Anonym (oroligflickvän) skrev 2014-10-23 17:27:59 följande:
Men jag måste fråga, min pojkvän och jag har ansökt via webben 3e juni. VI fick mailet för intervju i början på oktober och hade intervjun den 21a oktober, så det var väldigt nyligen. Jag ringde de nu för att fråga huruvida vi hade handläggare och de säger nej. Vi kommer inte få någon information om när vi får det heller. De säger ju inte ens vart vårt ärende ligger, hur har ni fått den informationen? Till mig säger de alltid bara, Vi kan inte ge några besked, ingen information och att vi bara ska vänta på besked via mailen. that's it. Det är oerhöööööööööööört frustrerande och jag kan hålla med allihopa i den här tråden att kvalitén på de man pratar med skiljer sig enormt. Att vi ska behöva vänta 14 månader känns absurt, 11 månader som var det beskedet vi fick i juni kändes också helt fel. Dessutom att man inte får vistas i Sverige under ansökningstiden är heltuppochner!! Ska man behöva vara ifrån varandra i 14 månader pga deras långa kötider? Det är absurt! Dessutom, vi fick under intervjun information från konsultatet att detta är lögn att man inte får vistas i sverige under tiden, vilket är fascinerande också, för när man ringer kundtjänst här i Sverige säger de; "Det är inte rekommenderat" och på hemsidan står det klart och tydligt Nej. Vad gäller? Och varför har de denna regel, jag har svårt att se vad den fyller för funktion?
Fick svaret att de aldrig kan neka någon att vara i Sverige under ansökan, men att det i princip garanterade avslag på ansökan. Orsaken till varför man inte får vara här kunde damen jag pratade med inte riktigt svara på, men hon kunde tänka sig att det berodde på risken att "gå under jorden" vid eventuellt avslag.
Det är verkligen tortyr att ha det såhär. Vore inte reglerna så skeva kanske illegala vistelser hade varit färre.
Pga situationen i Gaza är det i princip omöjligt för oss att träffas i nuläget. Han kommer inte ut, och jag kommer definitivt inte in.