• Libra1

Nordic IVF Center Malmö

mom2012 skrev 2015-04-03 21:12:47 följande:

Ja vi gör icsi pga manlig faktor. Han har väldigt få men helt okej spermier. Utlösande var 3e dag 1 månad innan behandling verkar inte hjälpa Heller. Nu äter han vitaminer som vi åt när vi fick 4 bra embryo, 2 till mig och till frys (blev 1barn på fet av 2 ägg). Åren har iof gått sedan dess (4).

Nu sist gjorde vi även aha pga de tyckte skalen va lite tjocka. Men båda äggen va av sämre kvalitet pga långsam delning.

Läkaren tyckte så synd om oss vid åf att hon kramade oss. De gör va de kan och vi kan inte mycket göra för att påverka själva.

Jag har funderat på bmi och vad socker egentligen kan påverka. Småäter för mycket idag.....

Det är så svårt att veta vad som kan hjälpa. Zink ska vara bra för mannen har jag hört.

Nordic är så goa. Tar sig verkligen tid att lyssna. Det känns så skönt. :)

Det är så lätt att man småäter när man inte känner sig på topp. Har för tillfället ett enormt sötsug. Brukar få det av Synarela.

Har du testat andra saker som eventuellt kan ge äggen bättre kvalitet? Jag har läst om att D-vitamin i hög dos ska vara bra. Vissa tar även Melatonin, sömnen är viktig. Men det finns inte att köpa i Sverige, bara på recept. Men man kan beställa på nätet. Jag läste om någon forskning kring det och att det kunde hjälpa väldigt bra. Har glömt att fråga Nordic om vad de anser om det. Om det är värt att testa. Man gör ju allt för att lyckas.

Socker är säkert inte alls bra. Inte gluten heller. I synnerhet om man har problem med magen som jag har. Min läkare på VC tyckte att jag skulle utesluta båda. Skulle vara bra för endometriosen. Att så lite stör som möjligt.

Jag tog upp det där med att äta antiinflammatoriskt i små doser vid IVF med Pia. Men hon sa att det inte fanns någon tillräcklig forskning kring det. Men jag funderar ändå på om det skulle kunna vara något. Något du tänkt något på?
  • Libra1
    mom2012 skrev 2015-04-03 22:40:18 följande:

Jag får antibiotika pga min endometrios vid IVF. Äter det ganska länge, 8-10 dgr och ibland även från 1a stimuleringsdagen. Men jag har väldigt mycket endometrios. ...tyvärr. Annars kör jag bara vitaminer med folsyra.

Melatonin var inte bra för endometrios läste jag, men där kanske tiden är avgörande. 2 månader kanske är ok?

Funderade att ta ett test på dhea -s men har ej gjort det. Vågar ej äta dhea utan att testa mig och biverkningar är läskiga som mansröst och hår i ansikte mm.

Jag testade dock fructus femina som jag läst mkt om men det försöket fick jag 0 tillbaka och avbröts innan åf. Har aldrig hänt innan eller efter. Efter det är jag rädd för att experimentera.

Det där har jag inte hört om Melatonin. Ska läsa på lite mer.

Intressant med dhea. Hur och var kollar man upp det? Verkar inte vara lagligt i Sverige tyvärr. Biverkningarna låter ju inte så kul. :-/

Fructus Femina verkar det vara många kliniker som använder nu. Främst i utlandet. Men i Sverige nu också. Det är dumt att experimentera. Men jag tror inte det påverkar äggen utan mer slemhinnan.
  • Libra1
    mom2012 skrev 2015-04-03 22:43:18 följande:

Kortison har jag fått någon gång kom jag på, och blodtunnande, det sista pga jag har haft blodproppar.

Jag funderar mycket på det där med blodförtunnande. Vi har mycket problem med blodproppar i släkten. Samt att jag blev väldigt orolig efter en längre flygresa där jag fick stora blåmärken efteråt. Har inte tagit upp det med Nordic ännu. Jag får nog läsa på lite mer. Pia nämnde Magnecyl. Men eftersom jag får stora problem med magen av det så tyckte hon inte att det var något alternativ. Men jag skulle ändå vilja testa känner jag.
  • Libra1
    89Madeleine skrev 2015-04-04 09:29:18 följande:

Vill tipsa alla er med facebook att gå med i gruppen "IVF Sverige"

Där kan man dela med sig av sin IVF resa, läsa andras resor eller bara skriva av sig. Den är sluten, så endast medlemmar kan läsa inläggen.

Bra intitativ. :)

Är gruppen sökbar?
  • Libra1

Hittade gruppen nu men vill tyvärr inte gå med då den är sökbar. Då kan alla se vilka som är medlemmar i den. :-/

Om den är sluten så går det inte att söka på den. Då måste man bli vänner för att komma åt den. En sådan grupp har vi för träffar i Skåne. :)

• Libra1
    mom2012 skrev 2015-04-04 17:23:16 följande:

Libra vi har apc - resistens i familjen. Vet du om ni har det med tanke på att ni också har många proppar? Min far fick sina 1a propp vid 30 vilket är ovanligt så han utreddes.

Jag tror de kollade upp det på missfallsutredningen. Så tror inte jag har det. Ska be att få se mina värden och svar igen. Det kan man väl begära?

Förresten angående Q10, så bör man börja äta det redan 3 månader innan ett IVF-försök. Så jag ska börja redan nu. :)
  • Libra1
    mom2012 skrev 2015-04-04 18:57:39 följande:

Jadå du kan begära ut journalkopior och dina labbresultat :) Ring dem bara, i vissa fall skickar de hem direkt annars får du en begäran hemskickad som du ska signera och returnera.

Jag har gjort det en gång från RMC. Jag kikade på dem lite snabbt och lämnade sedan över dem till Nordic. Tror jag fotade av dem visserligen. Får se om jag hittar dem. :)

Intressant med dhea-s. Tror du det är något Nordic gör?
  • Libra1
    mom2012 skrev 2015-04-05 22:08:04 följande:

Mina samtal med kliniken är att det inte är något de tror på. De hade haft en eller två kunder som kört dhea men det var på eget bevåg, ej via kliniken.

I USA verkar många kliniker köra med dhea och lite annat när man läser inlägg på olika forum i USA. Synd det skiljer så mycket.

Ja Sverige ligger mycket efter när det gäller fertilitet. Tråkigt! :-/
Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö