• forsyne

Nordic IVF Center Malmö

Gina43 skrev 2015-10-01 09:59:27 följande:

Jag måste medge att jag inte förstår det här med TSH. Man pratar ibland om det som om det är en kostant nivå eller att den stegvis ändras? Jag har å andra sidan hört att det normalt varierar en del under månaden. Mina mätvärden har iaf varit olika och jag har inte haft behov av Levaxin.

Du blandar inte ihop TSH och FSH? Visst kan tsh variera, men inte så mycket, tror jag. Och vill man bli gravid finns det referensvärden man bör vara under, vilka är lägre än för en vanlig, "frisk" person. Sen är det där med referensvärden lurigt, för det säger inget om hur en person mår.
  • forsyne
    Gina43 skrev 2015-10-03 21:49:01 följande:

Bra fråga men jag är rätt säker på att det var TSH handlade det om. Hade ett test vid IVF nr 2 där läkaren tyckte att jag låg högt och pratade om ev. tillskott av Levaxin. Man tog om provet och nivån var då normal. Hade helt ok prover vid IVF nr 1 och 3. Det är några månader mellan IVF nr 2 och 3. Sjuksköterskan nämnde att nivån kan variera. Men hon sa också att det är fler markörer än en som man tittar på.

FSH har man nog inte diskuterat med mig. Jag har normal och regelbunden ÄL och hög äggreserv.

Vad jag förstått så får man högre tsh av ivf-behandlingen, och det är en anledning till att de vill ha det lågt innan man börjar. Kanske ställde dina nivåer om sig själva när kroppen fick hämta sig från behandlingen? Jag har tappat förtroendet för läkare till stor del när det gäller sånt här. Dels känner jag till många skräckhistorier, och dels har jag själv tagit prover med ett års mellanrum, med exakt samma resultat, och där ena läkaren sa det var okej, medan andra läkaren skrev ut Levaxin. Man måste ha stenkoll själv.
  • forsyne
    Mella79 skrev 2015-10-11 18:24:48 följande:

Någon som har varit nedreglerad under en längre tid med synarela! Hur kommer man igång efter det ? Slutar med synarela ? Väntar på nästa mens ?

Beror kanske på vilken dos man haft, men jag fortsatte bara med samma dos, men lade till Gonal-f. Man ska inte ha mens, eftersom poängen är att svälta ut endometriosen, och då vill man inte föda den genom att blöda igen. Jag fick instruktioner att, om ivf inte lyckades, direkt börja med synarela igen när jag började blöda. Ingen mens innan nästa försök.
  • forsyne
    Mella79 skrev 2015-10-11 22:04:32 följande:

Jag började med synarela på min första blödningsdag efter andra försöket! Har gått på synarela i två månader! Börjar man med menopur

Du bestämmer med kliniken när det är dags för sprutstart, och vilken typ av spruta. De kollade mig så jag var nedreglerad som jag skulle (tog synarela i 4-5 månader).
  • forsyne
    Mella79 skrev 2015-10-12 12:39:33 följande:

Hur kollade de att du var tillräcklig nedreglerad!?!

De mäter östradiolnivåer (östrogen), och de kollade hur mina äggstockar såg ut (dvs, de kunde knappt se dem, de var så små).
Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö