• Bittemu

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej,
    väldigt intressant, men samtidigt oroande, att läsa alla inlägg då jag själv är i samma situation. Jag är sedan hösten 2013 gift med en afrikansk man som i början på januari 2014 var på intervju. Den 5/2-14 registrerades ärendet hos Migrationsverket, därefter har inget mer hänt. Vi lämnade ju tyvärr in en pappersansökan då möjligheterna till webbansökan inte var så enkel för honom, men nu ångrar vi båda bittert att vi ändå inte försökte den vägen då detta verkar gå betydligt fortare.

Nu när jag läst alla inlägg, och om hur många av er blivit behandlade, blir jag mörkrädd och får lite ont i magen. Då sjunker modet genast, samtidigt som jag måste se ljuset och tro på att det löser sig snart... jag känner verkligen med alla er som är i samma situation.

Jag såg att någon frågade om det tar tid att få svar från kundtjänst. Ja, det gör det - jag har vid båda tillfällena fått vänta någon vecka på svar. Och när jag ringt kan det gå flera dagar innan någon svarar, precis som många av er har erfarenhet av. När jag senast till sist fick svar, hann jag knappt säga vad jag ville förrän personen sa att de hade mycket att göra och att det ringer hela tiden och att hen därför inte hade tid att prata med mig. Jag blev hänvisad till hemsidan för att se om det händer något i mitt ärende.

Jag gläds verkligen med er som haft turen att få era ärenden behandlade väldigt fort, som i dag kan leva med er partner, då det är ett mindre "helvete" med denna ovissa väntan.

Lycka till alla ni som väntar på besked om att få leva med er partner!

Kram från en av er!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid