• Libra1

Nordic IVF Center Malmö

mom2012 skrev 2015-08-03 10:54:38 följande:
    Ja med tanke på er bakgrund med ett par missfall så skulle det varit vettigt av din gynläkare att göra en HSS (hysteroscopy) där de tittar närmare på livmodern. De blåser upp den och tittar in på hur den ser ut och om där finns några avvikelser tex. form, eller polyper eller andra saker. En tjej på ett forum där jag är för utlandsbehandlingar, hon hade flera skikt i sin livmodern som växte samman, som motverkade gravditet. Hon behövde behandla dem regelbundet inför hennes IVF och ÄD.

Vid samma behandling, HSS, så gör de även en genomspolning av koksalt för att se om passage finns.

Du har kanske redan gjort detta innan ni startade er resa med  IVF? Det är en av undersökningarna som görs vid fertlitetsproblem i mitt landsting. Hos mig hittades en polyp, som opererades bort 2011 ca mars och i juni tog det sig för oss på FET försöket. Hade då varit nedreglerad ett par månader också.

Jag har inte fått göra något av det. Har frågat efter det men den IVF-läkaren menade på att det kunde skada mer än göra nytta. Jag vet inte.

Jag har fått göra en vattenscanning av livmodern nu i våras i alla fall. Då sågs inget konstigt. Hade det gjort det så hade jag fått gå vidare med hysteroskopi. Men det behövdes tydligen inte. Nordic som gjorde den.

De säger bara att det kvittar hur äggledarna ser ut. Vi måste ändå göra IVF.
  • Libra1
    mom2012 skrev 2015-08-03 19:58:35 följande:
    Okej smile1.gif Då har du gjort delar av undersökningen. Varför menar de på att du måste göra IVF? Vad är orsaken till att de säger så?
    Manlig faktor? Känner mig dåligt uppdaterad nu känner jag, borde ju veta det. 

Man kan inte hålla reda på alla. :)

Vi har försökt i 6 år, 3 med IVF. Oförklarligt barnlösa. Har aldrig lyckats själva. Men visst har vi funderat många gånger på om det är stopp i äggledarna som är problemet. Skulle vara skönt att få det bevisat. Kanske vi borde betala för att få den gjord.

Vi får se vad titthålsoperationen visar först. :)
  • Libra1
    mom2012 skrev 2015-08-03 20:03:29 följande:

Har som ni vet varit och gjort immunutredning i Athen. Den gjorde jag på Serum, mycket bra klinik. Men de ville inte stötta mig på disans med uppföljning och behandling av immunförsvaret. Jag ville inte experimenera med det själv så jag sökte upp Life Clinic och har idag haft 1 h consultation med läkaren.
    Jag känner mig hoppfull och trygg. Jag vet att det inte är magi och att det så klart inte tar sig på första försöket nu men oj vad jag hoppas.

Om någon av er efter era IVF fått sjukdomssymtom ca ruvardag 7 så ska ni absolut inboxa mig och få tips.  

Intressant!!! :)

Du får gärna maila mig på librasivf(snabela)outlook.com
  • Libra1
    GrukanGrace skrev 2015-08-04 09:29:00 följande:
    Jag fick gjort en kontraströntgen/spolning av äggledarna och den ena verkade ha totalt stopp. 

Men nu när vi var i athen så sa dr D att det kan vara så att, eftersom vi tror att mitt immunförsvar är förhöjt och min kropp nu med alla ivf:er är på helspänn så krampar min äggledare vid undersökning. Och gör ett stopp men vi får se det var inte 100% men man kan ju alltid hoppas. Det var visst en inte alltför ovanlig reaktion om man nu har problem. 
    Aha! Kan det vara så att de krampar på naturlig väg då också? Att det kan vara ett problem? Intressant!!!
  • Libra1
    Gina43 skrev 2015-08-05 08:24:12 följande:
    Spolade de inte äggledarna innan ni fick göra IVF genom landstinget? Här i VG regionen är det standard. Jag hade en kallelse dit men eftersom vi gick direkt till Nordic så blev det aldrig av. Vi har iofs manlig faktor (även om det inte är otänkbart att det finns fler komplikationer).
    Nej jag har aldrig fått göra det. Har ändå frågat några gånger. Inget de vill lägga pengar på kanske. De menade på att det var onödigt. Inte många det hjälper.
  • Libra1
    Gina43 skrev 2015-08-05 11:07:36 följande:
    Här verkar det vara ett krav för att få gå vidare till IVF. Och då hade vi alltså en annan, känd, infertilitetsfaktor. Man kan ju tycka att de som har okänd anledning för sin barnlöshet verkligen borde få sina äggledare spolade...?

Märkligt hur det kan skilja sig.. och orättvist!
    Verkligen orättvist. Tänk om det hade hjälpt oss... Men samtidigt vill man inte störa kroppen. Mår livmodern dåligt av det? Verkar konstigt. Förstår inte deras resonemang. :-/
  • Libra1
    MålaMittHjärta skrev 2015-08-05 16:13:05 följande:
    Vad konstigt, vi bor ju med i skåne och fick spola äggledarna i min fertilitetsutredning som gjordes i Kristianstad.
    18/3- 2012 dagen då mitt liv förändrades
    Jag gjorde utredningen på RMC i Malmö. Frågade flera gånger men de sa nej. Ska höra ned Nordic om det är något de gör. Vet ni?
  • Libra1
    MålaMittHjärta skrev 2015-08-04 19:20:56 följande:

Blir FET för oss nästa månad, tant röd dök upp idag och det krockar helt med resan. Men men en månad till att vänta är väl inte hela världen :)

18/3- 2012 dagen då mitt liv förändrades
    Hoppas ni får en underbar resa!!! :)
  • Libra1

Jag har aldrig fått kolla östradiol. Men vet att många andra kliniker har koll på det. Lite märkligt, eller?

• Libra1
    Gina43 skrev 2015-08-11 01:58:55 följande:

Uäck, mår pyton. Äggstockarna är spända, så spända. Känner mig lite illamående och kan inte sova. Obehagligt.

Usch! Låter inte bra. Har du fått tag på dem nu? Annars finns det kanske någon gynakut du kan åka till?
Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö