LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
Hej!
Jag vet inte riktigt om jag passar in i tråden, för jag och min sambo har "bara" försökt sedan december 2014 och har precis ställt oss i kö för utredning (som vi inte får komma på förrän tidigast i slutet på året). Men samtidigt är jag less på ofrivillig barnlöshet. Speciellt när allt man ser är gravidmagar och alla vänner och släktingar (både yngre och lika gamla) blir gravid bara sådär. "Nej det var inte alls planerat". Och så kan jag inte ens vara glad för deras skull. Jag ser bara svart och tycker att livet är så himla orättvist!
Samtidigt frågar föräldrar, kollegor och ytliga bekanta om det inte börjar bli dags. "Ni är ju ändå 27 år gamla och har ert stora hus". Ja men för i helvete, tänker man. Vi försöker ju!!!! Jag har alltid tänkt att det skulle gå så himla lätt att bli gravid. Ett försök utan skydd och så fanns det en bebis. Riktigt så enkelt visade det ju sig inte vara. Så hela min bild av hur vi skulle bli gravida och sedan bjuda hem våra föräldrar på middag där vi skulle ta en kopia av ultraljudsbilden och lägga i ett kuvert under deras tallrikar som en överraskning... Ja, hela den bilden känns så extremt långt borta. Jag vill heller inte vara så öppen med att vi har svårt att bli med barn, då jag var väldigt öppen med att vi försökte i början. Nu säger jag bara att vi inte försöker längre och att vi istället ska fokusera på att resa och göra annat.
Allt känns skitjobbigt och därför är det så skönt att läsa i denna tråden att det är okej att vara ledsen för att det inte går. Jag ska försöka få en tid på en privat klinik så snart som möjligt, för denna väntan tar kål på mig. Är det någon som har erfarenhet av Linnéamottagningen i Växjö får ni gärna skicka ett privat meddelande till mig. Bor du i närheten av Växjö får du gärna höra av dig också. Skulle vara skönt att prata med någon över en fika som sitter i samma båt.