• Hanalaya

LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

Vi har försökt i åtta år. Utan ett enda lilla plus. Och fyller 39 år om ett par månader.

Absolut sista försöket nu. Är på rd11 och det känns inte rätt.

Jag vill ha barn, men för min man är det mer än så. Det är hans högsta önskan i livet. Det gör ont att vi inte lyckas.

Det sociala livet är minimerat, orkar inte hänga med alla som ynglar av sig.

Just nu är det mest skit.

Hur går man vidare efter åtta års kämpande?

• Hanalaya

3 ET och 3 FET + en ivf där det inte blev någon ET alls pga av miss hos kliniken.

Inga allvarliga fel på oss, inga problem med att iaf få befruktade ägg. Har övervikt, pcos och sköldkörtelproblem. Makens simmare är lite långsamma..

Adoption är inget alternativ av olika orsaker, tex att maken är 42.

Jag vill inte vara otrevlig, men kan någon tipsa om någon tråd bara för helt barnlösa, där man kan snacka av sig? Jag vill inte förminska någons längtan, men känner ett behov av en diskussion med helt ofrivilligt barnlösa.

Och kanske någon tråd för diskussioner om hur man kan förlika sig med att leva resten av livet som barnlös? Vet inte riktigt hur jag skall hitta en sådan tråd på detta forum?

• Hanalaya

Jag håller inte med dig busigasyrran. Flera i tråden skriver om det de känner när någon som har barn säger "jag förstår precis hur du känner, vi försökte i flera månader".

Det du skriver är precis samma sorts argumentation. Att ha försökt i ett par månader är inte detsamma som ha försökt i ett antal år. Att redan ha ett eller flera barn och försöka få syskon är inte detsamma som att vara helt barnlös.

Det är en längtan, där ingetdera är värd mer eller mindre än någon annan - men inte samma.

Jag trodde att denna tråd var till för oss som är helt barnlösa och som försökt under lång tid utan resultat. Men jag har säkert missuppfattat och därför skulle jag vilja ha tips på trådar som redan finns som vänder sig till den grupp jag tillhör och har ett behov att skriva av mig i. (Ja, jag vet att det går att starta nya trådar, men det är inte det jag är ute efter)

Och min fråga om trådtips ställdes eftersom jag försökt hitta med vanliga sökvägar, utan resultat - och jag tänkte att det kanske finns folk i denna tråd som har tips på existerande trådar.

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!