Tempar/Fertility friend
Hej, hann du göra ngn missfalls utredning? Ja misstänker att lågt progestron va orsaken till mitt missfall och infertilitet.
Tror att jag missade att svara dig förra gången du frågade, ursäkta för det!
Jag hann göra en halv utredning, dvs de kollade livmoder o äggledare/stockar m ul, spolade livmodern, tog blodprov för att kolla om det var några kromosomfel på mig eller mannen samt kollade om jag hade ökad risk för blodproppar. Inget visade något fel/konstigt. Jag fick dock blodförtunnande tabletter (trombyl) utskrivna och löfte om tidigt vul så fort jag plussat igen. När jag plussade fjärde gången var jag på vul i v 6+ nåt och 8+6, där levande embryo konstaterades.
De tog inga progesteronprover. Jag frågade läkaren om ev brist, men hon trodde inte på det. Min lutealfas var inte tillräckligt kort för att tyda på det (precis som ni skrivit här ovan går gränsen vid 9-10 dgr, o min var längre än så). När jag fått mitt plus, så började jag dock smörja m Progesterall på eget bevåg (enl rekommenderad dosering på deras hemsida). Smörjde till v 13. Berättade för läkaren att jag smörjde, och då lät hon faktiskt positiv till det!
Har du funderat på att köpa progesteronkräm och testa? Jag hade Progesterall, men tyckte den var svår att dosera.