Inlägg från: Anonym (I-väntans-namn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (I-väntans-namn)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (va??) skrev 2015-02-17 11:36:29 följande:

Ja. Vi hade vår intervju för mer än en månad sedan.

Hejsan, är det ok om jag fråga vart är din partner ifrån när skickade ni in och när hörde de av sig -- hur långt efter skedde intervjun? Och vilken enhet? Tusen frågor! Men vill gärna veta mer från de som redan haft intervjun! Tack tack
    Mimmipigg skrev 2015-02-17 11:19:57 följande:

Våran ligger oxå på "I väntan på beslut" men vår är lila :) Kanske e olika färg då min man gjorde intervjun för 3 veckor sen.

Hejsan, kan du berätta gärna om vart din partner kommer ifrån och när skickade ni in er ansökan? När hörde de av sig för att boka tid och när var intervjun? Vet du enheten den ligger hos? Hoppas du får höra något snart man blir galen snart av all väntade.
    Naabz skrev 2015-02-19 11:25:27 följande:

Skickade in ansökan jag och min fru i slutet av augusti via nätet och fick mejl från migrationsverket i tisdags om att hon skulle kontakta ambassaden för intervjutid. Fick tid den 4 mars för intervju. Ärendet ligger hos Växjö och när jag loggar in på migrationsverket så står det med lila att det väntar på beslut. Efter att ha läst vad andra har skrivit här så verkar det kunna ta hur lång tid som helst även efter intervjun

Hej, när i augusti skickade ni in? Vart är din fru ifrån? Skönt att ni fått intervjutid iaf! Men ja, håller med dig. Började följa en annan sida där det är mest usa-sverige uppehållstillstånd och där de flesta där skickade in sin ansökan runt våren 2014, och många redan fått svar. Många fick tom svar inom en vecka efter intervjun inklusive SAMMA DAG SOM INTERVJUN! helt sjukt snabbt... Så kändes bra när man läste där. Sen hittade jag denna sida och historierna här var mer negativa och annorlunda, att de säger att de gör ärendena utifrån ankomsttid tror jag är 10% sanning! Finns folk från den tråden som är svensk-amerikaner och fått svar på loppet av 6 månader! Här får folk fan vänta i nästan 1 år. Fick också höra att det brukar ta max 6 månader. Men efter denna tråd blir man förvirrad, enda positiva är att Växjö enheten verkar vara relativt snabba... Där har vi vårt fall. Sen är det inte alltid. Men försöker jämföra lite med ansökningsland, enhet osv. Men såklart är inget säkert. Man hoppas verkligen att det går snabbare så folk kan få fortsätta med sina liv. Jag har min sambo här men vi har snart passerat 90 dagars frivisum för amerikaner och måste sluta på mitt jobb för att vänta på svar där. Jag vägrar skiljas ifrån pga detta. Plus att behöva leva dubbelliv nästan, nu måste vi bo där medans vi väntar på intervju + besked. det suger!

Hur går det för er som skickade in september-okt? Vi skickade in oktober, den ligger i växjö.
    Smilla75 skrev 2015-02-19 17:42:38 följande:

En handläggare har minst 100 ärenden i gång. Det ringer oupphörligen och om man skulle besvara samtalen skulle det ta cirka 70 % av arbetstiden. Ni sökte förra månaden, varför i all världen ringer du flera gånger till handläggaren? Ju fler som ringer i onödan, ju längre tid blir väntetiden.

Fast att besvara samtal måste ju räknas med i handläggningstiden, annars skulle det inte finnas nummer till de ju. Att folk ringer är inget konstigt eftersom deras fall skedde snabbt så förstår jag att hon ringer. Du kan inte lägga värdering i hur ofta folk ringer. Forumet är för information och stötta varandra inte för att ifrågasätta. Jag förstår att du ringer 100%, sen är det svårt att komma fram också.
    Anonym (Förstörd) skrev 2015-02-19 19:36:52 följande:

Hej.

Hur har ni kontakt med era respektive när ni är isär så här? Jag och min pojkvän har nu väntat i över 6 månader och den enda kontakten vi har är via facebookchatten. Han har bara internet på telefonen och när vi försökt prata via viber så avbryts det hela tiden. Jag har varit där och hälsat på honom 2 gånger och planerar och planerar en resa till i slutet av mars om inte vårt beslut kommer innan det. Den senaste månaden har våra samtal blivit mer o mer jobbiga då vi båda är så stressade av denna situation. Idag sa han tom att han vill vara ensam och fri undertiden han är i sitt hemland och att vi kan återuppta vårt förhållande så fort vi får beslutet och han kommer hit. Jag är helt förstörd då jag inte förstår varför han helt plötsligt behöver vara mer ifrån mig än vad vi redan är. Nu funderar jag på om jag verkligen ska gå igenom denna ansökan eller om jag ska avbryta den. Jag vill inte avsluta vår relation än då jag vet i mitt hjärta att allt kommer bli bra när han väl är här och vi kan prata med varandra öga mot öga. Vi har aldrig haft problem att komunicera när vi bott ihop (vi bodde ihop 7månader innan ansökan och varit ett par i över 1,5år). Jag frågade idag om han vill avsluta vårt förhållande o svaret var att han tyckte jag var barnslig som ens frågade för om han skulle villja det skulle han sluta prata med mig helt och att jag inte skulle tro att han inte hade nån annan o prata med i så fall vilket direkt fick mig o känna varningssignaler att han redan gör det. Varför måste en process ta så jävla lång tid och varför måste man vara ifrån varandra under den här tiden?? Fattar de inte att även den bästa och starkaste relationen kan brytas ihop av nåt sånt här? Jag vet inte längre vad jag ska göra

Hej, blev så ledsen vad det du skrev att jag avbröt allt jag gör för att skriva tillbaka och ge dig kanske lite stöd. Jag vet hur jobbigt det är att behöva vänta samtidigt om detta bryter er (snarare honom då han är den som avreagerar sig på DIG och säger saker som att han behöver egen tid) så tycker inte jag att du ska fullfölja detta och skulle rekommendera att ni fortsätta resa till varandra, fortsätt att se för din egen skull om DETTA är verkligen MANNEN FÖR DIG! Att han behandlar dig såhär pga detta så förstörs inte er relation pga Migrationsverket men pga han! Skydda dig och ditt hjärta först! Vilket land kommer han ifrån? Jag frågar för att han verkar inte ha varit här på ett tag. Med handen på hjärtat, lyssna på hjärnan vad säger den? Var ärlig mot dig själv? Det är varningssignal när någon säger vi kan ta upp kontakten när han får komma hit och ni "kan reda ut saker då". Och han tar dig för givet när han ens säger såna saker till när ni borde kunna söka tröst hos varandra, om han är beredd att sluta prata med dig så ska du inte vara beredd på att låta honom komma hit.

Till din fråga, min sambo är amerikan, vi hade först långdistans i 3 år innan jag ens tänkte på något sånt här, så jag flyttade till usa för att testa sambolivet (och studerade) efter 2 år som sambos i HANS hem, land så insåg jag att detta verkar kännas rätt. Och även om livet kommer med noll garantier så var jag tvungen att se vara den som gör upplevelsen än att bli lurad.

Lycka Till!!!
    Anonym (Förstörd) skrev 2015-02-19 20:42:47 följande:

Glömde en sak. Han är verkligen mannen för mig och jag har aldrig varit mer lyckligare med någon man innan honom och han säger detsamma. Vi kompletterar varandra så bra och har som sagt aldrig ens bråkat så här innan det här började sen en månad tillbaka. När vi bodde ihop gick allt hur bra som helst och eftersom man kan läsa varandra i verkligheten och höra ens röstläge när man är öga mot öga så kommunicerade vi perfekt. Hade vi nåt vi var oense om klarades det upp nästan på en gång utan att bli så här allvarliga. Den senaste månaden har kommit som en chock för mig att vi blivit såhär. Jag förstår att han är deprimerad och less på hans situation och har gjort allt jag kan för att få honom att må bättre. Men ibland är det inte så lätt när man själv inte mår bra av att hela tiden sakna nån så mycket så man spricker.

Jag förstår att du känner så, du kommer troligtvis följa ditt hjärta... Du har ju fortfrande tid att ångra dig såklart. Prata med honom först då och se vad han säger, säg dock inte att du kanske avbryter för då vet du inte hans riktiga motiv. Utan säg att du känner dig ostöttad när ni egentligen ska stötta varann och att han ska skärpa till sig o fixa det här! Vara mannen du kan stödja dig hos. Säg absolut inte att du funderar på att avbryta. Sen att han får uppehållstillstånd är väl bara tills passet är giltigt? Så han får inte direkt svensk medborgarskap. Ta det sakta men säkert! Lycka till!
    Mimmipigg skrev 2015-02-20 09:41:24 följande:

Har tyvärr inte hört nåt än :/ Tänkte ringa handläggaren igen som jag har numret till då jag fick ingen speciell information när jag ringde Örebroenheten i onsdags. Hon bara bekräftade att vi ligger i E3 systemet och att nån handläggare i landet snart borde öppna vårt ärende men då hon var en handläggare som höll på med äldre pappersärenden så kunde hon inte svara på vilket datum de handläggde just nu i E3 systemet. Jag funderar på att boka biljetter för o åka till min man i mars som en plan B och har han fått sitt uppehållstillstånd beviljat innan det är det ju bara att han följer med på hemresan eller att jag ombokar mina till en hemresa till honom :) Önskar jag skulle haft råd att åka redan nu då både han och hans mamma fyller år nästa vecka. Men tyvärr så funkar det inte med min ekonomi just nu :/ Känner att vi behöver träffas igen då det gått snart 3 månader sen sist o det e det längsta vi varit ifrån varandra sen vi blev tillsammans o har man en plan B så känns det mindre hopplöst :)

Hej, vad menas E3 systemet? Hoppas du kommer iväg och att ni får svar snart.
    Cutiie skrev 2015-02-20 17:10:40 följande:

Åhh grattis vad kul! Längtar också efter att få intervjumejlet för har ansökt 30 september 2014 och ansökan ligger i Umeå enheten så borde komma snart hoppas jag :)

Skriv gärna när du fått tid för intervjun, vi sökte 13 oktober men fallet ligger i Växjö. lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid