• lelele

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Något måste ha hänt det kan inte vara sant att det behöver ta så lång tid. Jag har läst mkt i denna tråden, även det är första gången jag skriver inlägg.

Jag och min fru ansökte 18 juli 14 och hon fick mail om att boka intervju den 2 Jan 15. fick tid den 12 februari.

Vi ansökte på nätet och har lämnat in kompletta informationen om inte för för mkt. Så vad jag minns så var det en som ansökte samma dag som mig och har redan fått sitt beslut. Jag har i Örebro och jag vet inte hur länge det ta, ingen idé att ringa för det är ju bara random svar man får

• lelele

Jag är snart i 8 månader. Väntar också på beslut och enligt de så håller de med ärende som kommer in i juli 2014. Jag ansökte i mitten av juli så det lär vara min tur snart.

• lelele

vi hamnade hos Örebro och min fru kommer från Kina. Jag ringde i måndags och första samtal var då ingen höjdare eftersom killen jag pratade med gäspade genom hela samtalet och han påstod att det som hände i Syrien kommer att påverkar väntetid och blabla..sen gjorde jag ett nytt försök(ursäkta om någon här tycker att man inte bör ringa så ofta) och kom fram till en tjej som var lite vänligare som sa att de hade påbörjat med juli ärende. Men jag fick inte veta hur många som låg före mig. Nu är det bara att vänta

• lelele
    Mimmipigg skrev 2015-03-04 14:37:28 följande:

I så fall borde ni få ert ärende öppnat när som helst. Vilket datum ansökte ni? Vårt ärende är oxå i Örebro så jag tog kontakt med handläggaren i fredags som skicka intervjumailet till oss och han sa att de just  hanterar just ansökingar i mitten av juli i E3systemet. Vi ansökte 1 augusti o det var ca 75 ansökningar före oss då.

Jag försökte ringa Örebro idag men linjen avbryts hela tiden så vet inte vad för fel de har :/ Jag skulle vilja veta ungefär hur många handläggare de har i Örebro som arbetar med E3 ärenden och ungefär hur många de går igenom på en vecka.

18 juli ansökte jag så de lär öppna våran när som helst..
  • lelele
    Mimmipigg skrev 2015-03-05 13:46:15 följande:

Herreguud.. Jag är helt förstörd nu.. Fick reda på idag att vårt ärende är plockad ur E3systemet och vi har blivit förflyttade till Västerås :O Med andra ord så kommer de villja göra en utredning eller vilja ha nånslags komplettering det kunde han i västerås inte svara på då det var på väg dit.. Shit jag orkar inte med längre väntetid än det vi redan har väntat :( :( :(

att de hålla på flytta runt så här...helt värdelös
  • lelele

Jag fick reda på IDAG, snart 1 månad efter intervju och massor samtal med MIG att vårt ärende ligger ftf kvar i hemlandet. Alltså herregud jag hade ringt några samtal till ambassaden direkt efter intervju och de sa att de redan hade skickat tillbaka vårt ärende till Sverige. Efteråt hade jag pratat med MIG och de sa också att de redan har fått in allt som behövs och väntar bara på beslut. Idag ringde jag igen, och till skillnad från förr så gick jag in mer på detaljer och bad tjejen som jag pratade att kolla igenom alla datumet och så. Gissa vad, det var något fel. De har inte alls fått in ärende utan det ligger ftf hos ambassaden...jaha varför påstod 4 av dina kollegor(har prata med en del innan) att allt har kommit in då. Jag vet faktiskt inte men vad jag kan se är att den ligger ftf kvar hos din ambassaden..

jag kan säga så här, till er som tycker att man inte skulle ringa så ofta. här är ett fall som skulle ha tagit hur långt tid som helst om jag inte har gått till botten med själva datumet. Nu vet jag inte ens vem har mitt ärende just nu...ska ringa ambassaden och höra med de imor

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid