Ellaa skrev 2015-02-11 20:45:56 följande:
Letitia:
Har det hänt dig? Det var en konkret fråga.
Jag förstår vad du menar, sånt är extremt vanligt. Man får se på hela situationen liksom. Samt är uppehållstillstånd tillfällig, det går inte längre att få medborgarskap bara sådär utan den gäller tills passet går ut. Min sambo är amerikan, vi har bott tillsammans redan innan i New York i flera år.. Jag fick böna och be att han flyttade hit med mig för jag saknar min familj. Inte så många med bra jobb ich utbildning från Usa väljer att lämna landet bara sådär. Och sen finns det instanser av livet man INTE kan planera eller veta, utan man får lita på sitt omdöme. Och man blir inte kastad i sopptippen om man inte låter sig, livet går vidare :) och man måste ha jävligt lågt självförtroende om man ska vara rädd ska bli 'lämnad pga någon snyggare'. Man ställer sig upp igen!
Elsanna:
Jaha ok, hur fick du den informationen? Att de skulle nu gå igenom aug-sept ansökningarna? Ni får nog säkert information snart! Jag vet vissa säger det tar 4-6 mån medans andra säger 11 månader. Allt man kan hoppas på är lite tur! Uppdatera gärna här hur det går för samtliga, typ när ni sökte, när ni fick svar (för de som har fått svar) etc. LYCKA TILL!
Nej, det har inte hänt mig. Jag skulle aldrig vara så naiv och lättlurad!
När det gäller män från USA, så beror det ju på vilket socialt strata de lever i. Precis som du säger, så har inte en man med bra utbildning och jobb något att vinna på att flytta till Sverige. Skatterna blir ju bara högre här.
Men en loser skulle mycket väl kunna vinna på det, eftersom de som går på welfare (motsvarigheten till vårt socialbidrag) får ut mycket mindre där. Det är dessutom ofta osäkert om de ska få något alls, ens till livets nödtorft - det kan finnas tidsbegränsning för hur länge man får uppbära bidraget, o.s.v..