Inlägg från: Anonym (Hjälp mig!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp mig!)

Första barnet ABO immunisering och gravid med andra nu, kommer det hända igen??

Min fösta lilla flicka, idag 15 månader, föddes med ABO immunisering. Upptäcktes efter ca 10 timmar efter förlossningen. Fick snabbt vård, och en ambulans två timmar till Stockholm för att genomgå blodbyte. Men hon behövde INTE byta blod. Värdet sjönk snabbt av solandet och sen solade hon en vecka. Värdet sjönk väldigt fort på henne och läkarna var mycket nöjda. Men för mig och pappan var detta otroligt traumatiskt att befinna sig två timmar bort från stödet av familjen, på en intensivvård... Inte få amma, inte ta upp och trösta henne när hon grät... Se henne bli stucken i huvudet två gånger om dagen. Läkarna i Stockholm försäkrade oss om att det hade upptäckts snabbt och inte skulle ge skador på henne. Men sen när vi var på återbesök på vårt sjukhus hemma började dom prata om hjärnskador!!? Så ja, varje dag finns det med mig i tanken. Blev hon skadad? Är det därför hon är lite senare än alla andra barn? Nu är jag oplanerat gravid och känner att jag vill göra abort. Jag är så rädd att det ska hända igen. Någon som fött ett barn med ABO immunisering och sedan skaffat en tvåa?? Hur gick det? Kan man på något sätt ta reda på om bebis i magen är sjuk eller kommer bli? Jag kan inte gå en hel graviditet och vara så orolig, då kanske ja gör alla en tjänst genom abort. Tänk om barnet dör i mitten av graviditeten av detta? Eller föds ännu sjukare än min första och får grava hjärnskador? Då är det fel av mig att chansa!! Snälla hjälp mig nu!! Jag blev så otroligt lycklig när jag plussade trots att det inte var planerat och sen slog mina tankar allt i spillror!!

• Svar på tråden Första barnet ABO immunisering och gravid med andra nu, kommer det hända igen??
  • Anonym (Hjälp mig!)

Någon som inte fött ett andra barn men som fått ett barn med samma då? Fick ditt barn några "men" av immuniseringen? Vilket billirubinvärde hade ditt barn?

• Anonym (Hjälp mig!)
    Dr to be skrev 2013-12-13 16:26:36 följande:
    Hej! Vår dotter på snart 21månader som föddes i v.36 fick/hade också AB0-immunisering. Detta upptäcktes ca 20h efter hon föddes men det blev inget snack om intensivård. Hon fick börja sola direkt och solade till och från i 3v både inneliggande och hemma. Kommer ej ihåg hennes bilirubinvärden men de var rätt höga. Det var aldrig tal om blodbyte eller hjärnskador- de höll stenkoll på hennes värden. Dock behövde hon blodtransfusioner då hon hade för lågt blodvärde. Vi frågade en av läkarna om det kunde hända igen vid en ev ny graviditet pxh han sa "ja, men det är mildare vid andra, tredje gången etc..." Vår dotter är en otroligt aktiv, tidig med både språk och motorik och mår jättebra. Det har aldrig varit snack om hjärnskador. Hjärnskador är risken vud extremt höga bilirubinvärden och man utför blodbyte när det ännu finns god marginal till de skadande värderna. Att du inte fick amma låter väldigt konstigt. Vår dotter fick solpauser vid amning. Om barnet är jätteledset så brukar det vara regel att barnet får ligga och sola på mammans eller pappans bröst. Om jag var du skulle jag tala med vården om din rädsla. Som jag ser det har du ingen anledning till att göra abort. Lycka till vad du/ni än beslutar

Tack för ditt svar!! :) Min dotter sondmatades med ersättning och dom lärde henne ta nappen med hjälp av sockerlösning... Det strulade till det här med amning rejält när jag efter en vecka skulle börja. Men men... Jo dom hade stenkoll på hennes värden med och där var det inget snack om skador utan det var på sjukhuset här hemma som det började pratas om det fler veckor efter vi hade kommit hem och hon var "frisk". Och nu är ju min dotter sen, inte så sen att BVC oroar sig men klart man undrar om det hänger ihop. Jag har frågat mödravården men där tycks dom inte veta ett smack om detta. Så jag vet inte vart annars jag ska vända mig än till människor med erfarenhet.
  • Anonym (Hjälp mig!)

Nån mer?

• Anonym (Hjälp mig!)

Jag visste att detta var ovanligt men inte såhär ovanligt! :(

• Anonym (Hjälp mig!)
    Alis skrev 2013-12-13 20:52:57 följande:
    Min andra dotter föddes med ABO-immunisering. Första dottern hade inte det. Vet inte hur lång tid det tog för dem att upptäcka det men jag är ganska säker på att vi började behandla dagen efter att hon fötts (hon är född på morgonen). Hon fick sola på en filt så jag kunde amma och ta upp henne utan problem (se bilden). Vi tilläggsmatade henne med kopp men ärligt talat så var det nog inte mycket extra hon fick i sig. Jobbigt med alla blodprover såklart. Jag var snittad och vid ett tillfälle var jag tvungen att lämna henne med barnmorskan och undersköterskan vid ett blodprov eftersom jag inte klarade av att stå upp så länge. Det är väl det som jag minns som jobbigast. Vi fick också stanna ett extra dygn och jag saknade min stora tjej väldigt mycket. I övrigt helt odramatiskt. Man pratade inte alls om några hjärnskador med mig och hon utvecklas helt normalt. Vi ska inte ha fler barn men jag skulle inte låta det här hindra mig en sekund om jag ville ha fler. Tycker att du ska kontakta en barnmorska om du känner dig orolig. De kan säkert svara på alla dina frågor. Lycka till! 

Först vill jag säga att guuud så söt tjej! Verkligen :) Hur länge solade hon? Min tjej solade i en vecka. Men vår tjej hade som sagt höga värden och precis på gräns till blodbyte. Hon solade med lampor från alla håll och bara en sådär liggplatta räckte inte för henne... Så hon sondmatades ju då eftersom jag inte fick ta upp henne. Jag har pratat med barnmorska men hon kunde inte svara på något jag undrade över :( upplevelsen har verkligen satt spår... Usch. Jag ska ta reda på allt som går. Och om man kan få extra stöd under graviditeten och så.
Svar på tråden Första barnet ABO immunisering och gravid med andra nu, kommer det hända igen??