• Glad

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!min partner skickade in sin webbansökan den 23/12-2014. Direkt efter att han skickat in sin och betalningen på 1500kr gjorts så fick jag ett mail om att fylla i ett likadant formulär. Det han fick bifoga var personbevis/familjebevis, kopia av pass samt. Det gick även att bifoga ett fullmaktsintyg om vi ville där han ger mig en fullmakt att sköta ärendet och så svaret. Annars skickas allt normalt till den som söker. När jag därefter fyllde i formuläret så fick jag bifoga ett personbevis, kopia av mitt pass samt graviditetsintyg.

6 dagar senare (29/12-2013) fick han ett mail från Migrationsverket där det står att han nu måste kontakta den svenska ambassaden i hemlandet för att boka tid för en intervju.

Blev chockad att mailet kom så fort med tanke på att jag läst så mycket om folk som gått månader utan att höra något alls. Pga detta så hade vi inte sett det mailet förän idag!! Är så glad och han ska ringa så fort han kan, återkommer med hur det går och hur mycket vi får vänta för en intervju tid.

• Glad
    Anonym (väntar) skrev 2015-01-12 21:02:46 följande:

är det någon här som fått mail om intervju på sista tiden? isåfall, när ansökte ni och när fick ni mailet om intervju?

Hej!

i skickade in ansökan den 24 dec, och fick mail om intervju 5 dagar senare, alltså den 29e dec. Han ringde omgående till ambassaden i sitt hemland och fick de första tillgängliga tiden som är i februari. 

• Glad
    Anonym (väntar) skrev 2015-01-13 06:12:16 följande:

oj, det gick fort! Vet ni vart eran ansökan ligger, och vilket land gäller detta? hade ni ansökt om förtur eller något sånt?

Hej! Ursäkta att jag varit så seg med att svara. Det gäller Chile, den ligger i jönköping vad jag fått veta. ansökte inte om förtur men i och med att jg är gravid så hade vi fått förtur automatiskt av de.
  • Glad

Hej! Allt har gått så himla fort för mig, ansökte den 24/12-2014 och intervjun blev av nu under veckan. Vi väntar bara på svar och nu när jag ringde migrationsverket för att kolla läget så fick jag dåliga besked. 

De har uppfattat att min partner jobbade svart under sin tid här. Det är nämligen så att min pojkvän var under en tid här i sverige och hjälpte en väns mamma i hennes arbete. Hon jobbar som städare och behövde hjälp så han gick ett antal gånger och hjälpte henne med arbetet, han utförde aldrig arbetet ensam. Han var endast där och som sagt hjälpte till så att det skulle gå fortare och för att underlätta jobbet för henne. Kvinnans jobb är laglig och hon är anställd och betalar skatt för arbetet. Han hjälpte henne i max 2 veckor och efter att hon fått sin lön så gav hon honom några 100lappar som tack för hjälpen. Nu är det så att jag undrar om detta egentligen räknas som svart arbete eller inte? Nu så berättade han detta under intervjun eftersom att han själv inte såg något fel i det, och de har nu tagit det som att han jobbade svart och jag är rädd att vårt ärende får komplikationer pga detta. Om någon vet om detta med svart arbete och om det faktiskt ska räknas som svart arbete skulle jag va väldigt tacksam om jag får lite info. Såg själv inget dåligt med att hjälpa en nära vän. Men aja, får väl hålla tummarna och hoppas på det bästa. Har startat en tråd om svart arbete, så ni kan svara där jätte gärna om det ämnet inte passar in här.

www.familjeliv.se/forum/thread/74784776-jobba-svart

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid