Inlägg från: Anonym (hatar.att.vänta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hatar.att.vänta)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hur får ni reda på var erat ärende ligger någonstans? Min pojkvän från usa ansökte om UT i juli i år, har inte hört något än...... :(   dom sa att det tar ca 4-6 månader att få tid för intervju men det ser mörkt ut.

Till alla som undrar om besök under väntetiden så rekommenderar dom inte att partnern kommer till Sverige för OM det är så att de tar ett beslut kan de komma att avslå ansökan (varför är fortfarande ett mysterium för mig). Detta är främst aktuellt när man redan har varit på intervju och dom faktiskt kan ta ett beslut.
    Så om din partner inte har fått mail om intervjutid så kan hen komma till Sverige. Men såklart på egen risk... 

Det blir krångligt om din partner måste ansöka om visum för att besöka Sverige, men annars är det "ok". 

Mrsarizona skrev 2014-12-12 17:46:51 följande:
    Jag mejlade dem och de berättade vart det låg. Vi sökte också från USA i Juli (23) och har ännu inte hört något... och vi hade planerat att flytta i mitten av februari men så blir det säkert inte nu :(

Jag ringde för länge sen och dom sa att vårt ärende ligger i Umeå.

Idag fick han mail om intervju! Skrek till av lycka inne på HM, alla stirrade haha. Vi ansökte alltså den 25/7 2014. Hoppas det går fort efter intervjun alltså...! 

Mrsarizona skrev 2015-01-14 22:57:30 följande:
    Vi ringde till Umeå och de gav väldigt bra information som vi inte fått reda på innan. Upplysningen gav mig numret på en gång när jag frågade och Umeå kunde svara mycket bättre på en ev. tidslinje och om en komplettering till vårt ärende då vi hade fått handläggare som vi även fick nummer till.

Fick ni handledare innan han gått på intervjun? Vad för slags frågor frågade du MIG i Umeå? Skulle du föreslå att ringa dit innan en intervju om det skulle vara något som fattas till intervjun? :) Fick mail om intervju idag! Allt som händer oss verkar exakt två dagar efter er haha! :)

(Ansökan 23 respektive 25 juli och mail om intervju 14 respektive 16 januari!) Glad

Nu har min kille bokat intervjutid! 

Han fick mail om intervju den 16 januari och bokat intervju den 2 februari Skrattande woho!! 

Mimmipigg skrev 2015-01-22 21:23:51 följande:
    Vad härligt :D Vilken tur ni har som fick så snabbt tid för intervju. Vi fick mailet om att boka intervju den 10 december. Såklart hörde jag av mig till ambassaden direkt och fick dagen efter veta att den tidigaste tiden de hade var 26 januari. Hela 7 veckor efter intervjumailet :O Jag vart helt förstörd då man såklart vill få en tid så fort som möjligt men nu är det bara 4 dagar kvar. Han måste även åka till grannlandet för att göra intervjun då ambassaden i landet han kommer ifrån hanterar inte migrationsfrågor :/. Min man e supernervös men jag försöker mitt bästa med o lugna ner honom att allt kommer gå bra :)
    Åh vad irriterande!! Men nu är det så himla nära, du måste berätta hur intervjun gick sen :) lycka till!!
    Aidaaaa skrev 2015-02-02 21:59:03 följande:
    Åh hoppas på bra svar för er oxå snart :) min mans visum kort blir klar 12 februari så han kan komma me flyget den 14e på alla hjärtans dag, vilken present va? :) är så sjukt lycklig!! Hoppas på lika bra svar för er. Lycka till o skriv direkt när du hört något hihi kram

Åh vilken härlig alla hjärtans-dag present!! 

På torsdag ska min kille ha intervju i San Francisco. Men idag satt jag och funderade lite, och virrade ihop det som tusan i huvudet! Är det någon som vet om en amerikan på UT, alltså inte permanent uppehållstillstånd, får arbeta i Sverige? Har hela tiden trott det men började googla och fick fram andra svar. Hjälp? :O 

Åh vad bra!! För om man söker på Google om det så står det annat? Varför? :p vi ansökte 25 juli 2014 och fick mail 16 januari i år. :)

Anonym (väntar) skrev 2015-02-03 20:26:58 följande:

när ansökte ni? och när fick ni mail?

LEnL skrev 2015-02-04 18:02:45 följande:

woohooo mailet kom idag!!! :) (sökte 12 aug) intervjutid kan bokas men måste också komplettera!

En fundering jag har är dock att i kompletterings rutan finns ingen knapp för bifogningar utan endast 5000 tecken och det dem vill ha är bilder och civilstatus.. hur ska jag kunna göra detta om jag bara kan skriva 5000 tecken.. 

Hur lätt är det att komma fram på telefon till dem om man ringer prick 8 på morgonen när dem öppnar tror ni? har inte tid att invänta svar via mail då jag bara har 14 dagar på mig att svara.

Grattis!! 

Hmm konstigt... Bäst att ringa och fråga dom tycker jag. För mig har det tagit mellan 40 minuter och över två timmar att stå i kö! Man kan ju skriva in sitt nummer så att man slipper stå i kö alltså att dom ringer upp när det är din tur, det tar SKITLÅNGT tid!! Det är då det tagit mer än 2 timmar att få svar. 

usaochsverige skrev 2015-02-15 18:01:23 följande:
    Hej,

Jag skrev dock inte att de som lämnar in pappersansökan får en intervjutid och handläggning snabbare? Har en kollegas syster som jobbar där och tiden samt landet spelar roll i handläggningen då vissa bevisdokument är svårare att bevisa och få tag på där spelar ju land en viktig roll. Såklart helheten av ens historia, hur legitimt är relation och 'trovärdig' är den. Om de misstänker falska relationer så kan de försöka göra det svårt för en då de kräver lite mer bevis osv. Och självfallet tror jag mycket på vem handläggaren än, då myndighetsarbete är tolkningsbart till handläggaren. Har själv jobbat som utredare på myndighet. Är med i ett annat forum där endast amerikaner som söker uppehållstillstånd håller till, de som redan gått på intervju och har sitt uppehållstillstånd fick svaret inom en vecka efter intervjun. Men allt kan hända. Man bara hoppas att man inte blir ett av fallen som tar 11 månader innan man ens får höra nåt.
    vad heter det forumet/tråden? min kille är från usa och hade sin intervju förra måndagen :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid