• Patrik1967

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Kul att det går bra och fort för vissa men jag förstår inte hur de arbetar.

Vi har väntat i 7 månader nu men även om hon hade sin intervju redan efter 1 månad så har vi nu hamnat i ett svart hål där inget verkar komma ut. Inget svar på mail mer än att titta på deras WEB-sida. Riner man så har man tur om man kommer fram och gör man det så är man lika klok efter det samtalet som om man inte hade kommit fram alls...

Verkar vara mer tur än baserat på någon form av turordning.

Frustrerad!!!!

• Patrik1967

Min fru hade intervju i Juni och våran är lila....

Vi har inte hört något efter intervjun och de har inget vettigt att säga om man ringer....

Lycka till

• Patrik1967
    usaochsverige skrev 2015-02-17 23:42:35 följande:
    Herregud, i juni? Man kan nästan säga att det var snart ett år sedan! Det är förjävligt jag vet att de har mycket men ska man verkligen vänta så länge!!!! Får jag fråga vart hon kommer ifrån? Har du ringt och frågat varför det tar sådan tid? Hoppas ni får svar snart!
    Hon kommer från Ryssland men vi träffades i Sverige och har redan bott ihop i 3 månader (i Sverige) men hon var tvungen att åka hem då hennes visum gick ut i Februari för 1 år sedan. Har redan hunnit med 3 resor och en fjärde planerad....
    Vi har ringt men de har inget bra svar att ge utan det är bara att vänta.
    En dyr och lång(sam) historia att träffa någon utanför EU.

USA verkar vara enklare...
  • Patrik1967
    usaochsverige skrev 2015-02-18 12:44:38 följande:
    Vad hemskt, det känns så orättvist att man inte får vara med sin partner utan det måste ske genom byråkratin! Jag hoppas verkligen att ni får höra nåt snart! Men har du frågat om komplettering krävs? Vi har passerat 4 månader och en person på Migra. verket sa, brukar ta 5-6 mån. Första och enda personen som säger så. Alla andra är mera du får vänta i stort sett. Testa och ring konsulatet/ambassaden som din partner hade intervjun hos och fråga om de vet eller hört nåt. Har hört att vissa har fått lite mera info från ambassaderna efter intervjuerna! Hoppas det går bra

Hej

Har provar allt och svaret är att väntetiden är den som anges på hemsidan.
    Kanske går fortare för er men verkar vara lite av ett lotteri och jag har redan framfört synpunkter på hur de arbetar och hur processen fungerar men de har inget att säga...

Lycka till!!!

• Patrik1967

11 månader och 1 vecka efter registrering (9,5 mån efter intervju) fick vi igår ett pos beslut om UT från MIG i Örebro.

Jag blev aldrig kallad på intervju själv.

En lång väntan är äntligen över

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid