• Edison

Nordic IVF Center Malmö

Imorgon ska vi till nordic ivf för vårt första möte. Vi ska gå till Sven:) skulle gått till RMC egentligen men blivit förfärligt dåligt bemötta där så valt att vända oss privat istället. Den kontakt jag haft med nordic än så länge har bara varit positiv!! Så ska bli väldigt spännande o se hur de går imorgon:)

• Edison

Tack! :) sven verkar vara bra det man läst om honom, så ska säkert gå bra!

• Edison

Så, nu har vi varit på vårt första besök på Nordic. Kändes fantastiskt bra!! Sven kändes väldigt kunnig och var oerhört lätt att prata med tyckte jag:) Träffade även Eva som tog lite prover på mig, väldigt trevlig och ödmjuk hon med. Jämför man med vår upplevelse av RMC så var detta ljusår bättre! Enormt stor skillnad. Det gör valet enkelt för oss. Vi kommer att gå privat och bekosta kalaset på egen hand istället för att genomgå behandlingen på RMC. I mars har vi tid igen för att lära oss hur det fungerar med sprutorna osv, sen i april kör vi igång :) då kommer dock inte Sven vara kvar vilket jag tycker känns lite synd, tyckte väldigt bra om honom.

• Edison

Han var visst bara utlånad från göteborgskliniken som jag förstod det. Skulle vara här till mars

• Edison

Libra: jag tycker också det känns jättetråkigt :/

Ja det är superbra att man kan ta det via bruttolöneavdraget, då spar man lite pengar iaf :)
    Jag har flexpay via jobbet med så beställer behandlingen direkt via dem, supersmidigt.
    Sen kan man välja att dem drar allt på en lön, eller om man vill ha det uppdelat på 3 löner. Kostar inget extra.

Vi kommer nog köra på 3 pack direkt. Tänker att då slipper man känna sig stressad att man måste lyckas på första försöket. Och skulle man bli gravid på första försöket, ja då är man ju så glad och lycklig över det ändå så då lär man ju inte gå runt och tänka att tusan..nu har vi betalt x1000 helt i onödan. Det lär vara ens minsta problem :)

För oss skulle det kosta 37 400 med ett trepack efter bruttoavdraget.
    Sedan sa läkaren att sprutorna kostar 2000 kr, men jag får min medicin betald via jobbet så den kostnaden slipper jag.
    Sen var där även ett alternativ som heter distans 3 försök. Frågade Eva vad det var för skillnad på dem.
    Och då sa hon att de är om man t.ex. har långt till kliniken, och gör ultraljuden någon annanstans.
    Men rätt stor skillnad ändå. 33 400 skulle det alternativet kosta.

Jag vet inte hur många ultraljud man brukar göra i samband med IVF? 

Försökt skaffa barn sedan 2011, förra året blev jag gravid men det slutade tyvärr med MA i v11. Varit väldigt kämpigt sen dess, men nu känner jag hopp igen :) Det här är vårt år :)

• Edison

Allt som jag måste betala själv innan jag kommer upp i högkostnadsskyddet får jag betalt via mitt jobb, så det är väldigt bra :)

vad roligt med en till som ska sätta igång i april :) jag är väldigt spruträdd så jag är lite orolig hur jag ska fixa att sätta en nål i mig själv, men de ska väl gå på nått sätt! Det är ju för en god sak :)

• Edison

Det är en förmån vi har via jobbet :) aldrig nyttjat de innan dock.
    Får tex läkarbesök och sjukhusvistelse betalt, får gå till läkaren på betald arbetstid, mediciner betalda till vi kommer upp till högkostnadsskyddet osv.
    Så superbra tycker jag :)

Jag vet inte vilka sprutor det blir än, vi skulle prata om det när jag kommer dit i mars för info hur man tar sprutorna osv. Vi skulle gått igenom det igår egentligen, men eftersom vi inte ska starta förrän i april tyckte sven att det var lite tidigt för genomgång av det redan nu. Så 6 mars har vi ny tid :) Hur bestämmer dem vad för sprutor man ska ta?

• Edison

Libra: jag tror det blir det korta. Frågade sven vad skillnaden är, och vad de är som bestämmer om man ska ha långa eller korta protokollet. Då förklarade han för oss att det mest var att om man har de långa protokollet så har man mer kontroll över när äggplocket kommer att ske och att det då blir lättare för läkarna att planera vilket dem ju såklart gillar, medans med det korta, kan äggplocket bli när som och ej lika lätt att planera. Är det bara det som är skillnaden?

Moolie: Grattis till plusset :D

• Edison
    Libra1 skrev 2014-02-11 15:27:57 följande:
    På måndag ska jag opereras. Så kanske vi kan göra ett försök i mars. Hoppas! :)
    Vad skönt att du fått tid till operation. Hoppas allt går bra så att du kan börja IVF i mars!
    Håller tummarna för dig :)
  • Edison

En liten fundering som kanske någon här  vet svaret på.

Om man köper paketet med tre försök, så kostar det vad jag förstår några tusen extra utöver det för frysning av eventuellt "övertaliga" embryon.
    Om man inte blir gravid vid första försöket och har fått embryon till frysen, tar man av dem då vid försök två eller vad händer då?

Eller är de som man ska spara till eventuellt syskonförsök i framtiden?

Dum fråga kanske men inte helt lätt att hänga med i IVF världen:)

Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö