Inlägg från: Anonym (snälla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snälla)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (Ida) skrev 2014-08-19 15:51:26 följande:

Jag hoppas faktiskt att man är väldigt restriktiv med asyler efter vad både jag och andra varit med om. Jag försvarade min då blivande sambo med näbbar och klor- detta var för flera år sedan och Migrationsverket hade kanske inte fått upp ögonen för vilka problem det faktiskt blivit för många. Det vill säga att många kommer hit och ställer till ett helvete- fast det kanske är en väldigt liten del. Jag hade kanske extremt otur. 

Det har tagit mig över tio år att bli människa igen och äntligen verkar det som han kanske släpper taget. I somras fick jag veta att han förgripit sig på ytterligare ett barn och jag tänker på de stackare som drabbats av hans framfart efter att vi äntligen kommit över de värsta.

Jag hoppas verkligen att folk inser att vissa personer från fattiga förhållanden kan ha blivit skadade för livet och att det inte alltid är bäst att ta hit dem. För vi kan inte hantera dem här. 

Ja eller hur, bättre de förgriper sig på barn i sina hemländer... Nä men allvarligt talat för det första så handlar inte det om asyl i denna tråden utan uppehållstillstånd med anknytning och för det andra så tycker jag ansvaret inte ligger på Migrationsverket att ta reda på vilka typer av människor som kommer hit eller inte. Vi är vuxna människor som vill får ingå i relation med vem vi vill och är vi i en relation så ska inte myndigheter stoppa det. Att ta hit en människa och sen säga att Migrationsverket borde sagt nej herregud, se istället till att människan du tar hit lever upp till de krav du ställer på en partner. 
  • Anonym (snälla)
    Anonym skrev 2014-08-24 20:30:42 följande:
    Konstigt att säga att det ligger på mig--verket att kontrollera vilka de tar in.. På andra sidan står det en svensk tjej och tjatar om äkta kärlek tills öronen bölder. Kärleken kommer hit, får PUT, två månader senare är det slut. Killen är kvar och staten försörjer! Klapp klapp! Ang att förgripa sig på barn så är det naturligt att inte vilja ha hit ngn som gör det. Eller bjuder du hem sexförbrytare till ditt hem så att ngn annan ska slippa?
    Jag tror du missförstår mig med vilje. Det jag menar är att om förhållandet går åt helvete så kan man inte gnälla om att migrationsverket inte borde släppt in personen. Migrationsverket kan ju inte sitta och försöka avgöra vem som eventuellt kommer vara våldsam i framtiden och vem som ska få vara med vem enbart på grund av hur personen kanske kommer att vara.  Och att sitta här och "varna" människor för att vara med sin kärlek, enbart på grund av att hen inte har ett svenskt pass, är så himla märkligt. Som om svenska män inte kan vara våldsamma. Varför varnar man i så fall inte kvinnor för att ingå i relationer med män rent generellt? Och som sagt, det är inte det tråden handlar om. 
  • Anonym (snälla)
    don1 skrev 2014-09-03 12:54:08 följande:

Hej på är alla... Jag har ansökt om i slutet av januari på webben och har inte hört nånting ännu. Vi har inte handläggare heller!!! Är det diskriminering av migrationsverket, att ge avslag till ett par även om vi väntat barn, med 8 resor till mig i hemlandet? med mycket samtal listor, bilder och filmer vi har varit tillsammans.

Kallas det för oseriöst förhållande eller skenäktenskap???  Jag känner mig helt slut, och har ingen där som kan hjälpa oss... En myndighet, är myndighet!!!

Någon som kan råda oss vad vi ska göra?

Jag förstår inte, har ni inte fått svar ännu eller har ni fått avslag för att de tror att det är ett skenäktenskap? I så fall kan ni överklaga beslutet. Har ni inte fått svar ännu kan ni antingen ligga på och höra av er till Migrationsverket eller bara fortsätta vänta.
  • Anonym (snälla)
    Marry skrev 2014-09-23 15:09:45 följande:
    Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av samboansökan så långt. 

Ansökan: 22 maj 
    Mail om intervju och komplettering: 15 sep
    Intervju: 25 sep

Migrationsverket verkar vara mycket överbelastade just nu för det dröjde över 3.5 månader innan vi fick svar. Försökte innan dess ringa, men jag lyckades inte ens hamna i deras telefonkö. Han är australiensare så jag vet inte riktigt om det är någon generell skillnad i väntetid mellan olika länder. Intervjun (för honom) är på torsdag i Sydney så vi är riktigt spända på vad de ska fråga och hur det ska gå. Är det någon som vet vilka frågor de brukar ställa? Och hur lång tid det brukar ta mellan intervju och beslut?
    När min kille hade sin intervju frågade de bara om sånt som vi skrivit om i ansökan. Det var i början på förra året så väntetiderna är mycket längre nu, så jag inte svara på hur lång tid det tar efter intervjun nuförtiden. För oss tog det en vecka.
  • Anonym (snälla)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-09-26 18:38:54 följande:

Men hörni tjejer, vd är det för fel på de svenska killarna?

Min mosters väninnas barnbarns get var tillsammans med en svensk kille som brukade banka skiten ur henne på fyllan. Så nu vågar jag inte bli tillsammans med en svensk och avråder alla jag kommer i kontakt med att göra detsamma. Nä, tacka vet jag min snälla, hänsynsvisande utländska pojkvän med sina varma, mörka ögon. 
  • Anonym (snälla)
    Anonym (väntar också) skrev 2014-10-03 09:07:49 följande:
    Ignorera dessa pinsamma människor istället.
    Anmäl som OT bara och strunta i att svara annars ger vi dem precis vad de vill ha.

Själv är jag är på gott humör idag eftersom jag nyss fick ett mail om att vi nu tilldelats en handläggare och att jag behövde komplettera med en sak. Har gjort det nu och hoppas vi kan få ett snabbt beslut.
    Härligt! Håller tummarna för er :)
  • Anonym (snälla)
    Malintriss23 skrev 2014-10-06 11:48:33 följande:

Finns det nån från Migrationsverket här i tråden ? Det verkar som ni som har relationerna antingen befinner er innan ni får uppehållstillstånd till era partners eller en kortare tid efteråt... Nu förstår jag att nån här säkert blir sur... men efter era svar och reaktioner verkar det inte som att det är frågan om relationer som blir permanenta i de flesta fall utan inom några år så separerar man.

Kan det vara därför Migrationsverket försöker göra noggranna kontroller ?

Men starta en tråd om det istället och sluta försöka kapa denna. Låt denna tråden handla om det den handlar om.
  • Anonym (snälla)
    valentinaaaa skrev 2014-10-07 22:27:23 följande:

Tusen tack! kollade nyss min mail och fick något fron migrationsverket men förstår inte vad dom menar så jag får väl ringa imorgon och kolla. Om inte ni kan hjälpa mig att förstå haha :P 

Ditt ärende har nu avgjorts.Observera att detta meddelande inte ger besked om du fått avslag eller bifall på din ansökan. Du kommer att få ta del av beslutet antingen via post (om du befinner dig i Sverige) eller genom den svenska ambassad/konsulat som du angivit i din ansökan.

Om du har beviljats uppehållstillstånd kommer du att få ett uppehållstillståndskort som bevis på ditt tillstånd. Läs nedan vad du måste göra för att få ditt uppehållstillståndskort.

Om du befinner dig i Sverige:

Om du inte har lämnat fingeravtryck och fotograferats på Migrationsverket måste du göra det innan vi kan tillverka ditt kort. För att göra det måste du först boka en tid. Det gör du på www.migrationsverket.se/tidsbokning Ta då med detta beslut och ditt pass eller annan legitimation. Kortet kommer att skickas till din adress i Sverige inom några veckor.

Om du har lämnat fingeravtryck och fotograferats på Migrationsverket i det ärende som detta beslut gäller kommer ditt kort att skickas till din adress i Sverige inom en vecka.

Med uppehållstillståndskortet kan du sedan uppsöka Skatteverket för att folkbokföra dig. Ta då också gärna med detta beslut.

Om du befinner dig utanför Sverige:

Om du redan fotograferats och lämnat fingeravtryck vid en svensk utlandsmyndighet (ambassad eller konsulat) får du ditt kort genom den svenska utlandsmyndighet som du tidigare besökt. Om du är folkbokförd på en adress i Sverige skickas kortet till den adressen.

Om du ännu inte fotograferats och lämnat fingeravtryck vid en svensk utlandsmyndighet (ambassad eller konsulat) måste ditt kort först tillverkas. Vi ber dig därför att så fort du kan uppsöka den svenska utlandsmyndighet, som du uppgivit i din ansökan, för att lämna fingeravtryck och bli fotograferad. Du kommer sedan att få ditt uppehållstillståndskort genom utlandsmyndigheten. Om du är folkbokförd på en adress i Sverige skickas kortet till den adressen.

Om du inte behöver visum för att resa till Sverige ber vi dig uppsöka Migrationsverket så snart som möjligt efter att du kommit till Sverige för att bli fotograferad och lämna fingeravtryck. För att göra det måste du först boka en tid påwww.migrationsverket.se/tidsbokning

Om du är EU/EES-medborgare och har ansökt om registrering av din uppehållsrätt kommer du att få besked med post till den adress du angivit. Du behöver inte kontakta Migrationsverket.

Med vänlig hälsning

Migrationsverket

E-post via: www.mig

Åh vill inte ge dig för stora förhoppningar nu om det inte skulle va så, men fattar de beslut så fort är det nog positivt :D
  • Anonym (snälla)
    valentinaaaa skrev 2014-10-07 22:54:30 följande:

Hoppas,hoppas,hoppas! tusen tack för att ni hjälper till här, är du glad över att det finns så snälla människor som är hjälpsamma! =) 

ringer imorgon och hör med ambasaden om dom kan ge mig beslutet via telefon. Är inte i sverige och har långt till ambassaden från oss. 

Ja, gör det. Min sambo ringde ambassaden som gav beskedet och skickade en kopia på beslutet till min mail :)
  • Anonym (snälla)
    Emmiiee skrev 2015-01-08 11:25:26 följande:

Hej!

Min kille ska ansöka om uppehållstillstånd för att få bo med mig i Sverige så fort han kommer tillbaka hem till sitt land. Han kommer hit på besök nu i två veckor. Vi har funderat på om väntetiden kan gå fortare om man är gift när han ansöker?
    Är det någon som vet om det gör skillnad på väntetiden om man planerar att bli sambos och gifta sig eller om man redan är gift?!?!

Nej, det är ingen skillnad. Den enda skillnaden på om man är gift eller planerar att bli sambo är vem som har bevisbördan, ni eller Migrationsverket, så som jag förstått det. Lycka till!
  • Anonym (snälla)
    Min sambo är också från USA, och vårt hamnade också i Växjö. Vi fick besked på mail, till min sambos mail. I det stod det bara att beslut hade fattats, så då skrev han tillbaka och bad att få beslutet  på pdf. Sen skickades en papperskopia hem till mig. 

Telefonnumret som stod i mailet är bara ett nummer till Migartionsverket, ej till enheten i Växjö. Men du kanske kan ringa dit och be att bli kopplad?

För oss gick det fort, men det var innan väntetiden var så lång som den är nu.
    trött usa pendlare skrev 2015-01-08 14:39:57 följande:
    hur får man sitt beslut efter interjuven? via mail, rek brev eller vad?
    är inna på starten av våran 5månad nu och mig sager att de inte ens sätt på våra pappper än. Kontakade ni er enhet och inte kundtjänst och I så fall vad sa ni osv...
    jag skulle bli så tacksam för svar då ovissheten är så outhärdlig.

• Anonym (snälla)
    trött usa pendlare skrev 2015-01-08 15:36:15 följande:
    tack för snabbt svar!
    när ansökte ni?
    hur länge hade ni varit tillsammans? vi är på början av vårt tredje år nu
    hur långtid tog allt?
    när fick ni intervju och beslut osv?
    Kollade lite noggrannare nu, och när han fick mail från Migrationsverket att beslut hade tagit i ärendet så kontaktade han konsulatet som mailade över beslutet. 

Vi ansökte i dec 2012
    Vi hade varit tillsammans ett halvår cirka.
    Allt som allt tog det 6 veckor från ansökan till beslut(då var väntetiden 3 månader)
    Han fick intervjutid 5 veckor efter att ansökan skickats in och beslut kom en vecka senare. 

Har han närmre till ett konsulat än ambassaden kan han be att få göra intervjun där istället, det gjorde min sambo.
  • Anonym (snälla)
    Cutiie skrev 2015-01-09 02:47:53 följande:

Hej! Jag undrar om du bor i Växjö och därför som ditt ärende har hamnat på Växjö enheten? :)

Nej, jag bor i Malmö. Tror det är slumpen som avgör var de hamnar.
  • Anonym (snälla)
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-02-03 19:56:21 följande:

Åh vilken härlig alla hjärtans-dag present!! 

På torsdag ska min kille ha intervju i San Francisco. Men idag satt jag och funderade lite, och virrade ihop det som tusan i huvudet! Är det någon som vet om en amerikan på UT, alltså inte permanent uppehållstillstånd, får arbeta i Sverige? Har hela tiden trott det men började googla och fick fram andra svar. Hjälp? :O 

Absolut! I uppehållstillståndet ingår arbetstillstånd :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid