Inlägg från: trött usa pendlare |Visa alla inlägg
  • trött usa pendlare

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej min fästman ska ansöka nu från USA hur gick ni tillväga?

tacksam för svar

• trött usa pendlare
    Anonym skrev 2014-08-25 00:54:50 följande:

Hur har det gått för er? Min kille från USA ansökte i slutet av juli och vi har inte hört någonting...

Vi fick inte in våran ansökan förens för två veckor sedan på grund av att min kar fick sitt pass stulet dagen innan vi skulle ansöka så vi fick snällt vänta på ett nytt. Vi har dock inte hört något om handläggare eller intervju bokning så vi väntar bara nu. Hur har det gått för er? Något nytt?
  • trött usa pendlare

Jag tänkte fråga hur vi vet att vi har fått en handläggare?

Får vi det på hans mail, bådas mail eller på hemsidan? Har kollat hemsidan varje dag men inget nytt.

Någon som kan svara?

Har försökt ringa Migrationsverket men deras linjer är alltid fulla inget svar på mitt mail till dom på två veckor häller :/

• trött usa pendlare
    Anonym (väntar också) skrev 2014-09-09 12:04:18 följande:

Om ni fått en handläggare får ni bara reda på om ni själva frågar via tel/mail.

Förutom ifall handläggaren vill ha mer uppgifter ifrån er, då kontaktar hen er.

Sist jag mailade dem fick jag vänta ca 5 veckor på svar tyvärr.

Hur vet man om man får boka intervju då?

Och vad är det meningen att jag ska se på deras hemsida men mitt handläggningsnummer.

Kom fram till kundtjänst en gång dock och då sa dom att jag skulle använda ett annat handläggningsnummer för mitt ärende då det jag hade fått på mailen inte va permanent. Nu när jag söker på det gamla står det att min ansökan inte är registrerad men att det nya numret är det. Vad kan det betyda?

5veckor för svar det är ju helt sinnessjukt!

När är bäst tid att ringa någon som vet?
  • trött usa pendlare
    dalarnablue skrev 2014-08-18 16:59:40 följande:

Hej! Jag är i Sverige och väntar på att min flickvän (amerikanska) skall få uppehållstillstånd för nära anknytning. Vi träffades i ett tredje land och har varit tillsammans en längre tid. Hon är nu i USA. Vi ansökte via webben (i maj 2014).

Enligt vad jag lyckats förstå från detta (och andra) forum så:

* är Migrationsverket groteskt överbelastade

* blir väntetiderna längre och längre, bl.a. ety ovanligt stor mängd asylsökande

* är den faktiska handläggningstiden mycket beroende på "tur" - det kan ta allt mellan 2 och 11 (eller fler) månader och vad som bestämmer detta är i princip slumpen

* det som tar tid är generellt att att ansökan skall bli tilldelad en handläggare. När fallet väl fått en handläggare går det relativt snabbt

Förra veckan så fick min flickvän ett e-brev från Migrationsverket (copy-pastat längst ned), och min fråga är: Vad betyder detta?

Betyder det att hon nu tilldelats en handläggare? Vi ringde konsulatet i USA och de sade att hon kommer att få en tid för intervju hos dem under augusti eller (mer sannolikt) september, och jag har hört historier om personer som fått uppehållstillståndet beviljat i princip samma dag som efter intervjun. Å andra sidan så sade konsulatet att så inte är fallet utan att man bör realistiskt räkna med att vänta ungefär ett halvår efter intervjun.

Någon som känner till processen hos Migrationsverket och vad vi i detta läge bör förvänta oss?

Tack!

------------------------

Med anledning av din ansökan om arbetstillstånd eller uppehållstillstånd hos Migrationsverket

Ditt dossiernummer: [XXXXXXX]

Du behöver nu kontakta en svensk utlandsmyndighet för att boka en tid för ett besök. Om du har medsökande som ansöker om uppehållstillstånd tillsammans med dig ska de följa med till utlandsmyndigheten. Om du redan befinner dig i Sverige med tillstånd men dina medsökande är kvar i hemlandet, så är det endast dina medsökande som ska besöka utlandsmyndigheten.

Adresser och telefonnummer till svenska ambassader och konsulat finner du på: www.swedenabroad.com

Kontakta utlandsmyndigheten inom 14 dagar.

Migrationsverket

www.migrationsverket.se

Hur har det gått för er?
  • trött usa pendlare

Såg nu att dom har utökat till 14 månaders väntetid och jag bröt ihop! Jag vet inte CAD jag ska ta mig till åker dit över thanksginging nu men sen har jag inga flera semester dagar innan slutet på april! Hur fan tror dom att människor klarar av 14 MÅNADER!!!! Fy fan!!!

• trött usa pendlare
    Mimmipigg skrev 2014-12-19 16:46:17 följande:
    Man svarar på andras inlägg genom att trycka "citera" i vänstra hörnet alla inlägg har :)
    Vi har olika enheter så de är kanske på olika datum när det gäller o gå igenom nyansökningarna o skicka ut intervjumailen. Våran ansökan ligger i Örebro. Min man behöver inget visum för att komma hit så när han väl får beslutet kan han sätta sig på första bästa flyg hem, så länge han har själva beslutet med sig, och sen boka tid på närmaste migrationsverk för tillverkning av utkortet :) Jag tror ni kommer få mailet nu i december eftersom de redan håller på o skickar ut dessa får juli på eran enhet :)
    hur får man sitt beslut efter interjuven? via mail, rek brev eller vad?
    är inna på starten av våran 5månad nu och mig sager att de inte ens sätt på våra pappper än. Kontakade ni er enhet och inte kundtjänst och I så fall vad sa ni osv...
    jag skulle bli så tacksam för svar då ovissheten är så outhärdlig.
  • trött usa pendlare

och är det någon som har erfarenhet av Växjö enheten när det kommer till effektivitet osv?  är inne på vår 5de månad nu och de värkar inte ens ha kollat på våra papper

• trött usa pendlare
    Anonym (snälla) skrev 2015-01-08 15:13:02 följande:
    Min sambo är också från USA, och vårt hamnade också i Växjö. Vi fick besked på mail, till min sambos mail. I det stod det bara att beslut hade fattats, så då skrev han tillbaka och bad att få beslutet  på pdf. Sen skickades en papperskopia hem till mig. 

Telefonnumret som stod i mailet är bara ett nummer till Migartionsverket, ej till enheten i Växjö. Men du kanske kan ringa dit och be att bli kopplad?

För oss gick det fort, men det var innan väntetiden var så lång som den är nu.
    tack för snabbt svar!
    när ansökte ni?
    hur länge hade ni varit tillsammans? vi är på början av vårt tredje år nu
    hur långtid tog allt?
    när fick ni intervju och beslut osv?
  • trött usa pendlare
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2014-12-10 21:57:45 följande:

Hur får ni reda på var erat ärende ligger någonstans? Min pojkvän från usa ansökte om UT i juli i år, har inte hört något än...... :(   dom sa att det tar ca 4-6 månader att få tid för intervju men det ser mörkt ut.

Till alla som undrar om besök under väntetiden så rekommenderar dom inte att partnern kommer till Sverige för OM det är så att de tar ett beslut kan de komma att avslå ansökan (varför är fortfarande ett mysterium för mig). Detta är främst aktuellt när man redan har varit på intervju och dom faktiskt kan ta ett beslut.
    Så om din partner inte har fått mail om intervjutid så kan hen komma till Sverige. Men såklart på egen risk... 

Det blir krångligt om din partner måste ansöka om visum för att besöka Sverige, men annars är det "ok". 

hur har det gått för er? vi ansökte 1sep och väntar fortfarande
  • trött usa pendlare
    Mrsarizona skrev 2014-12-12 17:46:51 följande:
    Jag mejlade dem och de berättade vart det låg. Vi sökte också från USA i Juli (23) och har ännu inte hört något... och vi hade planerat att flytta i mitten av februari men så blir det säkert inte nu :(
    hur har det gått för er?
  • trött usa pendlare
    Anonym (längtande maka) skrev 2014-11-08 21:28:54 följande:
    Min amerikanska make lämnade in en webbansökan i februari, och jag kompletterade direkt efter det min del av ansökan. Nu 9 månader senare, fortfarande ingenting. Ingen kallelse till intervju, ingenting!

Ringde här om veckan för att fråga hur nära 11 månaders gränsen till beslut ansökan börjar behandlas, men fick svar att det är 11 månader de har som riktmärke och kan inte svara på något mer.

Nu när jag tittade så har de förlängt väntetiden till 14(!) månader. Gäller det bara nya ansökningar eller alla?

Min man börjar bli frustrerad över att vänta i usa, och jag känner att livet står på paus i väntan på svar. Vi gör som man ska så min man är kvar i Usa medan jag är här, men åker fram och tillbaka, men det är varken praktiskt eller billigt.

Varför är det så olika med när man får svar?....när jag frågar migrationsverket säger de att de är samma för alla och alla står i samma kö. Hur är det möjligt??
    hur har de gått för er?
  • trött usa pendlare
    Anonym (väntar) skrev 2015-01-27 03:20:12 följande:

blir alla kallade till intervju? Jag och min man gifte oss i usa för över 10 år sedan, tycker det låter konstigt om man varit gift så pass länge att behöva göra intervju.

nej det kommer ni troligtvis inte behöva
  • trött usa pendlare
    Smilla75 skrev 2015-01-24 18:46:34 följande:

Väntetiderna som anges innebär att de senaste 3 månaderna har 90 % fått beslut inom den tiden.

Väntetiderna väntas öka eftersom Migrationsverket inte längre ska prioritera webansökningar framför pappersansökan. Å andra sidan söker alla på webben numera så det gör inte så stor skillnad som man kan tro.

vet du varför väntetiderna ännu inte är uppdaterade när jan nu nästan är slut?
  • trött usa pendlare
    Aidaaaa skrev 2015-01-30 15:18:10 följande:

VI FICK ETT JAAAAAAAA HEREEGUD SÅ LYCKLIG JAG ÄR nu!!!! Han är på jobbet o ska överraska när han kommer hem åååååååå äntligen är denna bördan över

STORT GRATTIS!!! GUD SÅ UNDERBART!!!

Hur lång tid tog det nu allt som allt?

• trött usa pendlare
    Elsanna skrev 2015-02-11 00:51:35 följande:
    Ni som har er ansökan i Växsjö vilket datum skicka ni in er ansökan och har ni fått tid ang intervju
    vi ansökte 30 aug-14 fortfarande inget mail...
    men dom har sagt att det borde nog komma nu i feb så vi hoppas på det...
    när ansökte ni?
  • trött usa pendlare

vi har fått tid för intervju!!!! Skrattande

nu på Måndag kl 18 svensk tid fick mail i måndags så vi hade jätte tur att det inte var så upptaget på konsulatet.

• trött usa pendlare
    usaochsverige skrev 2015-02-19 20:07:41 följande:
    ÅHHH GRATTIS!!!!!! Glad för eran skull... Underbar dag för er :)

När skickade ni in ansökan? Och vilken enhet ligger den hos?

Håll oss uppdaterad!!!

Grattis igen

/Också trött Usa-Sverige pendlare :)
    Tack så mycket!
    Det känns helt underbart vi har haft ett distans förhållande nu i närmare 3 år och den senaste tiden har tärt extremt mycket på oss och våran relation då mina semester dagar tog slut för flera månader sen...
    Det är verkligen tortyr det som MIG. sysslar med och jag hoppas inerligt att det snart är slut!

Vi ansökte sista Aug och ligger på Växjö enheten
    Ni då?

Det ska jag definitivt! 

TACK! Hjärta
  • trött usa pendlare
    Anonym (Anonyma) skrev 2015-03-02 14:03:32 följande:
    trött usa pendlare skrev 2015-02-19 20:23:08 följande:

Tack så mycket!

Det känns helt underbart vi har haft ett distans förhållande nu i närmare 3 år och den senaste tiden har tärt extremt mycket på oss och våran relation då mina semester dagar tog slut för flera månader sen...

Det är verkligen tortyr det som MIG. sysslar med och jag hoppas inerligt att det snart är slut!

Vi ansökte sista Aug och ligger på Växjö enheten

Ni då?

Det ska jag definitivt! 

TACK!

Hej! Har din partner gjort intervjun än? :) Hur går det? Hoppas allt går bra för er!
    Hej! :)
    Ja den hade han för en vecka sen på konsulatet där han bor.
    När han kom till intervjun bad dom honom att vänta lite.
    Efter 1h så frågade han varför de tog så många före honom då visade det sig att ambassaden bara hade skickat hälften av hans papper fast att vi hade dubbelkollat med ambassaden och dom sa att de hade skickat allt.
    Så efter att både ambassaden och senare konsulatet hade vart på lunch rast och ca 6h hade gått så fick han ÄNTLIGEN sin intervju!
    Intervjun gick ut på att han skulle muntligt fylla i hela ansökan igen datum och allt även på min familj och sedan skriva på det sen var det slut. Suck!
    Fattar dock inte varför vi behövde vänta så länge på att göra samma sak igen.
    Dom bad inte om att se några av våra original dokument eller bilder kanske för att vi gjorde en pdf med det redan i ansökan.

Mannen på konsulatet sa till min man att det brukar ta ca8 mån totalt
    Men jag vet inte vad han faktiskt vet..

Hur går det för er?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid