• yaayaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag anmäler mig till klubben..

Har en pojkvän (vi har varit vänner i 3 år och ett kärlekspar sen ungefär ett år tillbaka) i Ghana och vi skickade in webbansökan 29 december.
    Han ska på intervju nu på onsdag (nervöst!!) och sen är det bara att vänta.

Ber, hoppas och dagdrömmer! Försöker tänka så positivt som möjligt.

Kram och lycka till alla!

• yaayaa
    fluffan84 skrev 2014-03-13 20:03:38 följande:
    Hej.. tänkte bara höra ifall ni hört något mer efter intervjun? min pojkvän sökte 5 mars 2014, jag fyllde i formuläret 7 mars.. igår fick han mail om att de ville ha mer info av honom och att han kunde ta kontakt med ambassaden i abuja för intervju. Fixade båda och imorse fick han veta att han fått intervjutid 17 april....

Hej! Vi hade också intervju i Abuja. Vi gjorde webbansökan 29 december och intervjun ägde rum 5 februari. Sen dess har vi inte hört mycket mer än att vårt ärende har hamnat i Örebro. Vilket land är din pojkvän ifrån?
  • yaayaa
    fluffan84 skrev 2014-03-15 18:52:21 följande:
    Hej! Min pojkvän är från nigeria :) vilket land är din pojkvän ifrån? Har du prövat och ringa dem efter intervjun? Har ni fått handläggare?

Aha, ok :) Min pojkvän är från Ghana. Vi har inte fått någon handläggare, jag ringer kanske 2-3 i veckan och ställer massa frågor, får inga svar överhuvudtaget. Det enda som gäller är att vänta.
  • yaayaa
    fluffan84 skrev 2014-03-18 04:57:58 följande:
    @yaayaa Har du pratat med teamledaren också i Örebro? Hur tyckte din pojkvän att intervjun var på ambassaden? Min ska ju på intervju om först en månad så jag kan inte göra något för tillfället innan intervjun är gjord.

Nej det har jag inte gjort, enbart kundstjänst, men där händer ju inte mycket hehe. Min pojkvän älskade intervjun ! Han var där i 45 minuter och babblade som sjutton, intervjutanten hade skrattat hjärtligt (med honom, inte åt honom) och var väldigt positiv och glad, tittade på våra parfoton (som han hade med sig, samma foton som i webbansökan), och önskade oss stort lycka till. Hon skrev ner allt han berättade och lät honom sedan titta på texten och korrigera den om han ville. Helt klart en positiv upplevelse med bästa bemötandet!
  • yaayaa

PS: Ja, och min pojkvän fick flyga från Ghana till Nigeria för intervjun. Det sög ju, men vafan...  såna är reglerna. Jag satt hemma i Sverige, skitnervös eftersom hans nigerianska simkort inte fungerade (han har varit i Nigera förr).. den enda kontakten jag hade med honom under ett och halvt dygn var ungefär 10 minuter krassligt facebook-chattande från internetcafé nånstans i Abuja.
    Hur som helst kommer ambassaden i Abuja skicka hans UT-kort till svenska konsulatet i Accra (Ghanas huvustad) helt kostnadsfritt, det känns änna gött. När nu beslutet kommer.... kanske imorrn, kanske om 11 månader. Hurra!
  • yaayaa

"26 olästa svar" hade jag i denna tråd när jag nu loggade in.
    så roligt, tänkte jag.. och så var det mest en massa rasistisk dynga.
    jag hör den skiten varje dag, och jag är säkert inte ensam om det.
    har fått alla möjliga kommentarer som

"asså... är din pojkvän högutbildad? för jag menar, jag tycker vi ska SLÄPPA IN ordentliga personer i första hand. givetvis ska liksom eeeh alla få komma eller så men... utbildning är ju.... viktigt"

"akta bara så det inte blir som i INTE UTAN MIN DOTTER. asså den är sååå hemsk den boken. har du sett filmen?"

" oj.. va kul! är han MUSLIM?? aha kristen, ok. det var ju bra"

"vad tycker dina föräldrar om detta?"

min vardag. och kanske blir det mer sånhär smörja när min fantastiska partner får sitt uppehållstillstånd beviljat. men all den skiten grundar ju sig i en sak: okunskap. tack för mig.

• yaayaa
    Anonym (Migver) skrev 2014-04-23 05:30:40 följande:
    Jag fick intervjutid ca 2 veckor efter hans, sedan fick vi brevet hem tre dagar senare, min man sökte från Vitryssland men även han nigerian. Totalt väntade vi tre månader.

När ansökte ni? Vilket datum var intervjun samt beskedet om beviljat uppehållstillstånd? Webbansökan eller papper?
  • yaayaa

Vi har fått beslut!

Webbansökan: 28 december 2013, GHANA
    Intervju; 5 februari 2014

Beviljat uppehållstillstånd; 19 maj 2014.

Hjärta

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid