eelinn skrev 2015-03-14 23:36:48 följande:
Svar till anonym: Tyvärr måste han åka tillbaka till sitt hemland och göra ansökan därifrån. Sökande får inte vistas i landet när ansökan görs eller under ansökningstiden. Då blir det avslag..
Hade samma funderingar som du därför ringde jag Migrationsverket för jag tänkte samma vad ska det spela för roll? Men det spelar stor roll enligt dom, får dom reda på att sökande ansökt i Sverige så kommer dom att avslå ansökan. Kanske du kan hjälpa honom via Skype om han åker tillbaka till sitt hemland? Så gjorde jag och min pojkvän :) Guidade honom lite. Han översätta sina papper till engelska, dock inte passet, bara beviset på att han inte är gift sedan tidigare. Spara dock dom papperna för på intervjun kommer dom vilja ha alla orginalpapper som ni skickat in med ansökan :)
Lycka till med allt! :)
Tusen tack för ditt svar!
Får han inte vistas här under ansökningstiden? Så nu är han är på besök i 1 månad. Han får vara här lagligt 3 mån under 6 mån period. Men då måste han alltså åka tillbaka ansöka och sen får han inte komma hit igen innan ansökan blivit godkänd?
Du skriver att vi ska spara orginalet...du menar det som är på hans språk? För översättningen blir automatiskt en kopia?
Herregud jag låter otroligt trög men det är verkligen luddigt det här och man vill verkligen göra rätt för sig..