• netskal

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (Caroline) skrev 2014-07-17 23:40:11 följande:

Min sambo är också från nigeria. Vi va sambos innan hans studievisa gick ut så han åkte hem sen för att söka via anknytning till mig. Vi sökte i mars 2014. Och fick beslut nu i juli. Vi hamnade boden och utanför e3 systemet. Så håll ut. Det brukar gå snabbt när man väl får en handläggare. Tog 1 dag för henne att sätta ett beslut.

Hur länge var ni tillsammans/sambo innan han åkte tillbaka? Gud vad skönt att ni redan fått beslut! Så han är på väg hem snart?
    Hade ni skickat in mer än själva ansökan (foton, samtalslista osv)? Ringde du dem mycket för att se hur det gick?
    Jag bodde med min kille i ett halvår innan han åkte.
  • netskal
    Mimmipigg skrev 2014-11-18 11:39:39 följande:

Håller helt med att det är sjukt att man måste lämna landet för att ansöka om anknytning trots att man har vistats i Sverige en lång tid innan. Min fästman var oxå tvungen att lämna Sverige för att göra anknytningsansökan efter att ha varit här i över 1.5 år pga av sin asylansökan som ändå blev nekad :/. Vi har varit tillsammans under nästan halva tiden han har varit här men ändå finns det risk att migrationsverket kommer ta ur oss ur "den snabba" hanteringen av webbansökningarna och lägga oss i högen för pappersansökningarna just pga av att han vart asylsökande. Jag hoppas att de först går igenom bevisen vi har på vårt äkta förhållande och gör bedömningen att ha kvar oss i e-ansökan. Min fästman mår inte alls bra längre. Han har tvingats att leva på sin mamma som är änka och redan innan han åkte tillbaka knappt fick pengarna att räcka till. Vi har snart väntat i 4 månader och har inte fått mejlet för att boka hans intervju än och enligt enheten där vårt ärende ligger så lär det dröja ca en månad till. Inte nog med det så är väntetiden på ambassaden för att få intervjun ca en månad. Där sprack drömmen om att få fira vår första jul tillsammans :/

Jag fick nyligen veta att våran ansökan ändrats från webansökan till pappersansökan, för att min pojkvän sökt asyl tidigare. Den hade ändrats bara några dagar efter att den skickades in, men det tog ett halvår innan jag (av en slump) fick veta att den ändrats. En teamleader förklarade att det ALLTID går till så, att om man sökt asyl vill de göra en större utredning, och då ändras ansökningarna, så de får mer tid på sig. Jag ifrågasatte varför den här informationen inte finns med på hemsidan, om det nu alltid går till så, och undrade även varför de inte skickar ut något besked när den ändrats. Jag fick inte direkt något svar. 

Däremot pratade jag med någon annan idag, som sa att ansökan mycket riktigt var ändrad till papper, men att eftersom den från början varit elektronisk, skulle väntetiden ändå bli som den elektroniska ansökningen. 

Jag vet inte vad jag ska tro.
    Har snart väntat 8 månader, och efter han gjorde sin intervju på ambassaden i nigeria (drygt en månad efter ansökan skickats in) har det inte hänt något.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid