Anonym 123 skrev 2015-12-14 23:11:17 följande:
Migrationsverkets hemsida säger att 35% av sökanden ska få beslut inom 8 månader, 35% inom 8-14 mån och 30% inom 14-21 månader.
Trots detta så verkar det som att alla som ringer o frågar om sina ärende får till svar att räkna med 18-21 månader.
HUR kommer detta sig kan man ju undra?!
När ja läser kriterierna för de olika tidsspannen så borde vi hamna under 8-14 månader. Trots detta säger personen ja pratar med på MIG örebro att hon säger räkna med 18 månder o det säger ja till alla.
Mycket märkligt!!
Om de bara kunde meddela ambassaden om att man väntar på intervju åtminstone så något händer men att ingen ens rör ens ärende men det ligger hos en assistent?! Hur vet de då vilken köplats man har?
Ett stort skämt allting och inga ordentliga svar kan man få. Om köplats, tid mm..
Om vi visste ett slutdatum även om det skulle ta 20 mån totalt så skulle det ändå kännas bättre. Man hade något att planera efter. Så som det är nu med all ovisshet gör att man mår psykiskt dåligt! Även fast vi ses ca var 8e vecka men dyrt som fan och saknaden efter varandra är enorm!!
Detta är inte humant och ändå sitter vi snälla och gör inte ett skit!
Vi med anhörigansökan måste göra oss mer hörda och sluta bete oss typiskt "svenskt"
Känner mig uppgiven och vill försöka göra något åt denna situation
Hej,
När har ni ansökt? Har du ett namn på personen du fick svar att det skulle ta 18 månader? För jag har pratat med en handläggare samt teamleadern (båda har sagt olika svar dock hela tiden under denna långa "väntetid") så skulle det ske runt 14 månader. Dock passerar vi 14 månaders väntetid inom 3 veckor.
En helt annan fråga till er andra. När ansökan ligger i en elektronisk sysem, kan jag ringa andra enheter och fråga också eller behöver jag enbart ringa Örebro enheten som vi "tillhör"?
Min fru's liv är helt förstörd, hon mår just nu psykiskt dåligt och jag börjar strunta i vårt ärende utan mer tänker på hennes hälsa numera, men vårt ärende och hennes hälsa sitter någonstans ihop så jag är maktlös igen.
Ska man göra en ny JO-anmälan då jag har fått svar hela tiden att vi skulle få ett beslut inom 14 månader tidigare i Oktober förrän nu när man säger att det kommer förmodligen överstiga 14 månader? Jag flög ner till henne I oktober men om nu jag skulle flyga ner igen (har träffats 2 gånger på 13 månader) så kommer varken hon eller jag klara av att lämna varandra igen.