• Aidaaaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Är det någon som ansökt eller någons man/fru/sambo som uppehållstillstånd i juli 2014? Jag och min blivande sambo ansökte 18/7 men har fortfarande inte hört något.. Har ni som ansökt i juli hört något? Eller någon som har sambo/fru/man från KOSOVO som jag har? Blir galen.. 5 månader har vi väntat :( inte intervju eller något

• Aidaaaa

Tack! Får hoppas på svar snart då :) lycka till och grattis! Är ni gifta, hade ni förtur? :)

• Aidaaaa

Hur svarar man direkt till någons inlägg? Haha är ny här så har inte så mycket koll.. Men Mimmipigg detta är svar till dig, hmm men behöver din man visum för att komma till Sverige? Ja i Uppsala men hon säger att hon inte kan svara på det utan bara att intervjumail till de som ansökt i juli har skickats och skickas fortfarande iväg men konstigt att ni ansökte i augusti o fick före.. Vi ansökte elektroniskt och har skickat in massor med bevis som hon sa själv ser vår ansökan komplett ut och även ambassaden i skopje sa samma.. Min blivande sambo kan svenska 50% och pratar flytande engelska albanska och bosniska men självklart är det lättast att uttrycka sig på sitt eget språk som din man sa :) tror min gör samma.. Ska åka dit 17 januari så hoppas på mail om intervju innan dess.. Hon sa även att de e inte omöjligt att få mailet inom december månad så hoppas..

• Aidaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-12-19 16:46:17 följande:

Man svarar på andras inlägg genom att trycka "citera" i vänstra hörnet alla inlägg har :)

Vi har olika enheter så de är kanske på olika datum när det gäller o gå igenom nyansökningarna o skicka ut intervjumailen. Våran ansökan ligger i Örebro. Min man behöver inget visum för att komma hit så när han väl får beslutet kan han sätta sig på första bästa flyg hem, så länge han har själva beslutet med sig, och sen boka tid på närmaste migrationsverk för tillverkning av utkortet :) Jag tror ni kommer få mailet nu i december eftersom de redan håller på o skickar ut dessa får juli på eran enhet :)

Okej tack :)!! Ja min man behöver ju visum från Kosovo att komma hit till Sverige så kanske det dröjer lite också :) hoppas på att få det snart, har ringt sönder uppsala Migrationsverket telefon haha.. Blir snart galen, är det nån annan här som har Uppsala som enhet? :)
  • Aidaaaa
    valentinaaaa skrev 2014-12-22 20:36:27 följande:

Åå förstår lyckan!! Minns när min man fick sin intervju tid! Hoppas ni får beviljat snart, håller tummarna

Tack!!! :) ja och han ville ha på engelska så hoppas det går snabbare att få tid än på albanska.
  • Aidaaaa
    valentinaaaa skrev 2014-12-22 21:28:03 följande:

Det går säkert bra, min man tog det på serbiska för att det skulle gå fortare att få tid. Han fick sitt visum dagen efter intervjun, vem vet ni kanske också får så :D

Ja precis :) när hade ni intervju och hur länge fick ni vänta på tid? Var det också i skopje :)
  • Aidaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-12-22 21:52:48 följande:

Härligt :D Vet känslan då det känns som det äntligen händer nåt :) Tyckte det var svårt att få tag på dem på ambassaden i Skopje så hoppas det går bra :) Ska bli intressant o se om ni får intervjutiden innan oss eftersom han vill ha den på engelska och min man tog den på albanska.

Ja vi får se :) han tar det på albanska om det går snabbare att få tid.. Bara de blir så snabbt som möjligt kan inte beskriva känslan när de äntligen går ET steg fram och inte står still på samma hela tiden
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid