Inlägg från: Anonym (Palestina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Palestina)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!

Är helt ny i processen och blir livrädd när jag läser hur lång tid det tar för vissa. Min partner har ut för besök som går ut i slutet på oktober. Vi bestämde oss för att han skulle resa hem omgående när han fick avslag på förlängt besök för att kunna dra igång proceduren så snabbt som möjligt. Någon som vet ifall hans ut är till vår nackdel i processen? Kommer de anta att han varit här under ansökan eftersom hans ut är giltigt oktober ut?

Frågade också om det är möjligt för mig att göra hans ansökan och det var det sålänge vi bifogar en fullmakt i ansökan.

Peppa mig, känner mig så ledsen. Hur går det för alla?

• Anonym (Palestina)
    Malintriss23 skrev 2014-10-07 15:58:23 följande:

Än en gång är det nämnvärt att människor på ett öppet forum vilket väl familjeliv är ? blir sura så fort någon poängterar vissa viktiga konsekvenser av de beslut de tar. Det verkar som allt fler i Sverige inte vill ta debatten utan vill att allt som inte passar dem ska censureras. 

Eftersom ingen här verkar haft en långvarig relation, hur tycker ni problemet ska hanteras efter ni tröttnat, insett att detta inte var mannen ni trodde ?

Varför skulle någon förutom berörda parter hantera att en relation tar slut?
  • Anonym (Palestina)
    valentinaaaa skrev 2014-10-08 13:01:01 följande:

TUSEN TACK! Det blev ett väldigt positivt besked. Han har fått visum för två år! Är så himla lycklig just, tror jag svävar på moln. =) Håller tummarna för er alla som väntar på besked. 

GRATTIS!
  • Anonym (Palestina)

Undrar när Migrationsverket ska uppdatera väntetiden. Senaste gjordes ju 11 juli, är det på dagen den 11e man kan förvänta sig en uppdatering?

• Anonym (Palestina)

And they just did, 14 months via webben. Fyfasen

• Anonym (Palestina)
    Anonym (oroligflickvän) skrev 2014-10-23 17:27:59 följande:

Men jag måste fråga, min pojkvän och jag har ansökt via webben 3e juni. VI fick mailet för intervju i början på oktober och hade intervjun den 21a oktober, så det var väldigt nyligen. Jag ringde de nu för att fråga huruvida vi hade handläggare och de säger nej. Vi kommer inte få någon information om när vi får det heller. De säger ju inte ens vart vårt ärende ligger, hur har ni fått den informationen? Till mig säger de alltid bara, Vi kan inte ge några besked, ingen information och att vi bara ska vänta på besked via mailen. that's it. Det är oerhöööööööööööört frustrerande och jag kan hålla med allihopa i den här tråden att kvalitén på de man pratar med skiljer sig enormt. Att vi ska behöva vänta 14 månader känns absurt, 11 månader som var det beskedet vi fick i juni kändes också helt fel. Dessutom att man inte får vistas i Sverige under ansökningstiden är heltuppochner!! Ska man behöva vara ifrån varandra i 14 månader pga deras långa kötider? Det är absurt! Dessutom, vi fick under intervjun information från konsultatet att detta är lögn att man inte får vistas i sverige under tiden, vilket är fascinerande också, för när man ringer kundtjänst här i Sverige säger de; "Det är inte rekommenderat" och på hemsidan står det klart och tydligt Nej. Vad gäller? Och varför har de denna regel, jag har svårt att se vad den fyller för funktion? 

Fick svaret att de aldrig kan neka någon att vara i Sverige under ansökan, men att det i princip garanterade avslag på ansökan. Orsaken till varför man inte får vara här kunde damen jag pratade med inte riktigt svara på, men hon kunde tänka sig att det berodde på risken att "gå under jorden" vid eventuellt avslag.

Det är verkligen tortyr att ha det såhär. Vore inte reglerna så skeva kanske illegala vistelser hade varit färre.

Pga situationen i Gaza är det i princip omöjligt för oss att träffas i nuläget. Han kommer inte ut, och jag kommer definitivt inte in.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid