Somjaglängtar skrev 2015-05-28 10:50:18 följande:
Jag förstår att det känns tungt att träffa de som har barn, men det måste vara väldigt sorgligt att bryta med alla i sin närhet :( Jag vill inte låta hård, men försök att tänka att det inte finns ett max-antal barn som får komma till denna värld, att de får barn påverkar inte eran möjlighet att få barn. Berätta hur du känner så kanske ni kan umgås utan barn om det känns lättare.
Så gör jag med mina vänner, jag träffar barnen när jag orkar (Älskar barn så blir oftast glad av att vara med dom) men i vissa perioder orkar jag inte och då säger jag det till mina vänner så när vi väl ses träffas vi utan barn, och de försöker, så gott det går, att inte prata barn, vakna nätter och potträning. Ibland kommer jag hem och gråter för att det har blivit för mycket barn-snack. Men i slutänden är det ändå värt det, för mig. Skulle aldrig klara av det här utan vänner och familj.
I min vänskapskrets har vi alltid trott att jag skulle vara först med barn. Många vänner var inte alls inne på att skaffa barn när vi började försöka, jag kunde inte alls förstå hur de kunde vänta, vad är det att vänta på? Vi är 8 tjejer i mitt gamla tjejgäng och nu har alla utom en (som bor i Australien) barn. Det är jättetungt när de berättar att de är gravida och jag har tänkt många gånger om det är värt det. Lättare att bara skita i allt, men det slutar alltid med att jag saknar tjejerna så för mig har det blivit lättast att vara helt öppen med mina känslor.
Jo, man vill ju inte bli helt ensam i världen men just nu klarar jag bara inte av små barn. På något konstigt sätt så känns det helt ok att träffa de lite äldre barnen (de som blev till redan innan vi själva började försöka). Det som gör ondast är att träffa gravida och riktigt små barn, det är superjobbigt och jag börjar gråta direkt. Det känns jobbigt också att vårt problem inte upplevs vara ett problem utav många. Det ordnar sig säger de, ni kommer att få barn så småningom, nu gör ni IVF och då kommer ni ju såklart bli gravida för de känner ju X-antal andra som fått barn genom IVF... De verkar inte förstå att det inte finns några garantier för att det någonsin kommer att fungera och det är oerhört frustrerande. Man får nog gå på magkänslan och umgås så mkt som man själv känner känns bra. De vännerna som är riktiga vänner kommer att förstå varför och finnas kvar den dagen man vill återuppta kontakten igen.