• Tiana

LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

lillyhammer skrev 2014-04-23 13:06:08 följande:
    Har du specifikt provat LCHF kosten? Och hur länge gick du på den isåfall? jag tänkte ge den några månader med start från idag. Kan ju inte skada!

Vården är lite som att vara med i ett lotteri. Beror ju vilket län du bor i, vilket sjukhus/vårdcentral du har samt vilken läkare. Du får ta och vila upp dig dessa dagar. Vården är ju väl inte heller känd för attt ta folk på allvar. Sen är ju inte våra problem "akut" enligt dem. Sen kan man börja undra om det är för att vi är kvinnor som denna skillnad finns? kvinnor kommer väl alltid till korta i vården...

Jag klarar inte heller av folk som gnäller efter några försök. Ibland känner man sig nära bristningsgränsen och tänker "jag klarar inte av mer, jag kommer att bli knäpp snart" men sen så har sambon sagt några lugnande ord och det känns bättre tillfälligt.....Men är väl några cykler ifrån att hamna på psyket känns det som...:(

Jag körde inte strikt, men drog ner kolhydraterna till ett så lågt minimum jag kunde efter en period. Finns mycket god mat man kan äta då med :) Höll igen i fyra månader tror jag och tappade ungefär lika många kilo. Nu har jag inte så mycket extra på kroppen, kunde blivit fler annars tror jag.
  • Tiana

Sitter här själv och funderar på om jag ska gräva ner mig. Fick återbesök hos gyn på onsdag för kontroll, men läkarna har fortfarande inte sagt ok till IVF-remissen. Två läkare har sagt att den kommer, nu ska jag träffa en tredje. 

Är det konstigt om man blir knäckt?

• Tiana

Hade idag ett nytt sånt där tillfälle då jag bara hade lust att hoppa upp och gå iväg. Berättade för en släkting om att jag har Endometrios och vad det innebär, inklusive svårt att få barn. Svaret blev "Ja alla har vi något, själv har jag fått jätteont i foten..." osv i en lång utläggning. Tack. Tror jag ska hålla tyst framöver...

• Tiana
    nypan skrev 2014-05-02 15:46:04 följande:

Jag är snart 24 år. När jag var 4 år så opererades jag för ett tumör i buken och när jag sen fyllde 20 så opererade de bort min ena äggledare. Alla dessa operationer har gett mig kraftiga sammanväxtningar. Jag kan kanske få barn med hjälp av IVF och då jag är singel så får jag åka till Danmark för att göra det samt bekosta allt själv. Det ta gör mig egentligen ingenting, men det är bara vetskapen om att jag redan som 20 åring fick börja spara alla mina pengar till IVF-försök.
      Jag känner som dig, Eija. På stället jag arbetar så känns det som om alla är gravida, precis fått barn eller har de fått barnbarn. Fikarasterna och luncherna består av barn- och förlossningsberättelser. På hemmaplan beöjar mina gamla klasskamrater få barn och/eller bli gravida. Man kommer inte ifrån det och det känns som en kniv rätt in i magen varje gång. Jag har gråtit så mycket de senaste åren. Förstår inte hur man kan producera så mycket tårar. Det är bara min närmaste familj och mina närmaste vänner som känner till mitt "problem". Jag känner att jag inte kan säga något på jobbet och det är inte för att jag skäms utan för att jag är rädd att det ska spridar och tillslut nå min släkt. Det skulle krossa mina mor-och farföräldrar. På jobbet så har de börjat på att det snart är min tur att bli gravid och att barn är underbart och allt. har ni märkt att alla mammor använder uttrycket: Det värker så i mammahjärtat!. Det har blivit så att jag har exploderat och sagt till alla att det inte finns något som heter "mammahjärta", det är en jäkla muskel!!

Jag märker på mig själv att jag har börjat förändras. Tidigare så älskade jag barn och ville bara gosa så fort jag fick chansen. Nu går jag därifrån som fort det kommer ett barn och så fort det pratas om förlossningar, graviditeter och barn. Jag säger till mina kollergor och vänner att jag inte vill ha barn för jag tycker att de är jobbiga. Allt för att jag inte orkar hantera rädslan att inte kunna få några. Folk måste tycka att jag är galen och jag fattar inte hur jag bara kan säga sådana saker men jag kan inte hantera situationen längre.

Det har till och med blivit så att jag inte kan söka hjälp för situationen hos en utbildad terapeut/psykolog för jag är rädd att det ska hamna i journalen och sedan kanske leda till att det blir svårare att adoptera om jag inte kan få biologiska barn. Att de ser det som en psykisk svaghet att jag inte kan hantera det.

Jag vet att det låter galet, men man bygger sitt liv omkring det.

Tycker ni att jag är korkad som säger så här?

//
    En mycket förvirrad 23 åring.

Jag tycker inte alls det är konstigt att du reagerar som du gör. Barn är en stor del av livet, och på många sätt en svårt situation. Däremot tycker jag att du kan söka hjälp professionellt om du känner att du behöver det. Det är ett tecken på att man tar hand om sig själv.

Sen om man ska vända på det, så har du vetskapen i god tid. Själv är jag 33 och fick i januari veta att jag har endometrios, och så sent som i onsdags sa en läkare till mig att han inte tror jag blir gravid naturlig väg. Det beskedet hade jag hellre tagit för tio år sedan. Jag vet att det inte är någon tröst när man känner som du gör, men möjligheterna finns kvar menar jag.

Kramar till dig!
  • Tiana

Ja, det är riktigt frustrerande det där Lilyhammer! Nu har jag inte så många som har fått flera barn, men det känns. Och det rejält vissa dagar :(

Adoption är något jag precis börjat fundera på själv. Var kan man hitta information om det?

• Tiana

Jag har börjat tycka alla storhelger är tråkiga. Inte för att vi inte har barn, och inte för att andra har barn, men just kombinationen av dessa två. Helt plötsligt ska alla fira med familj och släkt, och vi utan barn klassas som "omogna" som firar med fest som även de gjorde förr. Alla har inte den inställningen som tur är, men visst är det tråkigt att mötas av den inställningen. Om bara folk kunde tänka ett steg utanför sin egen familj!

• Tiana

Läkarbesök här imorgon. Och min IVF-start har fördröjts med ett halvår nu. Imorgon är det jag som sätter ner foten, remiss eller så får jag leta annan väg att gå.

• Tiana
    Tiana skrev 2014-06-16 11:56:25 följande:

Läkarbesök här imorgon. Och min IVF-start har fördröjts med ett halvår nu. Imorgon är det jag som sätter ner foten, remiss eller så får jag leta annan väg att gå.

Visst blir det IVF, men jag behöver opereras först. Sommaren känns lite förstörd just nu.

Men önskar er alla en glad misommar. Idag misströstar vi inte, utan äter sill och resten till! :D
  • Tiana

Idag blev jag så fruktansvärt ledsen igen. Vi va och hälsade på några bekanta, och rätt vad det var kom kommentaren "Vi skaffade barn istället för djur haha". Det var verkligen inte illa ment från deras sida, men jag blev så ledsen. Jag har inom sju månader opererats just för att kunna få barn, senast knappt tre veckor sedan. Man bli bara så trött på att höra sånt här...

• Tiana
    Delinda skrev 2014-08-04 18:03:09 följande:

I veckan fick jag veta att en av mina bästa tjejkompisar är gravid och igår när ytterligare ett par i umgängeskretsen väntar tillökning blev det för mycket. Bröt ihop och sa till min kille att om jag nu inte får ordning på min cykel och vi inte kan få barn får han börja leta efter någon annan, för jag vet hur gärna han vill bli pappa. Då kramade han mig bara och sa "Om vi nu mot förmodan inte kan få barn får vi helt enkelt skita i det och skaffa oss en massa hundar istället". Efter att ha fått upp en bild i mitt huvud på hur vi sitter där i vårt lilla hus med femton hundar, kunde jag inte låta bli att dra lite på smilbanden. 

Precis detta känner jag igen. Fick i morse veta att en av mina bästa vänner väntar barn, och vi har följts åt i barnlösheten tills nu. Jag är så glad för dem som också har kämpat, men ändå finns den gnagande känslan kvar av att nu är jag ensam kvar i detta. Snacka om att jag känner mig ego just nu.
  • Tiana

Läkarbesök idag, och som vanligt blir jag mörkrädd. Visserligen har jag fått byta läkare under resans gång, men när han erbjöd mig att göra prover som redan är gjorda tappade jag hakan. Läser de inte journalerna? Nåja, fortsättning följer om två veckor. Innan dess ska jag på dop på lördag - gissa om det kommer finnas barn på plats där då...

• Tiana
    Eija skrev 2014-08-20 21:51:04 följande:

Det är föresten så otroligt ohyfsat att fråga! Det är oerhört privat och absolut inget som någon har att göra med. Om man väntar barn kommer man väl att berätta så småningom, tills dess borde folk lära sig att hålla tyst.

Håller fullständigt med!
  • Tiana

Ibland undrar jag om folk är lite korkade. Jag har opererats två gånger för endometrios, och ändå kopplar de inte ihop det med att vi kanske kan ha svårt att få barn... Vi har i princip sagt allt utom just de orden vid det här laget. Väntar på tid för IVF-start nu, och funderar på att berätta det för alla som frågar.

Lite finkänslighet från omgivningen hade ju inte varit helt fel...

• Tiana

Nya tag, det är inte hela världen, ryck upp dig...

Känner för att skjuta någon idag, främst sjukvården som segar och segar. För 6 veckor sedan skulle jag på besked om två veckor. För tre veckor sen skulle besked komma om samma sak inom två veckor. Nu har jag väntat i sex veckor på det där jäkla beskedet! *kokar*

• Tiana

Ytterligare en kollega gravid har jag fått reda på idag. Snart kommer jag inte hit till jobbet nåt mer Rynkar på näsan

• Tiana

Ännu en UL-bild på facebook idag. Bläää. De borde förbjudas! Rynkar på näsan

• Tiana
    Wittra skrev 2014-12-14 12:04:55 följande:

...o där misslyckades första ivfn . Jag är så trött, så trött. Gott att slippa alla sprutor, tablette o annan skit för ett tag. Att det ska vara så svårt att få ett barn....????

Word! Vi hann inte ens till insättning...
Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!