den så får du med ett infoblad där dosering och sånt står.

Summa summarum: har använt, men har ingen aning om ifall den hjälper. Tyvärr!
  • Reflexen

Sagoskog;

Det kan kanske vara nåt där! väldigt svagt dock, så är väl osäkert om det skulle synas på annat test.

(Jag är lite lagom pessimistisk när det gäller att få tydliga plus, så jag skulle ha väntat till i morgon m dyrt test. Jag verkar plussa rel. sent, på typ bim+3/äl+14 som tidigast tror jag)

Spara om du håller på att krypa ut skinnet av nyfikenhet! :)

• Reflexen

Då förstår jag, Sagoskog. Det är definitivt ett samtal man vill ta i lugn och ro!

Jag tycker nog det syns ännu bättre på den andra bilden. Men eftersom du ser det tydligare (brukar ju vara så kass kvalitet på bilderna här på fl), så varför inte bara visa sambon stickorna och ta pratet därifrån?!

Håller tummarna!

• Reflexen
    sagoskog skrev 2016-01-07 09:15:33 följande:

Ja, det blir en helt annan bild när man laddar upp. Det jag känner är iaf att dessa streck skiljer sig helt från de spökstreck jag fått tidigare. Men jag kan ju ha helt fel också. Tror iaf att jag skaffar något annat test idag och testar med samma urin. Nja det skulle jag ju kunna göra, men känner nog att jag vill vara säkrare om det går.

Låter som en bra plan! hoppas på tydligt resultat för dig!
Svar på tråden Tempar/Fertility friend