• Anonym (Undrar)

Positivt test efter abort, starkt plus.

Jag har läst mycket på nätet för att söka svar på min fundering kring detta. Jag gjorde en medicinsk abort för fyra veckor sedan och gjorde ett gravtest som sjukhuset skickade med mig tillsammans med slidtabletterna som igår visade positivt. Inte ett litet svagt streck utan detta var väldigt tydligt. Mer tydligt än de testen jag tog när jag fick veta att jag var gravid.

När kliniken sedan ringer till mig och frågar hur det har gått så säger jag som det är att det är positivt och redan i telefonen verkade hon tveka på mig. Undrade om jag hade gjort rätt osv och om det inte var för tidigt. Då blev jag arg och ifrågasatte varför dom då satte upp denna dag för mig att ta detta test och inte nästa vecka istället. Kunde hon inte svara på men hon ville skicka ett nytt test att göra nästa vecka och det sa jag blankt nej till utan krävde att få komma rätt så omgående på efterkontroll på kliniken eftersom jag inte skulle vara hemma efter nästa vecka alls på flera veckor så jag ville detta.

Nu fick jag tid på måndag att kolla upp och det är ju bra. Men jag undrar om det är flera här inne som har fått starka plus efter en abort som jag och hittade dom då något eller är det bara envisa hormoner som spökar? Jag frågar detta därför att de jag har läst och hittat har det varit svaga plus.

• Svar på tråden Positivt test efter abort, starkt plus.
  • Anonym (Undrar)

Ingen som har varit med om detta alls?

• Anonym (osäker)

Jag är ingen säker källa, men jag har förstått att hCG-nivån kan vara förhöjd ännu 1-2 månader efter en abort.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (osäker) skrev 2013-12-13 20:46:31 följande:
    Jag är ingen säker källa, men jag har förstått att hCG-nivån kan vara förhöjd ännu 1-2 månader efter en abort.
    Det har jag också förstått efter vad jag har läst om runt på olika sidor förutom här men då har de kvinnorna pratat om svaga plus som sedan har tynat bort och försvunnit helt efter 1-2 veckor. Blev så fundersam för mitt test var så starkt och dök upp nästan omgående.

Detta är min andra medicinska abort och vid förra så gjorde jag testet med samma antal veckor efter att man hade slutfört själva aborten och då var testet klart negativt. Inga antydningar till plus alls.
  • Anonym (osäker)

Graviditetstest som du gör hemma på basen av ett urinprov är inte kvantitativa - de mäter alltså inte ett värde på hCG-hormonet, utan indikerar bara att det finns i en mängd som är större än testets lägsta känslighetsområde. Du kan alltså inte dra några slutsatser utifrån hur starka streck du får på olika test. Hormonvärdet i urinen påverkas t.ex. av hur mycket du druckit. 

För att kunna jämföra halter av hCG krävs blodprov.

Men ja, du har mätbara halter av graviditetshormon i urinen, så din kropp tycker sig vara gravid fortfarande.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (osäker) skrev 2013-12-13 21:45:09 följande:
    Graviditetstest som du gör hemma på basen av ett urinprov är inte kvantitativa - de mäter alltså inte ett värde på hCG-hormonet, utan indikerar bara att det finns i en mängd som är större än testets lägsta känslighetsområde. Du kan alltså inte dra några slutsatser utifrån hur starka streck du får på olika test. Hormonvärdet i urinen påverkas t.ex. av hur mycket du druckit. 

För att kunna jämföra halter av hCG krävs blodprov.

Men ja, du har mätbara halter av graviditetshormon i urinen, så din kropp tycker sig vara gravid fortfarande.
    Jag har förstått att man kan ha hormoner kvar i kroppen efter abort/missfall men det besvarar fortarande inte min fråga om någon har gjort en efterkontroll efter ett starkt plus och hittat något (rester, inte foster) eller inte.
  • Anonym (Undrar)
    Lizzy 488 skrev 2013-12-14 17:39:39 följande:
    Jag var med om det efter ett missfall typ 2 månader efteråt. 
    Var på efterkontroll i måndags och jag hade rester kvar i magen som ska skrapas bort i morgon.
  • Anonym (samma sits)

Är i samma sits nu, dock skickade bm hem mig och sa att jag ska testa om en månad igen. testade 2 test hemma visade 2-3 v gravid.

Svar på tråden Positivt test efter abort, starkt plus.