• Mrsarizona

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag ringde MIG och de sa att vårt ärende ligger i Umeå. Vi väntar fortfarande på intervju efter 5 månader. Är det någon som har en email address till någon i Umeå som jag skulle kunna mejla för att se om vi kommer att få en intervjutid snart?

• Mrsarizona
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2014-12-10 21:57:45 följande:

Hur får ni reda på var erat ärende ligger någonstans? Min pojkvän från usa ansökte om UT i juli i år, har inte hört något än...... :(   dom sa att det tar ca 4-6 månader att få tid för intervju men det ser mörkt ut.

Till alla som undrar om besök under väntetiden så rekommenderar dom inte att partnern kommer till Sverige för OM det är så att de tar ett beslut kan de komma att avslå ansökan (varför är fortfarande ett mysterium för mig). Detta är främst aktuellt när man redan har varit på intervju och dom faktiskt kan ta ett beslut.
    Så om din partner inte har fått mail om intervjutid så kan hen komma till Sverige. Men såklart på egen risk... 

Det blir krångligt om din partner måste ansöka om visum för att besöka Sverige, men annars är det "ok". 

Jag mejlade dem och de berättade vart det låg. Vi sökte också från USA i Juli (23) och har ännu inte hört något... och vi hade planerat att flytta i mitten av februari men så blir det säkert inte nu :(
  • Mrsarizona

Vi sökte 23/7 och idag (14/1) fick vi äntligen mejl om att boka intervju så nu har vi vår intervju nästa fredag (23/1). Vi hade kunnat ha en tidigare tid men vi valde en tid som passade bättre för min man och hans jobb. Nu håller vi tummarna för att det kommer att gå snabbt efteråt och att vi inte behöver vänta för länge efter intervjun. Jag hoppas att det går bra för er andra!

• Mrsarizona
    Smilla75 skrev 2015-01-14 12:39:27 följande:
    Det är inte meningen att du ska ringa tillståndsenheten i Umeå. Ring Upplysningen om du har frågor. Om din fråga är hur lång handläggningstiden är så ring inte, den kan inte besvaras.
    Vi ringde till Umeå och de gav väldigt bra information som vi inte fått reda på innan. Upplysningen gav mig numret på en gång när jag frågade och Umeå kunde svara mycket bättre på en ev. tidslinje och om en komplettering till vårt ärende då vi hade fått handläggare som vi även fick nummer till.
  • Mrsarizona
    Cutiie skrev 2015-01-14 23:57:08 följande:
    Hej! Har ni er ansökan i tillståndsenheten i Umeå? Hur lång tid sa som till er att det skulle ta tills ni skulle få intervjumejlet skickat? Vi har också vår ansökan i tillståndsenheten i Umeå. Ringde dom idag och var väldigt hjälpsamma, svarade på alla mina frågor :)
    De sa 5 månader men vi fick vänta lite längre pga. julledighet (för datum kolla högre upp). Ni får nog mejl om intervju snart ni med :) 
  • Mrsarizona
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-01-16 21:56:36 följande:

Fick ni handledare innan han gått på intervjun? Vad för slags frågor frågade du MIG i Umeå? Skulle du föreslå att ringa dit innan en intervju om det skulle vara något som fattas till intervjun? :) Fick mail om intervju idag! Allt som händer oss verkar exakt två dagar efter er haha! :)

(Ansökan 23 respektive 25 juli och mail om intervju 14 respektive 16 januari!) Glad

Nja, de sa att de fanns en handläggare som har öppnat hans ansökan för att påbörja hans frågeformulär, detta var innan vi fick intervju. Nej, jag skulle inte ringa dit innan intervjun om du inte behöver komplettera. När har ni intervju? Min mans är på fredag! 

Jag lovar att skriva hur lång tid det tar för oss att få beslut efter vår intervju. Vi söker om permanent uppehållstillstånd (bott ihop i mer än 2 år) från USA och jag vet att en del av er är intresserade av veta ungefär hur lång tid det tar att få beslut just nu. 
  • Mrsarizona

Nu har vi fått beslut!!

Min man var på intervju i fredags, den tog kanske 10 minuter, det var ungefär 4 frågor och vi fick läsa igenom dem efter och godkänna att allt var rätt. De var alla frågor där han fick bekräfta datum.

Vi sökte från USA, har bott ihop i mer än två och jag inkluderade sidor med bevis på bilder (speciellt bilder på oss med varandras familjer och vårt bröllop), bank statements och annat som visar att vi äger saker ihop och att jag är beneficiary på hans livförsäkring och pension, stämplar i pass och biljetter från resor vi varit på ihop. 

Sökte: 23e Juli 2014
    Mejl om intervju: 14e Januari
    Intervju: 23e Januari
    Beslut: 28 Januari

Jag hoppas det går lika fort för er andra!!

• Mrsarizona
    Mimmipigg skrev 2015-01-28 18:00:28 följande:
    Först o främst GRATTIS :D :D :D
    Vilken enhet har ni? Min man gjorde sin intervju i måndags så hoppas verkligen att vi får svar lika snabbt som ni. Önskar er all lycka :)
    Tack!! Vi var först i Umeå men blev flyttade till Örebro :) Jag håller tummarna för att det går fort för er med!!
    Elsanna skrev 2015-01-29 02:46:09 följande:
    Hade din man med aig något när han var på intervju t ex bilder på er eller något annat var kommer han från och vilken ambassad fick han göra sin intervju på ?
    De bad honom ta med sig sitt pass och vårt vigselbevis. Vi tog med fler bilder och tax stuff (vi hade redan inkluderat detta när vi sökte) men de ville bara se passet och vigselbeviset. Vi gjorde det på konsulatet i vår stat, i USA behövde man inte åka till DC utan man kunde göra det på närmsta konsulat.
    Anonym (Jonis) skrev 2015-01-28 16:22:14 följande:

Grattis Mrsarizona :D

Önskar det kunde gå lika fort för oss andra :/

Någon som vet hur det kommer sig att just USA ärenden verkar gå så himla fort?

Tack! Förhoppningsvis går det fort för er med. Vi fick vänta 5.5 månader på intervjun så det gick inte så mycket fortare än vad det gjort för någon annan. Varför vi fick beslut så fort vet jag inte. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid