Smilla75 skrev 2016-06-15 10:47:27 följande:
Vi tittar på om man varit borta från Sverige längre tid än man varit här, 2-3 månader är ingen tid att tala om. Skulder osv kan bara påverka när man söker medborgarskap (då ska man inte ha skulder hos KF) inte när man söker förlängning. Ser ingen anledning till oro alls.
johanclass skrev 2016-06-14 18:49:27 följande:
Tack för ditt svar Smilla, och tack för att du tar dig tid till att svara på våra frågor.
Måste vi kontakta migrationsverket innan hon kommer in i landet (om vi startat ansökan och hon är viseringsfri) eller är det "fritt fram" så länge vi kan visa att hon varit här legalt och har biljett tillbaka?
Tack igen!
Hon ska ju inte vara här när beslutet fattas så man skulle ju kunna upplysa om det, men jag hade nog avstått det då risken är lite att hon uppmärksammas och att ärendet ska avgöras just då. Det finns en lagteknisk möjlighet att ge avslag i så fall på den grunden att hon befinner sig i Sverige. Vad vi dock gör i sådana fall är att meddela att nu måste hon lämna landet.
Tack för hjälpen Smilla75, men jag tror jag uttryckte mig lite klumpigt och skapade ett missförstånd. jag menade att han inte kunde åka till sverige precis när han fått TUT då han var mitt uppe i en skuldsanering I usa (sitt hemland). så det var nästan 3 månader efter beslutet tagits som han inte kunde komma hit, och sen dom två och en halv månader i usa på semester, så sammanlagt är det ju över 5 månader, därför var vi oroliga.
mest oroliga däremot är vi att OM det nu blir fortsatt TUT istället för PUT, att han måste åka tillbaka för att ansöka igen. Men det verkar som han kan stanna i sverige, även om han då får förlängt TUT istället för PUT? kan du lugna oss med den oron att vi är rädda att han måste åka tillbaka till usa om han inte får PUT?
också OM det nu blir förlängt TUT istället för PUT, blir det då så att vi inte utesluts av försörjningskravet etc längre, eller är det samma situation endå att det inte gäller oss?
ursäkta krångel med att förklara situation, det är så mycket funderingar och oro just nu, men jag uppskattar verkligen din hjälp så otroligt mycket.