• Aou

LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

Hej alla

Jag är 38 min man och jag har försökt få barn i 2 år och gjort 3 ivf-försök under senaste året.

Verkar som att jag har dålig äggkvalitet. Nu ska vi göra ett sista försök med mina ägg och ställa oss i kö till ÄD. Jag borde antagligen försökt få barn för 10 år sedan. Men min man och jag träffades sent i livet tyvärr.

Det händer att jag får frågan om vi inte ska ha barn. Jag känner mig obekväm att prata om det så jag säger bara att jo, vi försöker men hittills har det inte lyckats... Ibland säger jag att jag är för gammal men då säger folk bara neeej då, jag känner många som fått barn i 40-årsåldern.

En kollega som inte har en aning om vad vi går igenom ville vara omtänksam och ge goda råd. Hon frågade om vi ville ha barn och att jag inte skulle vänta för länge för annars kunde det bli försent. En gravid kollega inflikade omtänksamt att missfallsrisken också ökar med stigande ålder. Men herregud tänkte jag, jag VET att det antagligen redan ÄR försent för mig. Vi har försökt i 2 år och gjort 3 ivf. Jag är även fullt medveten om att missfallsrisken ÖKAR. Mitt problem är först och främst att jag INTE blir gravid. Men jag sa bara att vi vill men att det inte är så lätt. Det satt så många vid bordet så jag orkade inte säga som det är.

Jag är bara ledsen. Har full förståelse för att ingen menar något illa. De vet ju inte vad vi går igenom. Men samtidigt så borde de förstå att när man är 38 och inte har barn så beror det på att man inte kan få eller att man inte vill ha barn. Inte på att man inte har bestämt sig eller tror att man har tid att vänta

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!