• BusigaSyrran

Nordic IVF Center Malmö

Hej tjejer, jag och min man vill göra ivf om några månader om det ej tar sig med läkarens "prövningar". Vi har kämpat aktivt i 1,5 år nu men kör oskyddat och försökt pricka in i 3,5 år :(

Försökte hitta en massa info om priser men förstår inte riktigt då de mesta är med en donator. Men både jag och mannen funkar som vi ska. Dvs jag har ägglossning och hans spermier är bra. Gjort utredning och ätit en kur pergotime nu.

Vet ni vad de kostar för oss då vi vill ha min mans spermier? Vi är 25 & 26 år.

Tacksam för svar om ni kan :)

Hoppas att vi alla plussar snart.

• BusigaSyrran
    Gina43 skrev 2016-02-26 22:18:45 följande:

Hej,

Får ni inte remiss av läkaren för IVF inom den offentliga vården (som är landstingsfinansierad) där ni får 1 eller upp till 3 försök beroende på landsting? Eller vill ni gå till privat klinik direkt?

Jag vet inte vilka prislistor som ni har tittat på, men utgångspunkten för de flesta IVF-behandlingar i Sverige är med egna ägg och spermier såvida man inte har behov av donation.

Jag har inte just Nordics prislista, men den brukar finnas på deras webbsida. Om ni går privat får ni i runda slängar betala ca 32-34 000 för en engångsbehandling och ungefär det dubbla för ett tre-pack (som alltså innebär en behandlingsserie som är slutförd om ni får ett levande barn på något av försöken) beroende på vilken klinik ni väljer. Kostnader för första läkarbesök, ev provtagningar och mediciner tillkommer. De vanligaste IVF-medicinerna som används faller under högkostnadsskyddet så ni betalar egentligen bara upp till fribeloppet på ett år, ca 2000 kr tror jag att det är.

Tänk på att får ni barn via privat behandling kan ni inte senare vända er till landstinget för att "ta ut gratisförsök" eftersom landstinget inte finansierar syskonförsök.

Hoppas att ni lyckas med Pergotime och slipper göra IVF. Lycka till!

Vi har fått ett barn med IVF och jag väntar nu ett syskon.

Okej tack, vi har barn sen innan som blev till på första försöket men ett syskon vill sig inte alls. Snart tagit oss två års aktiva försök. Men egentligen försökt längre. Tagit en kur pergotime men fick mensen igår några dagar tidigare än vad jag egentligen skulle.

Men de har inget paket alls som garanterar ett barn? Velar nämligen lite ändå då vi vill köpa hus o betala 60.000 o ej få ett barn ändå.

Tråkigt dock att vi ska behöva betala hela denna stora summan själv :( för att ens få ett barn till..

Håller tummarna för ert syskon :)
    Libra1 skrev 2016-02-27 07:24:12 följande:

Prislista Malmö: nordicivfcenter.se/malmo/malmo-priser/

Tack
  • BusigaSyrran
    Libra1 skrev 2016-02-27 12:09:44 följande:

Vissa kliniker har faktiskt babygaranti. Dvs att man får pengarna tillbaka om det inte blir något.

Som t ex Falun: www.ivfkliniken.se/falun/priser/graviditetsgaranti/

Precis men de är de enda som garanterar det i Sverige? Finns inget i Danmark?
    Gina43 skrev 2016-02-27 14:08:39 följande:

Ni fick svar om babygaranti från andra här (det finns men det är ovanligt och inte säkert att ni erbjuds). Det är förstås inte givet att IVF lyckas, men eftersom ni har barn sedan tidigare så är det fullt möjligt att det går vägen för er. Det är ju en positiv faktor i sammanhanget.

Jo, kostnaden är tråkig, men det blir ju en prioriteringsfråga. När det kommer till husköp är 60 000 kr inte så mycket i sammanhanget eftersom det normalt är stora belopp som det gäller då (köper ni ett hus på 4 miljoner är det 60 000 kr bara i stämpelskatt att hosta upp i rena skattade pengar). Vi valde att köpa lägenhet och vänta med hus eftersom vi hade andra stora utgifter det år då vi valde att sätta igång med IVF. Idag bor vi i hus och är nöjda med hur vi prioriterade, men marknaden ser ju annorlunda ut idag (och beroende på hur er ekonomi och kontantinsats ser ut kanske ni fångas av amorteringsreglerna om ni väntar för länge). Ni är ju så unga - kan ni tänka er att vänta? Eller kan ni göra bruttolöneavdrag via era arbetsgivare?

Min son blev till genom ett trepack. Även barnet jag nu väntar kommer från ett trepack. Vi har även gjort en engångsförsök, så vi har lagt stora pengar på att få barn (och det finns andra i tråden som lagt ner ofantligt mycket mer) - men allt är som sagt relativt.

När man väl får barnet så tänker man inte på kostnaden alls. Det är mitt medskick.

Nej blir de ett barn så är de såklart värt de men just 60.000 är inga pengar vi har.. Jag har precis fått jobb efter att ha gått hemma länge då jag blev gravid efter studenten. Tycker ändå de är mycket pengar för något som ej garanterar. Men ja.

Jag tackar för era svar iaf. Ska kolla lite med kliniken i Malmö, några i Danmark o den i falun.

Hoppas verkligen att ni får era efterlängtade barn <3

Åh ursäkta om ni tagit illa vid er av något av mina inlägg, känner mig bara lite deppig när inget är Fel men får ändå inget plus efter snart två år.
  • BusigaSyrran
    Gina43 skrev 2016-02-27 14:24:51 följande:

Kolla möjligheterna för bruttolöneavdrag. Man kan också få relativt fördelaktiga lån genom facket (men har man privatlån så påverkar det ju utrymmet för bolån, fast tar ni 30 000 var så är det inga stora belopp egentligen såvida ni inte har andra krediter). Vi får hoppas att ni lyckas på Pergotime. Har ni fler behandlingar kvar?

Det är okej vara ledsen, besviken och deppig på grund ofrivillig barnlöshet. Det har vi alla varit, vi som skriver på dessa forum. Kram

Tyvärr har min man bet.anmärkningar så tror ej vi kommer få det. Även om de är betalda.

Vi har två kurer kvar på pergotime men de har redan frågat oss om vi funderar på ivf även om vi har sagt att vi vill försöka lite till. sen tycker ju de vi har åldern på vår sida o bör ta de lugnt. Vilket är svårt.

Vi är 25 o 26, fick första barnet när vi båda va 21.
    mom2012 skrev 2016-02-27 15:50:21 följande:

60 000 kr är en liten summa av vad vi lagt. Vi har gjort 10 fulla ivf och efter det ett 11 ivf med immunologisk support ovh utredning mm. Har ni otur i babyfabriken räcker inte 60 000 lång då 1 försök kostar 30 000. Vi är uppe I summor likt adoption. ..

Absolut kan de bli mycket större kostnader, men på ett sätt vill man ej riktigt tänka på det.

Vet ej vad adoption kostar dock men jag hoppas att ni slipper fortsätta att kämpa så som ni gör o får en liten bebis snart.
  • BusigaSyrran
    Gina43 skrev 2016-02-27 22:25:57 följande:

Jag tror inte att betalningsanmärkningar är ett problem vid ett mindre välmotiverat medlemslån hos facket. Fast hur tänker ni kring huslån - får han sådant beviljat då? Det är ju lite tyngre och då är bankerna hårdare. Har ni bra kontakt med er bank borde det dock inte vara några bekymmer heller. Börja där!

Adoption kostar från 100 000 kr till ca 200 000 kr. Tror att det är vanligare uppåt det högre beloppet.

Jag hoppas att ni lyckas på Pergotime! Var försiktiga med Pergotime bara..det sätter rätt stor press på sexlivet.

Vi tycker inte de sätter stor press :) snarare tvärtom de känns som de händer någonting i utredningen.

Även om jag har fått en riktig ökad mens att jag blöder igenom menskoppen då den blir full snabbt. Haft mens lika länge som jag brukar dock (5dagar).

Är på andra kuren nu o tagit den andra tabletten.

Adoption vad jag har läst kostar mellan 80-190.000 men kan stiga beroende på landet man vill ha resan mm. Sen kan man ansöka om bidrag till försäkringskassan o få upp till 40.000 men adoption är de sista provar gärna ivf först om de ej går vägen snart.

Vi får ej huslån om vi ej har en borgenär.

Trots att vi har ärvepengar till ett hus. Men ja vi får se. Antingen får vi låna av de pengarna o köra ivf eller så får vi bara låta de ta tid. Även om vi är inne på ivf mot sommaren.
  • BusigaSyrran

Någon av er som har provat eller vet mer om insiminering med hormonbehandling?

Jag har egen äl och de har gett oss förslag på det innan ivf. Min mans simmare är det inga fel på och inte mig heller mer än att de inte vill ta sig. Dock kostade det oss 10.000:- så jag vet ej vad som e bäst för oss att prova :/

• BusigaSyrran
    mom2012 skrev 2016-03-09 21:05:21 följande:

Insemination ska landstinget kunna stötts med vid fertilitetsutredning. Iaf där vi bor får man några försök. Har de undersökt äggledare (spolat ) samt gjort hysteroskopi av livmodern?

Vi satsar på ett syskon, första blev till på första försöket men nu har vi försökt aktivt i snart två år.

Vi får absolut inget av landstinget utan får lägga upp vår egna plånbok.

Gjort alla tester och de hittar inga fel, dock har jag inte orkat skriva här på ett tag då jag ev inte har en ägglossning denna månaden trots pergotime men fick ju äta antibiotika pga halsfluss utöver så vette tusan. Känns bara riktigt tungt just nu och därför undrade jag lite hur de med inseminationen ser ut för räknas det som vanligt samlag och att chansen inte är så hög trots att man ska ta hormoner är de vara ivf isåfall vi får ta mot sommaren.

Känns så ensamt i all försökande där inga fel hittas men ingen bebis blir det ändå.
  • BusigaSyrran

Hur många försök har ni gjort innan ni plussade?

Åh såg era ägg/spermier bra ut?

Vi har alla tester gröna men de blir ingen bebis o till sommaren har vi försökt i två år och plussar vi ej innan juni så vill vi göra ivf. Funderade på Malmö men vill höra lite om era erfarenheter.

Hoppas allt går vägen för er o graviditeterna plus om någon ej har plussat att ni gör det snart.

• BusigaSyrran
    Libra1 skrev 2016-04-20 13:05:59 följande:

Vi har plussat på försök 1, 3 och 6 men aldrig kommit hela vägen. Har ni inga barn sedan tidigare så kontakta landstinget. Man får 3 gratis IVF. Har ni gjort en utredning?

Våra ägg och spermier ser fina ut.

Som jag skrev hittar de inga fel på oss..

Vi försöker med ett syskon och de säger de ej utreder oss då två pergotime kurer ej gjorde att de blev en bebis. De säger bara ni fixar detta själva de kommer ett plus nu är ju så unga..

Vad har du för erfarenheter i Malmö?
  • BusigaSyrran
    mom2012 skrev 2016-04-20 21:44:27 följande:

Busigasyrran. Menar de verkligen att 2 kurer pergotime skulle ge graviditet.... normalt är ju 12 månader för ett friskt par att bli gravida. Får ni inte fler månader med pergotime då? Det ger er kanske större chans. Har de kollat upp dina prolaktinvärden efter du fick barn? Mina va normala innan barn men efteråt väldigt förhöjda. Förhöjda prolaktin ger infertilitet men kan sänkas med medicin (jag har det och har haft sedan 2013) och då fungerar kroppen normalt igen.

Känner ni själva att något är fel kanske ni ska göra en utredning på ivf klinik. De kanske hittar något som gyn missat. . .

Läs på lite om sekundär barnlöshet och ev även immunologiska problem och se om du känner igen er i något av det. Jag fick en aha upplevelse av att läsa mer om det och jag är nu utredd för immunologiska problem och hade turen att bli gravid 1a försöket. Tyvärr missfall v10 men det gick!

ingen aning faktiskt, de tog blodprover och gjorde gynundersökning nu när vi utreds men de hittade inga fel, va något som va lite förhöjt men inte mycket sa dom så det skulle inte påverka. de frågade även om jag hade bröstmjölk fortfarande (vårt barn är 4år nu) vilket jag inte har för de sa annars kunde de va därför de va lite högt men inte så mkt högt att de va "onormalt".
    Försöker googla men hittar inget direkt om det, när jag blev gravid första gången hade jag gått på minipiller men va skengravid i ett helt år innan jag slutade pillerna och blev gravid direkt. Nu har jag provat äl tester, natural cycles, två kurer pergotime då de säger att mina egna ägg nog är bättre än pergotime.

vi har redan försökt i snart två aktiva år att få ett syskon..

• BusigaSyrran

Beklagar :( håller verkligen tummarna att ni får ett plus snart.

-------------------

Är det någon här som vet om Region Skåne har en egen ivf eller om de skickar en till en klinik?

Vet ni även vad det kostar hos dom?

Tänkte kolla upp det innan Nordic.

• BusigaSyrran
    Gina43 skrev 2016-05-19 07:28:27 följande:
    Det har gått ett tag sedan din fråga, men du kan i regel inte köpa tjänster från landstinget. De konkurrerar inte med privata kliniker på marknaden Undantaget är när du gjort landstingsfinansierad IVF, fått barn och har embryon kvar i frysen för syskonförsök då du får "köpa" FET om jag har förstått det rätt. Visst upphandlar landstinget tjänster från kliniker, men det är främst när de inte uppfyller vårdgarantin som man skickas till sådana kliniker.

okej men min läkare sa att hon kunde skicka en remiss till ivf, dock så har vi ju redan ett barn ihopa vilket gör att vi får bekosta ivf själva.

därför jag inte riktigt hängde med och ställde frågan :)

• BusigaSyrran
    mom2012 skrev 2016-06-03 08:55:04 följande:

Busiga syrran. Förstår inte riktigt läkarens agerande. Antingen betalar landstinget och då får man IVF på remiss från sin läkare, eller så betalar man ur egen ficka och då är inte landstinget eller någon läkare med och skriver remiss. Eller menar hon att man kan gå fore I köer mm om man får remiss från läkare?

Är ni I startgroparna och ska välja klinik så rekommenderar jag att ni läser in er på de olika klinikernas statestik för just er alder. Jag tex har passerat 40 nu och då är det en klinik som har bra resultat på graviditeter och födda barn för personer over 40 som jag hade kollat på om jag skulle valt klinik idag (Det ska jag inte).

Lycka till!

Tack skall kolla upp det :)
    har bett kvinnokliniken nu att skicka hem mina journaler.

vi funderar på dessa eller Nordic ivf, Cura Öresund också copenhagen då vi bor nära till allihopa med fast att vi kan tänka oss att åka uppåtlandet med för en bra klinik. Skall bara se vad min läkare säger om att prova hormonbehandling också invänta mina journaler med alla prover innan jag kontaktar klinikerna.

här är copenhagens resultat. www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlingen/vores-resultater-.htm

• BusigaSyrran
    Gina43 skrev 2016-06-05 12:45:38 följande:

Carlanderska i Göteborg är också bra.

Läs statistik om de svenska IVF-klinikerna i Q-IVF:s sammanställning (googla).

Tack ska göra de igen :)
  • BusigaSyrran
    mom2012 skrev 2016-06-09 11:45:46 följande:

Målamitthjärta med tanke på mina immunproblem så kör vi vår ÄD i grekland. Men vi har sommar-paus och tar det efter sommaren. Har ej skrivit på några papper ännu. Vi är rätt slitna nu.... iaf jag. Jag är trött på allt vad hormoner och sprutor och allt heter. Tack för omtanken! Ha en härlig sommar och skriv gärna när du fått gossen!!!

Jag har skickat PM till dig :) om en klinik vi va ointresserade utav. Svarar du kan vi kanske prata om lite olika kliniker mm.

Försök pricka in äl själva om ni ej orkar o sen ta en paus så gör vi.
  • BusigaSyrran
    mom2012 skrev 2016-06-12 18:36:36 följande:
    Vi har gjort IVF pga vi ej kan bli naturligt gravida. Så det är inte en möjlighet för oss.

okej vi har försökt att bli gravida aktivt i två års tid men kört oskyddat längre.

inte fått ett enda postivt test och läkarna hittar inga fel på oss.

Jag menade dock såklart att jag skickade meddelande till dig med intressanta kliniker. vi är själva på det spåret då vi inte orkar vänta längre efter ett syskon då vi vill ha fler än ett barn till.

• BusigaSyrran

Hur ställer sig Nordic till att föra tillbaka två embryo om man kan få ut och befruktade ägg att få öka chansen för tvillingar?

• BusigaSyrran

Är det några utav er som har provat akupunkturen via kliniken?

Jag skall till Ellinor nästa vecka och prova detta, inte bokat tid ännu hos nordic men det är dom vi har tänkt försöka hos.

• BusigaSyrran
    mom2012 skrev 2016-06-14 23:32:53 följande:

Googla på sekundär barnlöshet immunförsvar och se om du får några aha upplevelse när du läser där. Det är inte helt ovanligt att man får 1 men inte barn 2. För mig va det iaf en aha upplevelse och jag sökte immunförsvar hjälp utomlands. Blev gravid 1a

försöket men fick missfall v10....

Vet väl inte riktigt om jag fick fram det.

Men jag har varit sjuk är ganska ofta förkyld iaf på hösten/vintern då jag jobbar mycket ute och inne.

Haft uvi och ögoninflammation nu iår.

Så vet inte riktigt om det beror på det.

Men jag hoppas akupunkturen kan hjälpa.

Ingen av er som gjort det hos Elinor via Nordic?

Vi funderar på att göra ivf där nämligen.
Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö