• LEnL

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

woohooo mailet kom idag!!! :) (sökte 12 aug) intervjutid kan bokas men måste också komplettera!

En fundering jag har är dock att i kompletterings rutan finns ingen knapp för bifogningar utan endast 5000 tecken och det dem vill ha är bilder och civilstatus.. hur ska jag kunna göra detta om jag bara kan skriva 5000 tecken.. 

Hur lätt är det att komma fram på telefon till dem om man ringer prick 8 på morgonen när dem öppnar tror ni? har inte tid att invänta svar via mail då jag bara har 14 dagar på mig att svara.

• LEnL
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-02-05 17:16:00 följande:

Grattis!! 

Hmm konstigt... Bäst att ringa och fråga dom tycker jag. För mig har det tagit mellan 40 minuter och över två timmar att stå i kö! Man kan ju skriva in sitt nummer så att man slipper stå i kö alltså att dom ringer upp när det är din tur, det tar SKITLÅNGT tid!! Det är då det tagit mer än 2 timmar att få svar. 

Ja i aug ringde jag prick åtta och då var det så fullt att jag inte ens fick en kötid :P en annan gång fick jag vänta 1,5 timme, men i morse endast 10 minuter Förvånad  Så fram kom jag men jag blev tvungen att ringa teknisk support också i och med problemet med kompletteringen. 

De har tydligen haft ganska mycket problem med tekniken och elektroniska ansökningarna så därav ingen knapp för bifoganden, vilket hon jag pratade med också tyckte var oerhört konstigt. Men jag får maila dem istället.

En dålig nyhet var dock att min fästmans intervjutid dröjer ända till MAJ Skrikandes Han ska ha intervju på ambassaden i Algeriet. Mycket mycket myyyycket lång väntetid tycker jag.

• LEnL
    Barwaary skrev 2015-02-06 14:11:32 följande:

hej, det är så att min man bor i Irak där det är krig nu, och han har varit på intervju den 19 januari och några dagar efter så fick jag hem ett frågeformulär där jag skulle svara på några frågor och det har jag gjort och så skickade jag det till Migrationsverket i Växjö, men min fråga är ungefär hur länge det kommer dröja innan vi får ett svar antingen ja eller nej......

oj ingen aning. Vi ansökte elektroniskt i aug 2014 och fick ok att boka intervju i feb 2015, också med ärendet i Växjö. sen beror intervjutiden helt på ambassaden i landet, men vi får vänta på intervjun ända till slutet av maj. Efter det så tar MIGverket ett beslut,
  • LEnL
    Elsanna skrev 2015-02-11 00:51:35 följande:
    Ni som har er ansökan i Växsjö vilket datum skicka ni in er ansökan och har ni fått tid ang intervju
    skickade in ansökan 12 aug. ja tid för intervju i Algeriet 28 MAJ :/
  • LEnL
    Anonym (B) skrev 2015-02-16 20:06:56 följande:

Hej! Vilken bra tråd. Har någon lust att berätta hur det går till när man ska ansöka? Har läst det mesta på sidan men behöver man mer än personuppgifter (pass) för båda parter när man ansöker via nätet?

all information har du på Migrationsverkets hemsida. Det finns olika slags ansökningar vilket innebär att beroende på vilken ansökning ni gör ska ni skicka in lite olika blanketter. Men jag tror det allra viktigaste i alla ansökningar är väl en kopia på pass och personbevis /födelsebevis (på svenska eller engelska).

Så kolla upp informationen på hemsidan!

• LEnL

Jag har läst varje inlägg här och känt mig helt nere vissa stunder, och för att inte hoppas för mycket förväntade jag mig inte ett beslut förrän kring dec 2015 MEN

NU ÄNTLIGEN!... för fyra dagar sen fick vi ett beslut!FörvånadSkrattande

Vi fick ingen information om att handläggaren hade öppnat ärendet, jag bara råkade komma över beslutet då jag checkade statusen på migrationsverkets hemsida lite vemodigt.

Vi ansökte 13 aug 2014
    Fick mail om intervju 4 feb 2015
    Intervjutid 28 maj 2015 (väääldigt lång väntetid)
    Beslut 1 juli 2015
    Ringde 2 juli och fick svar att det var ett POSITIVT beslut :D 2 års uppehållstillstånd. 

Nu ska bara det där UT-kortet komma också!

Jag hoppas att ni alla får ett beslut så ni slipper plågas mer av allt för många månaders väntan! 

• LEnL
    Ellaa skrev 2015-07-05 00:01:31 följande:
    nabz, om jag inte minns fel så hade LEnL också Växjö enheten och ansökte 13 augusti, så kan betyda att ni är näst på tur! Hoppas!
    Vilken koll ni har på varandra :P ... Precis innan vi bokade tid för intervju hade vi Växjö, sen efter intervjun skickades allt till Umeå. Så vi fick beslut av handläggare vid Umeå enheten.
  • LEnL
    jessib skrev 2015-07-05 12:38:17 följande:

Du hade umeå! Detta ger mig hopp :)

Fast vad har hänt med e3? De har jobbat med augusti sen mars.

Måste va direktiv uppifrån?

Då tog det 10 mån o 3 veckor för er.

Jag har noll koll vad E3 innebär ärligt talat. Jag har inte satt mig in något och inte heller ringt till migrationsverket mer än 5 gånger under väntetiden. Jag kände att jag skulle bli stressad och mer orolig om jag började "läsa på" .. Vad menar du med att det måste vara direktiv uppifrån? 

• LEnL

Jag antar att det är länken i mailet man fick när man skulle fylla i ansökningsformuläret.?

För jag klickar på den länken och loggar in med de användarnamn och lösen som min partner använde men det står bara "De här användaruppgifterna har redan använts för att göra en ansökan. Om du vill göra en ny ansökan måste du gå till Migrationsverkets hemsida och skapa nya användaruppgifter. Du har blivit utloggad."

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid