• Sivaji

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Är det ngn som har ansökt efter oktober dvs. efter dem höjde väntetiden och fått något svar eller tid för intervju?

Vi ansökte 141103 men får olika svar varje gång jag ringer in. Brukar ringa in en gång i månaden bara kolla om det har hänt ngt. En i kundservice kan säga att hon kommer få tid för intervju vid april/maj sedan säger ngn att det spelar ingen roll utan man måste vänta 14 månader. Ganska förstörd just nu..vet inte ens vad jag ska ta mig till.

• Sivaji

Hej,

Jag ringde min frus enhet för att titta om det har hänt någon förändring i hennes visum. Fick svar från kvinnan i kundservice att hon har en handläggare numera. Vet ej vad detta innebär? Min fru har inte varit intervju heller, vi ansökte 141103. Kan någon berätta vad detta innebär att hon har fått en handläggare?

Tacksam för svar!

• Sivaji
    Sivaji skrev 2015-03-03 10:32:57 följande:

Hej,

Jag ringde min frus enhet för att titta om det har hänt någon förändring i hennes visum. Fick svar från kvinnan i kundservice att hon har en handläggare numera. Vet ej vad detta innebär? Min fru har inte varit intervju heller, vi ansökte 141103. Kan någon berätta vad detta innebär att hon har fått en handläggare?

Tacksam för svar!

Oj menade så klart UT och inte visum.
  • Sivaji

Hej,

Tack för feedbacken!

Vad jag förstod av det jag läst här senaste månaderna samt andra forum så är det som du säger, att man får en handläggare efter intervjun. Men kvinnan i kundtjänst sa att det var vår handläggare så är lite förvirrad. Jag tog handläggarens nummer, ska ringa henne imorgon.

Vet dock ej vad detta innebär i själva processen. Hoppas inte kvinnan i kundtjänst har gett mig fel svar bara =\

• Sivaji
    Hon ansöker från Sri Lanka.
    All dokument som skickas in är från myndigheter.
    Har inte sett någon här eller på andra forum som fått tid för intervju som ansökte efter den förlängda väntetiden på 14 månader.

Jag återkommer med uppdateringar så fort jag vet mer. 
  • Sivaji

Är det någon som vet vilka typ av frågor som kommer på intervjun? Kan tänka mig en del är baserad på själva ansökan men om det är annat man behöver tänka på? Frågor dem oerhört privata frågor?

• Sivaji

Ngn som vet vilket datum dem är på I E3 systemet just nu när det kommer till intervjun?

Tror ni dem är klara med oktober månad under april månad?

Vi ansökte 3e november (5 månader nästa fredag) och hoppas på en intervju i början av maj =\

• Sivaji
    Anonym (C) skrev 2015-11-29 21:51:02 följande:

Jag kan nog svara. Jobbar med anknytningsärenden på Migrationsverket. För onlineansökningar tar vi just nu beslut i ansökningar inkomna under första halvan av oktober 2014. OM de är kompletta vill säga, vilket de oftast inte är. 

Väntetiderna för onlineansökningar ligger således på ca 14 månader.. (rekommenderar dock alla att göra pappersansökan via ambassaden, det går MYCKET snabbare). 

Om ni ansökte 12 december borde ni hur som helst ha beslut i januari om er ansökan är komplett och vi inte behöver höra dig som referent.. 

Jag är ny i denna tråd och svarar med anledning av att jag själv har en partner utomlands som jag väntar på att få hit. Det är en förjävlig väntan och att inte veta hur lång tid det kommer ta är något av det värsta tycker jag. 

Hej

Min fru ansökte om UT 141103 och det passerar tre månaders väntetid nästa vecka.

Har fått bekräftat av två handläggare att vårt ärende är "komplett" vid två tillfällen i September och Oktober.

Finns det någon som helst chans att vi kan få handläggare eller beslut under December eller tror du att vi kommer passera 14 månaders väntetid?

Jag skulle uppskatta om jag kunde få ett någorlunda konkret svar för det får man inte från Örebro-enheten. Har mejlat handläggare samt enhetscheferna där men får inga specifika svar.

Detta tar mig på psyket och den vardagliga livet är deprimerande. Kan inte ens koncentera mig på arbetet. Helt makläs och vet inte vad jag kan göra mer.

Tror du det hjälper om jag tar in en advokat i detta?

Tacksam för svar.

• Sivaji
    Sivaji skrev 2015-11-30 03:20:56 följande:

Hej

Min fru ansökte om UT 141103 och det passerar 13 månaders väntetid nästa vecka.

Har fått bekräftat av två handläggare att vårt ärende är "komplett" vid två tillfällen i September och Oktober.

Finns det någon som helst chans att vi kan få handläggare eller beslut under December eller tror du att vi kommer passera 14 månaders väntetid?

Jag skulle uppskatta om jag kunde få ett någorlunda konkret svar för det får man inte från Örebro-enheten. Har mejlat handläggare samt enhetscheferna där men får inga specifika svar.

Detta tar mig på psyket och den vardagliga livet är deprimerande. Kan inte ens koncentera mig på arbetet. Helt makläs och vet inte vad jag kan göra mer.

Tror du det hjälper om jag tar in en advokat i detta?

Tacksam för svar.

• Sivaji

Jag menade 13 månaders väntetid, det gick lite snabbt med tangenterna.

• Sivaji
    Anonym 123 skrev 2015-12-14 23:11:17 följande:

Migrationsverkets hemsida säger att 35% av sökanden ska få beslut inom 8 månader, 35% inom 8-14 mån och 30% inom 14-21 månader.

Trots detta så verkar det som att alla som ringer o frågar om sina ärende får till svar att räkna med 18-21 månader.

HUR kommer detta sig kan man ju undra?!

När ja läser kriterierna för de olika tidsspannen så borde vi hamna under 8-14 månader. Trots detta säger personen ja pratar med på MIG örebro att hon säger räkna med 18 månder o det säger ja till alla.

Mycket märkligt!!

Om de bara kunde meddela ambassaden om att man väntar på intervju åtminstone så något händer men att ingen ens rör ens ärende men det ligger hos en assistent?! Hur vet de då vilken köplats man har?

Ett stort skämt allting och inga ordentliga svar kan man få. Om köplats, tid mm..

Om vi visste ett slutdatum även om det skulle ta 20 mån totalt så skulle det ändå kännas bättre. Man hade något att planera efter. Så som det är nu med all ovisshet gör att man mår psykiskt dåligt! Även fast vi ses ca var 8e vecka men dyrt som fan och saknaden efter varandra är enorm!!

Detta är inte humant och ändå sitter vi snälla och gör inte ett skit!

Vi med anhörigansökan måste göra oss mer hörda och sluta bete oss typiskt "svenskt"

Känner mig uppgiven och vill försöka göra något åt denna situation

Hej,

När har ni ansökt? Har du ett namn på personen du fick svar att det skulle ta 18 månader? För jag har pratat med en handläggare samt teamleadern (båda har sagt olika svar dock hela tiden under denna långa "väntetid") så skulle det ske runt 14 månader. Dock passerar vi 14 månaders väntetid inom 3 veckor.

En helt annan fråga till er andra. När ansökan ligger i en elektronisk sysem, kan jag ringa andra enheter och fråga också eller behöver jag enbart ringa Örebro enheten som vi "tillhör"?

Min fru's liv är helt förstörd, hon mår just nu psykiskt dåligt och jag börjar strunta i vårt ärende utan mer tänker på hennes hälsa numera, men vårt ärende och hennes hälsa sitter någonstans ihop så jag är maktlös igen.

Ska man göra en ny JO-anmälan då jag har fått svar hela tiden att vi skulle få ett beslut inom 14 månader tidigare i Oktober förrän nu när man säger att det kommer förmodligen överstiga 14 månader? Jag flög ner till henne I oktober men om nu jag skulle flyga ner igen (har träffats 2 gånger på 13 månader) så kommer varken hon eller jag klara av att lämna varandra igen.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid