• Cutiie

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Alltså jag behöver verkligen hjälp så vore hemskt tacksam om någon vet hur man får kontakt med Migrationsverket via telefon? Jag har ringt flera gånger per dag i månader men får bara som svar att det är upptaget och försök igen senare?! Dom svarar ju aldrig så undrar hur ni fick kontakt med dom? Är ganska trött på deras service :(

• Cutiie
    trött usa pendlare skrev 2015-01-08 15:03:40 följande:

och är det någon som har erfarenhet av Växjö enheten när det kommer till effektivitet osv?  är inne på vår 5de månad nu och de värkar inte ens ha kollat på våra papper

Hej! Jag undrar om du bor i Växjö och därför som ditt ärende har hamnat på Växjö enheten? :)
  • Cutiie
    Anonym (snälla) skrev 2015-01-08 15:13:02 följande:

Min sambo är också från USA, och vårt hamnade också i Växjö. Vi fick besked på mail, till min sambos mail. I det stod det bara att beslut hade fattats, så då skrev han tillbaka och bad att få beslutet  på pdf. Sen skickades en papperskopia hem till mig. 

Telefonnumret som stod i mailet är bara ett nummer till Migartionsverket, ej till enheten i Växjö. Men du kanske kan ringa dit och be att bli kopplad?För oss gick det fort, men det var innan väntetiden var så lång som den är nu.

Hej! Jag undrar om du bor i Växjö och därför som ditt ärende har hamnat på Växjö enheten? :)
  • Cutiie

Hej! Fick reda på att vår ansökan står i kö för att tilldelas en handläggare vid tillståndsenheten i Umeå. Så jag undrar om någon har erfarenhet av tillståndsenheten Umeå? Hur kan jag få kontakt med dom? Har sökt på Google efter deras nummer men får inte fram något? :/

• Cutiie
    Smilla75 skrev 2015-01-14 12:39:27 följande:

Det är inte meningen att du ska ringa tillståndsenheten i Umeå. Ring Upplysningen om du har frågor. Om din fråga är hur lång handläggningstiden är så ring inte, den kan inte besvaras.

Jo jag fick numret till dom och ringde direkt! Dom svarade på alla mina frågor och var väldigt hjälpsamma så visst kan man ringa tillståndsenheten i Umeå ;)
  • Cutiie
    Mrsarizona skrev 2015-01-14 22:57:30 följande:

Vi ringde till Umeå och de gav väldigt bra information som vi inte fått reda på innan. Upplysningen gav mig numret på en gång när jag frågade och Umeå kunde svara mycket bättre på en ev. tidslinje och om en komplettering till vårt ärende då vi hade fått handläggare som vi även fick nummer till.

Hej! Har ni er ansökan i tillståndsenheten i Umeå? Hur lång tid sa som till er att det skulle ta tills ni skulle få intervjumejlet skickat? Vi har också vår ansökan i tillståndsenheten i Umeå. Ringde dom idag och var väldigt hjälpsamma, svarade på alla mina frågor :)
  • Cutiie
    jessib skrev 2015-01-15 19:34:19 följande:

Hej! Vi har också vårat i Umeå, har väntat sen i början på september på intervjumail, jag har inte ringt dit. Vad sa de till dig? :)

Hej! Okej kul att någon här är på samma enhet som oss :) När ansökte ni alltså vilket datum? Vi ansökte den 30 september 2014 och när jag ringde så sa dom att det ska ta ca 4-5 månader från datumet man sökt att få intervjumejlet. Hon räknade åt oss att vi ungefär skulle få intervjumejlet i januari-februari nån gång så hoppas att det stämmer :)
  • Cutiie
    jessib skrev 2015-01-15 23:14:38 följande:

Okej! Ja samma enhet och bara en månad skillnad, vi sökte 3 september så vi borde verkligen få mailet när som helst nu i så fall :) förhoppningsvis senast i början av februari för vår del då!

Ja precis håller tummarna att det ska bli så! Skriv gärna här när ni får mejlet så får vi se vem som kommer få det först :)
  • Cutiie

Hej! Någon som har sin man/sambo i Jordanien och vet hur lång väntetiden är för att få intervjumejl? :)

• Cutiie
    jessib skrev 2015-02-20 11:40:03 följande:

JA! Det underbara mailet kom IDAG, för en timme sen!

Ansökan: 3 september

Mail om att boka intervju: 20 februari

Tog 5 månader och 17 dagar att få mailet.

Umeå enhet.

(Ambassaden stängde precis just nu, så vi får ringa på måndag och boka tid)

Kundtjänst påstod igår att mitt ärende låg i kö och att ingen handläggare arbetade med min ansökan. Antingen har de ingen koll eller så öppnades ärendet idag.

Jag har inte fått mailet att skicka in bilder och flygbiljetter antagligen för att det redan är gjort i ansökan (utan att de bad om det).

Såååå glad. Nu går vi in i nästa fas: förebereda oss för intervjun, sen se hur snabbt beslutet kommer!!

Åhh grattis vad kul! Längtar också efter att få intervjumejlet för har ansökt 30 september 2014 och ansökan ligger i Umeå enheten så borde komma snart hoppas jag :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid