• MrsPollyn

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!

jag sitter i samma båt som er. Min man kom till Sverige för att studera när hans tillstånd gick ut åkte han tillbaka till Nigeria. Efter två veckor blev han kallad på intervju vi hade en del problem med Ambassaden i Nigeria så det tog ytterligare två veckor innan intervjun var gjord. Jag har varit nere hos honom i två veckor vilket jag kände att vårt äktenskap behövde. Men nu är saknaden extrem o jag vill bara ha hem honom. Han har fått veta att jag ska snart bli kallad på intervju så jag ber till Gud att min man snart är hemma igen. Men jag förstår er frustration att ngn annan ska bestämma om vi ska få leva tillsammans o att det ska ta så lång tid. Att det kan ta mellan 16-18 månader innan han kommer hem igen.

• MrsPollyn

Registrering början av oktober, mannens intervju mitten av november, jag fick fylla i formuläret o skicka in allt "bevismaterial" början sv denna veckan. De ska börja titta på vårt ärende och ta beslutet nästa vecka. På söndag går vi in på vår femte månad, hoppas att det går snabbt nu så han snart är hemma.

Lycka till till er i samma sits.

• MrsPollyn

Ja vi har sökt via papper. Nej vi har ingen förtur vad jag vet :p bara att han skötte sig när han var i Sverige o studerade o att jag har varit därnere. Men det är nog bara saker som väger tungt till hans beslut.

Så hoppas bara att det blir ett JA :)

jessib skrev 2015-02-27 18:15:35 följande:

Papper? Förtur? Låter ju toppen.

• MrsPollyn
    Ellaa skrev 2015-02-27 19:57:56 följande:

Hej! Vad skönt med snabb process... Och intervjun avklarad. Var det pappersansökan som ni lämnade in? Då man brukar få göra intervjun snabbare då!

Vart är din partner ifrån? Om man får fråga! Och vilken enhet?

Lycka till!!! Håll oss uppdaterad! :)

Ja vi lämnade in pappersansökan.

Min man är från Nigeria. Vi tillhör Malmös enhet.

Tack jag ska hålla er uppdaterade. Men frågan är om de får neka honom när vi e gifta? Ngn som vet?
  • MrsPollyn

Blir så ledsen så säger de att de ska ta beslutet början av veckan så blir man glad och väntar och väntar men sen händer ingenting. Att de ska måla upp falska förhoppningar suck :(

• MrsPollyn
    Ellaa skrev 2015-03-04 18:12:00 följande:
    Så jäkla skitigt! Tycker du ska ringa och faktiskt tala om för de om vad du blivit lovad, var hård! När sökte ni?
    jag har slängt iväg ett mejl till dom tycker att det är bättre för då har man alltid på svart och vitt. Så får hoppas på att få ngt svar imorgon.
    Vi sökte den tredje oktober.
  • MrsPollyn

Så vad jag har läst så har ni fått beslutet inom 2-4 veckor? Vi väntar bara på beslutet nu o de började att titta på vårt ärende i måndags efter att intervjun och frågeformuläret var inskickat.

• MrsPollyn

Idag fick vi beslutet nu måste vi bara vänta tills kortet är gjort, så förhoppningsvis är min man hemma om två veckor.

Vi fick vänta 5,5 månad tills vi fick ett beslut.

• MrsPollyn
    Barwaary skrev 2015-03-16 19:26:52 följande:

Är verkligen alla som jobbar på MIG "SURA" elr

Nej alla är inte sura. Vi hade en mycket trevlig handläggare i Malmö
  • MrsPollyn

Nej jag fick bara ett formulär att fylla i.

Tack så mycket det känns så osant kommer nog inte förstå det förrän han är här.

Vi sökte på papper och vårt ärende blev registrerat början av oktober, han hade sin intervju efter 1,5 månad sen fick jag formuläret slutet av februari.

Vi hade en bra handläggare och vi fick henne redan i oktober.

• MrsPollyn
    Ellaa skrev 2015-03-18 17:11:49 följande:

GRATTIS! Äntligen... :D Försökte klicka för att se din historik men det gick inte, vill du dela med dig om ansökningsdatum, enhet, intervjumail, intervjudatum och beslut? Kan inte hitta det pga att jag inte kan klicka på dina historik kommentarer. Vet inte varför :(

Grattis igen, vad underbart när han kommer hit, han måste också vara så överlycklig! Perfekt inför påsken!

Tack så mycket ja han är riktigt glad, nu återstår bara tiden att tillverka uppehållstillståndskortet så hoppas han är hemma till påsk.

Vi tillhörde Malmö ansökte i början av oktober. Han fick intervjun efter 1,5 månad o beslutet kom efter 5,5 månad. Jag behövde bara svara på ett formulär.

Okej konstigt att du inte fick upp min historik. Som sagt kommer nog inte förstå det förrän han är här. Men det ska bli underbart att få hem honom. Kan säga att jag inte behövde uppge vårt ärendenr de sista gångerna jag ringde till handläggaren för hon visste direkt vem jag var, så var på dom ofta så går det snabbare.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid