• Anonym (B)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Vilken bra tråd. Har någon lust att berätta hur det går till när man ska ansöka? Har läst det mesta på sidan men behöver man mer än personuppgifter (pass) för båda parter när man ansöker via nätet?

• Anonym (B)

Jag har nu kollat alla länkar jag kan hitta men jag förstår ändå inte, hoppas någon vill hjälpa mig innan jag blir galen!

Min man kommer från ett icke EU land. Han behöver ha ett giltigt pass, födelsebevis och bevis på att han ej är gift. Dessa dokument behöver dom vara på svenska eller engelska? Hur översätter man ett pass liksom? 

Eftersom han inte kan svenska och migrationsverket inte finns på hans språk så ska jag göra ansökan åt honom. Men när vi gör ansökan befinner han sig i Sverige (lagligt besök) och sitter bredvid mig...är det ok? För det står att ansökan måste göras från hans land? Ansökan går ej att gör om man kryssar i att han är i Sverige.

Bifogar man bilder, biljetter och dylikt redan i första ansökan via webben?

Fattar verkligen ingenting!!

• Anonym (B)
    eelinn skrev 2015-03-14 23:36:48 följande:

Svar till anonym: Tyvärr måste han åka tillbaka till sitt hemland och göra ansökan därifrån. Sökande får inte vistas i landet när ansökan görs eller under ansökningstiden. Då blir det avslag.. 

Hade samma funderingar som du därför ringde jag Migrationsverket för jag tänkte samma vad ska det spela för roll? Men det spelar stor roll enligt dom, får dom reda på att sökande ansökt i Sverige så kommer dom att avslå ansökan. Kanske du kan hjälpa honom via Skype om han åker tillbaka till sitt hemland? Så gjorde jag och min pojkvän :) Guidade honom lite. Han översätta sina papper till engelska, dock inte passet, bara beviset på att han inte är gift sedan tidigare. Spara dock dom papperna för på intervjun kommer dom vilja ha alla orginalpapper som ni skickat in med ansökan :)

Lycka till med allt! :)

Tusen tack för ditt svar!

Får han inte vistas här under ansökningstiden? Så nu är han är på besök i 1 månad. Han får vara här lagligt 3 mån under 6 mån period. Men då måste han alltså åka tillbaka ansöka och sen får han inte komma hit igen innan ansökan blivit godkänd?

Du skriver att vi ska spara orginalet...du menar det som är på hans språk? För översättningen blir automatiskt en kopia?

Herregud jag låter otroligt trög men det är verkligen luddigt det här och man vill verkligen göra rätt för sig..
  • Anonym (B)
    jessib skrev 2015-03-14 23:53:04 följande:

Svaret på din första fråga står väldigt tydligt på migrationsverkets hemsida - ja, dokumenten ska vara översatta till engelska eller svenska. Om det gäller pass också kanske någon annan kan svara på, våra dokument var redan på engelska. Annars ska du ju ändå till en auktoriserad översättare som har koll om det går och är vanligt.

Jag skulle säga att du kryssar i att han inte är i Sverige, så länge han inte stannar till efter intervjun är det ingen fara. Antingen fyller han i på engelska eller du åt honom på svenska.

Sen ber de inte om bilder/bevis i ansökan utan skickar ut ett mail och frågar om det i samband med intervjun.

Jag rekommenderar också att bifoga fullmakt, läs mer på migrationsverkets hemsida om det, under "hur man ansöker" eller sök på fullmakt på sökfunktionen på hemsidan.

Efter ni har skickat hans ansökan får du ett frågeformulär, du behöver alltså personbevis/pass osv, sen när ni skickat in allt hör ni inte från verket på 5-6 månader, vilket alltså är helt normalt! Lycka till.

Han kommer vara i Sverige nu i en månad och dom stämplar hans pass så man ser att han vart här. Min tanke var att fylla i ansökan här och nu innan han åker hem igen. Så vi kan göra det tillsammans. Men om jag förstod det rätt på mig sida så får man inte göra så.

Tack! =)
  • Anonym (B)

Någon som blivit gravid under tiden som ni väntat på att er partner ska få komma hit?

Nu är jag gravid (ej planerat) och vi lär få vänta minst 1,5-2 år innan han kan komma hit så nu blir det väl en abort..känns så jävla surt!

• Anonym (B)

Någon som vet vad väntetiden ligger på just nu?

Vi borde ansöka nu men vi väntar smått om 7 månader. Gissar på att det inte kommer gå så fort. Visst har man inte rätt att vistas här under tiden ärendet pågår..inte ens på förlossning?

• Anonym (B)

Rätta mig om jag har fel men efter att ha pratat med migrationsverket så har jag fått besked att sålänge man ej tillhör ett land som måste söka besöksvisum så är det okej att vistas här sina 3 besöksmånader som man har, 90 dagar. Men man kan inte få sitt beslut sålänge man är här utan måste åka till sitt land..

Någon som vet om detta är sant?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid