• Varärstorken

LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

Hej, får jag vara med?

Har en lång historia av barnlöshet.

Just nu står jag och min sambo på kö för spermiedonation. Vi saknar spermier helt. Har köat i 1 år och 7 månader.

Vi har varit i Danmark och gjort inseminationer som inte tagit.

Längtar så att hjärtat sprängs! Det är det enda jag tänker på, dygnet runt.

Jag börjar också bli rätt så gammal och får panik av detta, vill bara komma fram i kön.

Att stå och stampa och vänta är det värsta jag varit med om. Vill försöka nu!

Till saken hör att min syster också har fertilitetsproblem. Är rädd att jag har samma....

Det här är en enorm sorg!

• Varärstorken

Hej igen!

Tack för välkomnandet!

Jag var lite otydlig. Kön vi står i är i sverige. I danmark är det ingen kö alls.

Vi har gjort massa inseminationer i danmark men vill gå över till ivf. Vi hoppas få göra det i sverige så just nu väntar vi bara. En väntan som tär fruktansvärt hårt.

Men försöker göra det bästa av situationen. Vi sparar pengar för att kunna göra ivf i danmark om vi inte får hjälp i sverige.

Längtar och längtar och längtar efter att få sätta igång!

• Varärstorken

Väntan är hemsk! Speciellt eftersom vi inte får ett datum att längta till utan "vi kallar er när ni är framme i kön". När vi ställde oss i kö så sa de 1 år, när det hade gått sa de 1 1/2 år. Nu står det 2 år på sahlgrenskas hemsida.... det är hur jobbigt som helst när mållinjen flyttas hela tiden.

Spännande med ED, var gör ni det? Härligt att ha det att se fram emot! Våren är en bra tid också, ljuset gör att man mår bättre och blir gladare. Faktorer som man behöver för att orka med.

Kram

• Varärstorken

Jag har ringt överallt känns det som, har kämpat för vårdgaranti och fritt vårdval men blivit nekad. Utan någon bra anledning, de påstår att det inte omfattas av vårdgarantin ( fast det gör det i andra landsting). De vägrar också att låta oss få vård i ett annat landsting ( i uppsala har de ingen kö alls). Hopplöst!

Vi har köat sen juni 2012 och när jag pratade med dem senast ( i december) så kallade de från april 2012. Så det är nära!

Så tråkigt med ma, beklagar verkligen. Förstår att det måste vara jättejobbigt. Det är verkligen en grym karusell vi är i! Hoppas att det går bra den här gången. Men det måste väl vara skönt att veta att det gick att bli gravid? Jag hatar alla dessa minus på stickorna. Det gör att jag tvivlar på min kropp också ( att det inte bara beror på brist på spermier). Men alla prover ser bra ut, så får väl hoppas på det.

Kram

• Varärstorken

Veronica, bra att de vet var problemet sitter och att det finns hjälp att få. Är det kliniken i Prag som bestämt den medicineringen? Tycker att Sverige inte har kommit så långt i detta, speciellt det här med immunhämmande medel.

Dansar, visst är det galet! Jag förstår ocksa att man inte alltid kan hålla vårdgarantitiden, men det här är för lång tid.

Det värsta är att om de bedömer att vi ska få göra ivf( när vi väl är framme) så får vi köa till det också, men då gäller vårdgarantin så det tar "bara" ytterligare 3 månader.

Så har vi tur så blir vi kallade i mars och sen köaR vi till juni för ivf. Men då har de sommaruppehåll.... så i augusti får vi kanske börja. Om vi har tur alltså.....

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!