"mössa" på barnet på bb?
Har ni haft något på bebins huvud när ni legat på bb?
Har ni haft något på bebins huvud när ni legat på bb?
Ja, dygnet runt i flera månader. Så små barn förlorar det mesta av kroppsvärmen genom sitt stora huvud.
Vi hade första timmarna, mest för att väggen mellan förlossning och bb går i kalla tunnlar under en väg och det var januari. Vi fick en liten miniplutt med noll hår, men varm var hon för det och det var stekhett på bb så där hade hon bara body. och inget mer.
Första dygnet och efter varje bad när håret var blött
Personalen satte...en kalsong...på sonens huvud direkt efter födseln.
Den hade han väl en par timmar. Men efter det hade vi aldrig någon mössa inomhus.
Första barnet hade ingen mössa förrän vi åkte hem från bb. Tvillingarna fick mössor så snart de fötts, och hade dem på sig så fort de inte låg i min eller pappans famn. Men inomhus har jag aldrig haft mössa på ungarna, efter att vi kommit hem.
Nej. Vi fick ingen på sjukhuset och jag hade glömt att packa ner en. Jag frågade en barnmorska och hon sa att det inte behövdes eftersom det var varmt och vindstilla inomhus.
Nu föddes iofs dottern 1 månad för tidigt men vi blev tillsagda att ha mössan på hela tiden de 8 dagar vi låg inlagda.
Vår bebis fick en liten sjukhusmössa direkt efter förlossningen. Nästa dag satte vi på en egen som vi tyckte var fin men då sade personalen på BB åt oss att ta av den eftersom bebisen blir för varm. Vi hade honom hud mot hud nästan hela tiden.
Man kan använda en mössa för att få ett lätt tryck över huvudet som barnet hade det i livmodern när den tryckte neråt de sista månaderna. Det kan ge bebisen ett lugn. Även att låta bebisen sova i ett babynest och trycka huvudet mot vadden i sargen ger ett lugn alt att man rullar en handduk och lägger runt barnet huvud ungefär som ett babynest
De tog på en "mössa" efter han kom ut sen tog jag på en av våra och den hade han väl tills kvällen efter det ingen ingen inomhus.
En tunn bomullsmössa är bra inomhus första dygnen iaf. Första dygnet bör de ha det och när jag fött har personalen sagt att barnet def ska ha en mössa första timmarna. Vi har haft med egna i lite olika små storlekar.