• linaaaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Min fästman som är amerikan och jag kommer ansöka om uppehållstillstånd och försöker få ihop alla dokument. Ingen verkar kunna svara på vad dom menar med bevis att han får lov att bo utomlands? det står som ett krav tillsammans med all pass information, och jag undrar om detta är nått ni andra har skickat in och vart hittade ni det??

• linaaaa
    Smilla75, skulle vara jätte jätte tacksam om du kunde hjälpa och förklara några saker för mig och min fästman då vi är enormt oroliga och får inga vettiga svar. det handlar om dom nya lagarna och försörjningskravet 2016, min fästman har redan fått uppehålltillstånd tillfälligt, och har bott här nästan ett år. 

1. Gäller dessa regler om försörjningskrav då inte oss, eller kan det komma upp när han prövas för permanent uppehålllstillstånd senare? är extremt rädd då jag har sjukersättning och han går i SFI. 

2.jag undrar också då om regeln att han behöver kunna försörja sig för PUT, gäller han eller ej? 

3. Om han nekas PUT får han då förlängt tillfälligt eller måste han åka tillbaka till USA? tusen tack för hjälp...
  • linaaaa
    Smilla75 skrev 2016-06-09 12:35:56 följande:
    Jag kan lugna dig! Reglerna i begränsningslagen gäller inte för den som redan har ett TUT. Om förhållandet består blir det PUT vid förlängningsansökan oavsett försörjningsförmåga.
    tusen tack för svaret! du verkar vara så mycket mer insatt i detta än andra på migrationsverket som när jag ringde mest verkade förvirrade och sa "ja då kanske er ekonomi testas när det blir dags för förlängning..." gjorde mig bara mer orolig. Men ditt besked gör livet mycket lättare och hoppfullt, tusen tack. 

jag undrar också om du råkar veta svaret på den sista frågan, om han nekas PUT pågrund av att ha varit i usa för länge på semester ( hans papa dog precis i cancer) blir det då förlängning av TUT, eller måste han åka tillbaka till usa och ansöka? tusen tack för all hjälp!
  • linaaaa
    Smilla75 skrev 2016-06-12 22:02:26 följande:
    Tillståndet ska ju avse bosättning. Om man vistas lång tid utanför Sverige och kanske isär från sin partner så kan det vara något som utreds. I ert fall har det helt naturliga förklaringar så det ska du inte behöva oroa dig för. Men man kan få nytt TUT istället för PUT, det hör dock till ovanligheterna. Antingen är det seriöst eller inte.
    johanclass skrev 2016-06-10 22:25:25 följande:

Hej Smilla!
    Jag såg i tråden att du på nedanstående citat

Svarat:
    Det stämmer precis. Dock behöver man inte återvända till hemlandet om man är här när beslut ska fattas, det räcker att åka till t.ex Danmark om man får vistas där.
    -------------------
    Min flickvän är ifrån Brasilien och vi planerar att söka uppehållstillstånd så att hon kan flytta till mig. Brasilien är ett sådant land som är viseringsfritt mot Sverige i 90 dagar. Då väntetiden är så lång vill vi ju gärna att hon ska kunna komma hit och spendera några månader då och då innan vi får svar.

Om jag förstått ditt svar till ovanstående citat rätt så är det OK för en person som inte behöver söka visum för turistbesök att komma hit under ansökningstiden, men att personen måste vara utanför landet när beslut fattas.

Är det alltså OK för henne att komma hit under tiden ansökan är aktiv, så länge vi ser till att hon inte är i landet när svar ankommer?
    Ja. Hon ska inte vara i Sverige när ansökan inges eller avgörs. En legal vistelse under handläggningen går bra. Hon kan även vara i ett annat EU-land när ärendet avgörs.Skönt ni kan träffas i alla fall. Jag tror inte det är så stor möjlighet att få tillstånd för besök eftersom syftet ju är bosättning (på sikt). Normalt tas ett sådant beslut i luckan, i samband med att man söker. Om ni inte har för långt till verket kan ni höra med receptionspersonalen innan ni betalar avgiften. Eftersom det är så lång väntan kan ändå någon möjlighet finnas.

tusen tack för all hjälp (har bara en jobbig uppföljningsfråga) , både jag och min fästman känner oss mycket lugnare nu, vi kände att det kanske var en risk att få förlängt TUT då han varit i usa två gånger (sammanlagt 2 och en halv månad) men också för att han var mitt uppe i en skuldsanering när han fick TUT och kunde inte flytta fören efter ca 2.5 månader till sverige. förhoppningsvis har dom överseende med detta och förstår, men om det nu blir TUT förlängt så behöver han i alla fall inte åka tillbaka till usa och ansöka utan det blir förlängt här?  tusen tack!
  • linaaaa
    Smilla75 skrev 2016-06-15 10:47:27 följande:
    Vi tittar på om man varit borta från Sverige längre tid än man varit här, 2-3 månader är ingen tid att tala om. Skulder osv kan bara påverka när man söker medborgarskap (då ska man inte ha skulder hos KF) inte när man söker förlängning. Ser ingen anledning till oro alls.
    johanclass skrev 2016-06-14 18:49:27 följande:
    Tack för ditt svar Smilla, och tack för att du tar dig tid till att svara på våra frågor.

Måste vi kontakta migrationsverket innan hon kommer in i landet (om vi startat ansökan och hon är viseringsfri) eller är det "fritt fram" så länge vi kan visa att hon varit här legalt och har biljett tillbaka?

Tack igen!
    Hon ska ju inte vara här när beslutet fattas så man skulle ju kunna upplysa om det, men jag hade nog avstått det då risken är lite att hon uppmärksammas och att ärendet ska avgöras just då. Det finns en lagteknisk möjlighet att ge avslag i så fall på den grunden att hon befinner sig i Sverige. Vad vi dock gör i sådana fall är att meddela att nu måste hon lämna landet.

Tack för hjälpen Smilla75, men jag tror jag uttryckte mig lite klumpigt och skapade ett missförstånd. jag menade att han inte kunde åka till sverige precis när han fått TUT då han var mitt uppe i en skuldsanering I usa (sitt hemland). så det var nästan 3 månader efter beslutet tagits som han inte kunde komma hit, och sen dom två och en halv månader i usa på semester, så sammanlagt är det ju över 5 månader, därför var vi oroliga. 

mest oroliga däremot är vi att OM det nu blir fortsatt TUT istället för PUT, att han måste åka tillbaka för att ansöka igen. Men det verkar som han kan stanna i sverige, även om han då får förlängt TUT istället för PUT? kan du lugna oss med den oron att vi är rädda att han måste åka tillbaka till usa om han inte får PUT? 

också OM det nu blir förlängt TUT istället för PUT, blir det då så att vi inte utesluts av försörjningskravet etc längre, eller är det samma situation endå att det inte gäller oss? 

ursäkta krångel med att förklara situation, det är så mycket funderingar och oro just nu, men jag uppskattar verkligen din hjälp så otroligt mycket.
  • linaaaa
    Smilla75 skrev 2016-06-15 21:52:04 följande:
    Har man TUT så får man söka förlängning inifrån och stanna i Sverige under tiden. Man omfattas inte av nya lagstiftningen på något sätt, vare sig vad gäller bostadskrav eller försörjning. Om han får frågan varför han dröjde med att flytta hit kan han förklara det. Det är inte heller ovanligt att det tar några månader att etablera sig i Sverige efter tillstånd, man kan ha jobb att avsluta osv. Detta är inga konstigheter. Du behöver inte oroa dig.
    Nyfiken användare skrev 2016-06-15 17:24:10 följande:

Jag har en fråga till dig Smilla75.
    Min fru har ansökt om uppehållstillstånd gjort intervju i ambassaden hemlandet och jag har besökt henne 1 gång innan hon fick tid för intervju och nu en gång efter intervjun. Jag har alltså besökt henne 2 gånger sedan hon gjorde ansökan.
    Ska jag skriva till kundtjänsten hos migrationsverket att jag rest och skicka kopior på flygbiljetter eller ska jag ta kontakt med tillståndsenheten där ansökan sitter och väntar på att behandlas så de vet att jag rest till henne och träffat min fru under tiden för ansökan.

Tack för ett svar./Nyfiken användare

Det låter klokt eftersom intervjun redan varit och ärendet nog då är beslutsklart. Det kan snabba på processen och är relevant.

tack så jättemycket för hjälpen smilla75!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid