• Barwaary

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

hej, det är så att min man bor i Irak där det är krig nu, och han har varit på intervju den 19 januari och några dagar efter så fick jag hem ett frågeformulär där jag skulle svara på några frågor och det har jag gjort och så skickade jag det till Migrationsverket i Växjö, men min fråga är ungefär hur länge det kommer dröja innan vi får ett svar antingen ja eller nej......

• Barwaary

Vi ansökte i den 4/1-2015 och han var på intervju den 19/1-2015 och så fick jag hem frågeformulär som jag svarade på och skickade till migrationsverket förra veckan i Onsdags, har ringt några gånger och har fått en handläggare har ringt henne men bara fått svaret att hon har mycket papper....

• Barwaary

vårt ärende ligger i Växjö, han befinner sig i Irak just nu....

• Barwaary

som jag har sagt tidigare, så ansökte vi den 4 jan i år och han fick intervju den 19 jan, samma vecka så fick jag hem frågeformulär som jag svarade på och skickade tillbaka veckan efter, ringde dit en vecka efter att jag hade skickat in mina papper och då hade vi fått en handläggare på Migrationsverket i Växjö, har ringt till handläggaren några gånger men bara fått svar att hon har ärenden som är mycket äldre än våra..... min man är från Irak...

• Barwaary

glömde säga att våran ruta på migrationsverkets hemsida är gul iallafall och det står "i väntan på beslut".

• Barwaary

om jag inte ringer så kanske dem lägger bara bort det, bättre att ringa flera gånger så att dem vet att man väntar på beslutet....!!!

• Barwaary
    Elsanna skrev 2015-02-20 15:33:31 följande:

Hej alla har precis pratat med migrationsverket i växjö kommer fram direkt konstigt . Den mannen jag pratade med var väldigt positiv och snäll, han sa att vår ansökan såg komplett ut och ni väntar på beslut så jag fråga ang intervju och han sa det är inte alltid vi har intervju, det jag kan se här är att ni väntar på beslut som sagt och det kommer ni få via posten om max 2 månader. Kan man verkligen få uppehållstillstånd utan att äns vara på intervju

När ansökte ni?
  • Barwaary

det går inte bra, har ring handläggaren idag igen men fått bara svar att det tar 18 mån!!

• Barwaary

hej, jag har bara en fråga, kan man byta handläggare på Migrationsverket?

• Barwaary

Heej Baban

jaa vi ansökte den 19/1 och vi ansökte då via papper och han var på intervju den 19/1 och efter knappt en vecka så fick jag hem ett frågeformulär och den skickade jag dagen där på, efter ungefär 2 dagar så ringde jag till MIG och då hade vi fått en handläggare men hon e så s**t sur varje gång jag ringer!!!! jag fattar inget... vill helst bytta ut henne....

• Barwaary
    Baban skrev 2015-03-16 17:51:58 följande:
    Hej barwaary

Nej det tror jag inte, det är migrationsverket som bestämmer vilken handläggare ska utreda ärendet ,

När har ni ansökat? Fick ni intervjumail ?
    Är verkligen alla som jobbar på MIG "SURA" elr
  • Barwaary
    Baban skrev 2015-03-16 22:13:30 följande:
    Det betyder att din man har ansökat med pappersblankett , du bara vänta på beslut eller kanske migrationsverket kalla dig på intervju innan fatta beslut ,

Det brukar pappersblankett ansökan tar längre tid än webbsökande , minst ett år och max 18 månader. Det beror på handläggare också ,

Du kan maila migrationsverket och fråga efter handläggare.

Hoppas det blir snabbare för dig och alla.
    Vi väntar bara på beslut, jag behövde inte göra intervju, Vrf vet jag ej!!
  • Barwaary

ringde min handläggare idag, och hon sa att hon skulle ringa tillbaka inom 2 veckor för ett beslut annars skulle jag ringa tillbaka om 2 veckor!!! blev så glad när jag fick höra det!!! CoolCool

• Barwaary

kollade på hemsidan nuuu!! det står att migrationsverket har tagit besluuttt!!! är sååå glaaaaad

• Barwaary
    Baban skrev 2015-03-23 21:39:38 följande:
    Grattis grattis , får man fråga att det va Web ansökan eller pappersblankett ansökan ?

Om Web, när ni fick intervjumail? Du får svara inte om du vill .
    pappersansökan, ansökte i januari, han var på intervju den 19 januari och beslut idaaaaag!!
  • Barwaary

Godmorgon, hade bara en fråga, hur långt tid tar det för Migrationsverket att skicka beslut hem i brevlådan??

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid