IVF finns 2 varianter. Korta och långa metoden. Vid korta börjar man med äggblåsestimulerande sprutor dag 2-3,en till spruta som förhindrar spontan äl dag 6,sen tar man båda ett tag. Max 15 dar med den första sprutan. VUL runt dag 6 och 8,blodprov för att kolla östrogen. Äl-spruta 3 dar innan äggplocket. Äggplock kan göra allt från jätteont till inte kännas,man får mycket lugnande och smärtstillande. Mannen lämnar spermaprov samtidigt,sen väntar man på besked om hur många ägg som tatt sig,sen sätts ett embryo in 2 dar efter Äp Har man riktigt många ägg odlas de i 5 dar och 40% får nåt embryo till frysen. Vid långa metoden tar man nässpray från dag 21 för att helt sätta kroppens egna hormoner ur spel. Sen samma sort sprutor från dag 2-3 och framåt,ingen extra spruta då,men VUL 2 ggr,blodprov,äl-spruta och samma procedur. Det kommer gå bra!
Värst är väntan på besked om befruktning! Vi kom dit endast 2 ggr...Har helt enkelt usla ägg. Embryodonation innebär ägg och spermier från donatorer,vår äggdonator är 22. Embryona är minst 5-dagarsodlade och av hög kvalitet så chanserna är höga. Jag har tatt bort min egen äl och preparerat mig och slemhinnan med många mediciner-10 per dag i form av piller,proggisar och sprutor. På fredag tinas embryona och sätts in i mig!
Min ålder skiter vi i,kanske andra bryr sig,men de känner ju inte till vår kamp.
Tack för alla tummar!