• pottan

Hur får vi 5åring trygg på nedervåningen?

Har en bonusson 5 år, bor med oss vv, är trygg och frammåt, social osv
    Vi flyttade från enplans lägenhet till två plans hus i somras, det här tyvärr blivit en del flyttande för honom de senaste två åren då vi flyttat först till större lägenhet och sen till hus och även pojkens mamma flyttat

Så länge jag kännt pojken(3år) har han alltid varit tryggare och trivts bäst hos pappa

Numera sover han i första plan på huset, för det första för att toaletten är där och vi renoverar ett av de två sovrummen uppe, och kommer fortsätta med det andra, han kommer alltså ha sitt rum permanent i första plan

Hela sommaren har han sovit bra, sen såg han för ca 2 mån sen något läskigt på tv och numera vaknar han en till flera ggr /natt vaknar (kissenödig) och istället för att gå å kissa å sen lägga sig som vanligt så gråter och skriker han och vågar ej gå ur sängen, vi får inte sova, och han är jättetrött på dagarna

Han säger själv att han är rädd, och vill sova på samma våning som oss, vilket ej är en möjlighet
    Vi har försökt allt, trösta, muta, så gott som alla lampor i hela huset är tända
    Ibland hjälper det att vi kissar honom vid ca 22-23 på kvällen, men då vankar han oftast bara ett par timmar senare och gråter ändå

Tips för att får honom att känna sig trygg på natten mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur får vi 5åring trygg på nedervåningen?
  • scaras

Han sover på madrass i ert rum, pappa sover på madrass i hans rum tills han känner sig säkrare. Skulle jag gissa på (har inte så stora barn själv), men känns ju logiskt. Han lär ju inte känna sig tryggare av att bli tvingad att ligga ensam där nere iaf.

• Dixie

Varför kan han inte sova hos er? Min 8åring vill inte sova själv på ett våningsplan, så jag kan tänka mig att det är jobbigt för en 5åring....

• tvättoman

Jag var livrädd för att sova ensam på nedanvåningen till jag var typ tolv. Han är fem år. Han är mycket liten. Han är ledsen. För mig är det uppenbart att ni måste göra honom trygg innan ni kan kräva att han skall sova ensam. Fatta- sova ensam som femårig!! Hur rädd hade man inte varit då? Nä, var snälla. Låt honom sova på ert våningsplan till han blir lugn. Var rädd om honom.

• Flickan och kråkan
    tvättoman skrev 2013-12-14 23:25:52 följande:
    Jag var livrädd för att sova ensam på nedanvåningen till jag var typ tolv. Han är fem år. Han är mycket liten. Han är ledsen. För mig är det uppenbart att ni måste göra honom trygg innan ni kan kräva att han skall sova ensam. Fatta- sova ensam som femårig!! Hur rädd hade man inte varit då? Nä, var snälla. Låt honom sova på ert våningsplan till han blir lugn. Var rädd om honom.
    Ingen ska behöva vara rädd på natten......
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-14 23:33:47 följande:
    Ingen ska behöva vara rädd på natten......
    ....inte ensam i alla fall.
  • bomman

Vi har tre barn 8 år, 5 år och 2 år. Alla vill sova nära oss. Vi har alltid minst ett barn i sängen. Oftast sover en av oss med två barn i dubbelsängen och den andra sover med det tredje barnet i en av barnens sängar. Barn vill vara nära. Låt honom sova i ert rum om han vill!

• Ollibolli

Kan han inte få sova tillsammans med er??
    Jag hade aldrig kunnat begära av min snart femåring att sova helt ensam på ett våningsplan, och då har han ändå båda sina biologiska föräldrar här, har inte behövt flytta fram och tillbaka etc. Stackaren, klart han inte ska behöva gråta och känna sig ensam på natten och inte få komma till föräldrarna...

• Flickan och kråkan
    bomman skrev 2013-12-14 23:50:17 följande:
    Vi har tre barn 8 år, 5 år och 2 år. Alla vill sova nära oss. Vi har alltid minst ett barn i sängen. Oftast sover en av oss med två barn i dubbelsängen och den andra sover med det tredje barnet i en av barnens sängar. Barn vill vara nära. Låt honom sova i ert rum om han vill!
    Ja, vi har tre barn mellan 0-6 år i vårt sovrum. På ett annat våningsplan känns oerhört främmande för oss. Jag vill inte heller sova själv.....och jag närmar mig 40.
  • Pissenisse

Lägg hans madrass på golvet i ert sovrum. Det borde ändå kunna gå att lösa redan ikväll. Han är ett litet barn.

• pottan

Frågan var hur vi får honom trygg på det våningsplan han har rummet nu, vårt rum är inget alternativ då ingen av oss får sova då, vihar haft det så och det fungerar ej, sovrummet är även för litet för detta, så mottager fortfarande tips på hur han blir trygg i sitt rum igen

Svar på tråden Hur får vi 5åring trygg på nedervåningen?