• Moolie

Nordic IVF Center Malmö

Millan14 skrev 2014-10-15 10:28:12 följande:

En fråga, el egentligen lite råd som jag behöver: vi ska starta ny behandling vid nästa mens när den kommer igång. Jag har varit hemma fr jobb i 3 v pga stressymtom, både psykiska som lätt oro å å ångest, men även fysiskt me yrsel, tryck över bröstet mm. Jag är nu sjukskriven i 4 v fram. Anledningen till ovan är främst jobb, men ivf-behandlingar, missfall mm gör ju klart sitt åxå. Min fråga är hade ni gjort en ny behandling i denna sits? Dels tänker jag att min kropp kanske inte är i balans, samtidigt som jag nu är hemma å tar hand om mig själv på ett sätt som jag inte hinner å kan göra då jag arbetar.

Vad är era råd? Hur tänker ni? Tacksam för lite feedback. Kram!

Jag tycker absolut att du gör rätt i att reflektera över behandlingens resultat iom ditt psykiska mående. Absolut. Samtidigt kan en ny behandling kanske stilla en del stress? Givetvis blir det ju ersatt med annan stress...

Är det möjligt att du kan bli sjukskriven igen? Kanske under två månader? Så kanske du kan slappna av under behandlingen?

Kram till dig!!
  • Moolie
    Millan14 skrev 2014-10-15 18:30:31 följande:

Tack så väldigt mkt för att ni tar er tid å ge mig feedback, ni är guld värda!!

Jag går å pratar me en psykolog, genom jobbet, men får nog bara 2 samtal till, gått en gång redan.

Jag mår bättre när jag är hemma, slipper stressen å pressen på jobbet, även om jag har svårt att släppa det helt. Men klart bättre än att vara på jobb.

Tar hand om mig genom promenader, lugn å ro, försöker vara här å nu, å bara ladda batterierna. Det bästa hade varit en fortsatt sjukskrivning så jag hinner klart en hel behandling.

Personal på nordic säger att stress inte ska påverka, å det gör de kanske inte heller....vad vet jag.,..

Men tack för responsen! Med era kloka å uppmuntrande ord så kan jag nu känna mig lite mer trygg i att vi gör rätt i att köra igång en ny behandling!!

Libra1 skrev 2014-10-15 18:40:02 följande:

De har sagt till mig också att stress inte påverkar. Men det tror jag. Sådan här stress i alla fall. Stresshormoner ska inte vara bra i för höga värden. Låter perfekt att stressa ner och ta dagen som den kommer. Att det är viktigt att bara ta en dag i taget. Jag försöker leva så men det är svårt.

Idag skulle jag gått tillbaka till jobbet efter en lång sjukskrivning men kände mig inte redo. Har fortfarande ont efter operationen. Är så glad nu att jag sjukade mig. Hade aldrig orkat jobba kväll och sova över. :-/

Konstigt att de säger så... Jag har motsatt åsikt... Men visst, de säger ju att stress inte påverkar kroppens reaktion på en graviditet. Samtidigt så säger de att för stor stress kan frambringa missfall (förr sa de i alla fall så). Så jag vet inte varför läkarna ändrat sina riktlinjer.

Negativ stress tror jag absolut kan påverka kroppens önskemål om att bli gravid... Men all stress påverkar inte såklart...
  • Moolie

Fick ett samtal från min chef att jag varit sjukskriven för mycket pga IVFen. Hon stöttar mig till 100%. Men jag måste få det att se bra ut på papper... Har fått en akuttid kl 16.00 imorgon...

• Moolie
    Sindyrella1983 skrev 2014-10-17 07:23:01 följande:

Imorgon är det testdag och jag var så nyfiken på hur det ser ut så jag tog ett nytt cb digital. I måndags fick jag "gravid 1-2" och idag "gravid 2-3". känns skönt än så länge. Längtar till imorgon!!!!

Åh, grattis!!!
  • Moolie
    mom2015 skrev 2014-10-17 21:11:24 följande:

Moolie jag stannade upp när jag läste om "akuttid kl 16". Det har inte hänt ngt med din graviditet hoppas jag?

Vi är snart igång igen. Känns så bra. Hoppas att Nordic tar hand om oss så vi kan slappna av, luta oss mot dem och lägga vårt öde i deras händer Tisdag ska vi träffa dem.

Jag har blivit en sådan rabiat häxa av alla hormoner och oro för ett nytt MA att jag inte klarar av att arbeta och sköta mitt privatliv. Så jag får välja mellan privatliv och yrket. Och jag väljer mitt privatliv alla dagar i veckan. Min läkare förstår mig till 100%, min chef med. Så alla vill ha mig sjukskriven. Vilket känns sådär kul. Känner mig 110% värdelös som inte klarar av att leva ett normalt liv... Men min läkare pratar om att kanske jobba 50% under de sista 15 veckorna av graviditeten. Hoppas på det... De ville ringa psykakuten och skicka dit mig. Men psykakuten kunde inte riktigt ta emot mig eller ge mig mer hjälp än jag får på min vårdcentral...
  • Moolie
    Sindyrella1983 skrev 2014-10-20 11:18:42 följande:

Hade officiell testdag i lördags och det var ett starkt fint   

Pratade med Nordic idag och meddelade det glada resultatet. Så nu börjar nästa väntan, 6 november är det VUL.

Känner mig inte jättegravid än, bara svullen så att jag tycker att det är jobbigt att ha byxor på mig.... Men kan ju inte gå utan till jobbet

Grattis!!

Vad jag kan tips dig om är klänningar! ;) eller kanske rent av köpa ett par sådana stora byxor med massor av mönster på?

Jag blev nekad ett extra VUL då "du ska fokusera på dina psykiska problem och inte på barnet då din graviditet är helt normal".

Uppenbarligen är den inte helt normal?! Uppenbarligen blir jag lugnare av ett VUL så GE MIG ett VUL!!

Håller på att ta kontakt med sjukvården utöver den jag är i kontakt med via MVC. Får se vad de säger.
  • Moolie
    2014bebis skrev 2014-10-20 12:39:12 följande:

Sindyrella1983, stort grattis!!!

Mom2015, lycka till imorgon! Spännande med ny start

Moolie, usch så jobbigt att du mår så dåligt. Hoppas du kan få till ett VUL så du kan känna dig lugnare. Styrke kram till dig

Jag fick ett imorgon förmiddag...! Skönt!!
  • Moolie
    mom2012 skrev 2014-10-20 22:27:14 följande:

Moolie vad tråkigt att höra att du mår som du gör. Jag var oxo väldigt rädd för att något skulle hända när jag var gravid med min dotter. Mest på toa. Men andra stunder njöt jag. Verkligen.

Du verkar medveten om din ångest kring MA så psykakuten låter väl drastiskt. Kanske kan KBT vara lösningen? För din egen skull vore det väl skönt om du vid något tillfälle slappnade av så pass att du kan njuta av att vara gravid. Hoppas du får bra hjälp och kan njuta så småningom. Kram!!

Jag ska få kontakt med MVC's psykolog så hoppas att det löser mycket av problemen...!
  • Moolie
    Sindyrella1983 skrev 2014-10-21 14:53:33 följande:

Nä jag vet, å det var så onödigt att testa. Jag är ju gravid....

Det är VUL den 6 november. Känns som en hel evighet haha. 16 dagar kvar....

Det behöver absolut inte betyda något. Som Libra sa så kan det kanske inte alltid visa exakt rätt. Den kanske slår om imorgon? :)

Håll ut! Vi har också den 6e november för VUL. Men då för KUB. Vi får hålla ut tillsammans! ;)
    mom2012 skrev 2014-10-20 22:33:26 följande:

Moolie kom på en annan sak, fast det kanske förstärker din oro (om man inget hör en dag). Man kan köpa hem doppler privat. Det är den där man hör hjärtljud med hos barnmorskan. Då kan ni lyssna hemma och du kanske blir lugnare?

Jag har bestämt mig för att köpa en sådan i v14 när man kan börja höra hjärtljud utifrån! Det kommer lugna mina nerver avsevärt!!
  • Moolie
    mom2012 skrev 2014-10-21 17:09:36 följande:

Låter bra att de tar hand om dig Moolie. Försök gör en sak varje dag. Ut o gå. Fika. Handla. Så att du inte bara sitter hemma (du va sjukskriven?). Det kanske kan hjälpa. Styrka till dig.

Det enda jag kan säg är att om allt går vägen (vilket det ska denna gång!) så har du något fantastiskt att se fram emot. I går vaknade jag av ett "mamma jag älskar dig" och i morse va det "mamma jag tycker så himla mycket om dig".

Jag är sjukskriven för graviditetsdepression. Först två veckor sedan får vi se... Ska prata med MVC's psykolog först. Men med tanke på mitt illamående och mitt allmäntillstånd så blir det nog betydligt längre än två veckor.

Min man sätter igång mig. Han säger åt mig att göra sådant som är kul. Så imorgon åker fågel-matarna upp i trädgården! Var faktiskt duktig och skruvade ihop diskmaskinen igår med. Idag tog jag mig en lång promenad!

Ska försöka ta upp kontakten med "förlorade" vänner med... De började försvinna redan i våras när vi började vår första behandling.
Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö