• syntharen

Nordic IVF Center Malmö

Hej!

Jag och min sambo ska på ett första besök hos Nordic ivf center i eftermiddag. Jag ringde i måndags och fick en tid som precis blev avbokad, så jag blev väldigt överraskad att det kunde gå så fort. 

Vi har en son som är född juni 2010 och sedan våren 2011 har vi försökt med syskon. Jag blev gravid sep 2011 men fick ma i v 12, sedan har min kropp inte kommit i balans verkar det som. Juni 2013 vände jag mig till Sophiakliniken i Lund och fick konstaterat PCO (fast jag är tveksam till det, då jag har undervikt, någolunda regelbunden mens osv, men vad vet jag) och fick Pergotime utskrivet. På andra kuren blev jag gravid men fick mf i v 6. Jag läste på nätet att Pergotime kan ge en för tunn livmoderslemhinna men det hade min gyn inte hört talas om när jag tog upp det med henne. Nu har jag precis fått mens efter min andra kur med Pergotime efter missfallet och känner att vi måste gå vidare, jag fylle 35 om nån vecka, så tiden rinner i väg... Vi kommer nog inte vilja börja med IVF direkt utan helst skulle jag vilja bli gravid på egen hand fast med ägglossningssprutor. Men vi får se vad dom säger på nordic.

Har nån av er försökt bli gravid med ägglossningssprutor?

• syntharen
    Finmamma skrev 2014-01-04 00:48:14 följande:
    Hoppas det är ok att hoppa in här. Går också på nordic ivf center! Är super nöjd! Mkt bra service! Har nyss avskutat en provera kur och inväntr mens. Ska börja med gonal f på andra mensdagen. Aldrg provat sprutor förut och är nervös. Ska börja med en låg dos på 37.5 iu el vad det nu heter. Vet inte vad jag ska förvänta mig. Min situation är lite annorlunda då vi redan har två gemensamma barn som belv till med pergotime. Jag får aldrig egen äl! Vi har alltid velat ha tre barn men det ville sig inte med pergo denna gången, fick ingen äl alls på 4 mån. Alternativet var att lägga ner drömmen om en trea alt försöka med sprutor. Vi ska alltså inte göra ivf utan bara få till en äl med förhoppningsvis bara en äggblåsa. Ngn mer än jag som inte gör ivf? Erfarenheter? Hoppas alla här inne blir gravida väldigt snart!!!!
    Jag ser att du ska försöka med sprutor. Har du fått börja? Hur går det till? Var det ditt eget förslag eller tyckte läkaren också att det var bäst för dig. Jag får ÄL av Pergotime men jag är rädd för att det inte vill fastna ordentligt.
  • syntharen
    Gina43 skrev 2014-01-22 12:16:56 följande:
    Det är lite underligt att din gyn inte hört talas om det. Det är ju en ganska vanlig oro vid Pergotime (men därmed vill jag tillägga att jag inte vet hur det faktiskt förhåller sig med tunnare livmoderslemhinna). Just vecka 6 är en kritisk period i utvecklingen, det är ju då hjärtat väntas börja slå - kanske är det mer sannolikt att något gick fel, dvs. det var något med embryot eller utvecklingen som inte gick som det skulle?

Om ni gör IVF är det era bästa embryon som väljs ut och återförs. Kanske har ni chanser till bättre resultat då? Diskutera igenom det på kliniken, för om ni skulle få köra det "korta protokollet" (alltså utan nedreglering med nässpray) så är det en mindre jobbig process. Det verkar ju vara nässprayen som folk brukar må sämst av.
    Jag fick komma till Sven och han verkade ju kunnig om än lite svamlande... Han bekräftade det jag läst på nätet att pergotime kan ge tunnare slemhinna och segare slidsekret. Jag blev dock lite stött när han nästan idiotförklarade mig när jag berättade att jag kör med ÄL-test och tempar varje morgon. Det tyckte han var helt onödigt då jag helt klart verkade ha både egen ÄL och ÄL med Pergotime. Har man bara samliv var tredje dag så kan man bli gravid (konstigt bara att jag 3 gånger har blivit gravid och då har vi haft sex varje dag i 4 dagar när ÄL-flytningarna kommit och ÄL-testet varit positivt tills tempen gått upp, medan dom gånger vi kört varannan dag från mensens slut tills långt efter tempen gått upp så har jag inte lyckats bli gravid, menmen, det är väl slumpen...). Jag sa bara att jag har lite oregelbunden mens och ÄL så det är skönt att veta när ÄL kommer så man vet när mensen kommer.

Dessutom, om man inte använder sig av ÄL-stickor (och temp) så vet man ju inte helt säkert när ÄL har varit och om man då ska lämna progesteronprov så kan det ju bli helt missvisande om man lämnar dag 21-22 men har haft ÄL på dag 19-20 t.ex.

Hur som helst så tyckte Sven att det bästa alternativet för oss var att använda Pergotime varannan månad och kolla att jag får ÄL den månad jag inte tar Pergotime. Så det ska vi göra i 6 månader och har det inte blivit nåt då så skulle vi höra av oss igen. Och då blir det IVF. Så den här cykeln (är på dag 6) blir utan Pergotime, ska bli spännande om jag får ÄL eller bara en massa mellanblödningar som jag hade i flera månader innan jag började med Pergotime i somras.

Ang mitt missfall i v 6 så kändes det som om det var fel redan från början, jag fick konstiga positiva test från bim och några dagar framåt, dom var negativa innan 5 min men efter 15-30 min kom det fram ett svagt rosa streck. Först på bim +6 fick jag ett tydligt plus på Clearblue men jag kände mig aldrig gravid och knappt en vecka efter så kom missfallet. Visst det behöver inte vara nåt med Pergotime att göra men jag blödde knappt nåt heller, 2 veckor med lite rosa slemstrimmor typ... 

Oj, jag skriver alltid så långt när jag väl skriver. Måste bara få ut lite av funderingar och frustrationer. 
Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö