nypan skrev 2014-05-02 15:46:04 följande:
Jag är snart 24 år. När jag var 4 år så opererades jag för ett tumör i buken och när jag sen fyllde 20 så opererade de bort min ena äggledare. Alla dessa operationer har gett mig kraftiga sammanväxtningar. Jag kan kanske få barn med hjälp av IVF och då jag är singel så får jag åka till Danmark för att göra det samt bekosta allt själv. Det ta gör mig egentligen ingenting, men det är bara vetskapen om att jag redan som 20 åring fick börja spara alla mina pengar till IVF-försök.
Jag känner som dig, Eija. På stället jag arbetar så känns det som om alla är gravida, precis fått barn eller har de fått barnbarn. Fikarasterna och luncherna består av barn- och förlossningsberättelser. På hemmaplan beöjar mina gamla klasskamrater få barn och/eller bli gravida. Man kommer inte ifrån det och det känns som en kniv rätt in i magen varje gång. Jag har gråtit så mycket de senaste åren. Förstår inte hur man kan producera så mycket tårar. Det är bara min närmaste familj och mina närmaste vänner som känner till mitt "problem". Jag känner att jag inte kan säga något på jobbet och det är inte för att jag skäms utan för att jag är rädd att det ska spridar och tillslut nå min släkt. Det skulle krossa mina mor-och farföräldrar. På jobbet så har de börjat på att det snart är min tur att bli gravid och att barn är underbart och allt. har ni märkt att alla mammor använder uttrycket: Det värker så i mammahjärtat!. Det har blivit så att jag har exploderat och sagt till alla att det inte finns något som heter "mammahjärta", det är en jäkla muskel!!
Jag märker på mig själv att jag har börjat förändras. Tidigare så älskade jag barn och ville bara gosa så fort jag fick chansen. Nu går jag därifrån som fort det kommer ett barn och så fort det pratas om förlossningar, graviditeter och barn. Jag säger till mina kollergor och vänner att jag inte vill ha barn för jag tycker att de är jobbiga. Allt för att jag inte orkar hantera rädslan att inte kunna få några. Folk måste tycka att jag är galen och jag fattar inte hur jag bara kan säga sådana saker men jag kan inte hantera situationen längre.
Det har till och med blivit så att jag inte kan söka hjälp för situationen hos en utbildad terapeut/psykolog för jag är rädd att det ska hamna i journalen och sedan kanske leda till att det blir svårare att adoptera om jag inte kan få biologiska barn. Att de ser det som en psykisk svaghet att jag inte kan hantera det.
Jag vet att det låter galet, men man bygger sitt liv omkring det.
Tycker ni att jag är korkad som säger så här?
//
En mycket förvirrad 23 åring.
Jag tycker inte alls det är konstigt att du reagerar som du gör. Barn är en stor del av livet, och på många sätt en svårt situation. Däremot tycker jag att du kan söka hjälp professionellt om du känner att du behöver det. Det är ett tecken på att man tar hand om sig själv.
Sen om man ska vända på det, så har du vetskapen i god tid. Själv är jag 33 och fick i januari veta att jag har endometrios, och så sent som i onsdags sa en läkare till mig att han inte tror jag blir gravid naturlig väg. Det beskedet hade jag hellre tagit för tio år sedan. Jag vet att det inte är någon tröst när man känner som du gör, men möjligheterna finns kvar menar jag.
Kramar till dig!