Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Så vad jag har läst så har ni fått beslutet inom 2-4 veckor? Vi väntar bara på beslutet nu o de började att titta på vårt ärende i måndags efter att intervjun och frågeformuläret var inskickat.
Så vad jag har läst så har ni fått beslutet inom 2-4 veckor? Vi väntar bara på beslutet nu o de började att titta på vårt ärende i måndags efter att intervjun och frågeformuläret var inskickat.
Pratade nyss med min handläggare på Örebro enhet. Han hade mååååånga ärenden före mitt & min mans..... Vi ansökte 6/2-14
Och jag förklarade för han att om dom vill slippa tjat så får dom arbeta av ärendena i turordning. Missuppfatta mig rätt nu men det är frustrerande och ledsamt när man läser att för vissa tar det "bara" 7 månader för att få UT? Vår ansökan såg ändå komplett ut :/
Jag ser att det finns frågor kring de uppdaterade handläggningstiderna på Migrationsverkets hemsida. Det förstår jag och någon information kring dessa har inte kommunicerats internt inom verket. Det finns enheter som bara jobbar med pappersansökningar, med ärenden som sorterats ut från E3, med E3 osv. Klart är att tiden generellt vid komplett ansökan inte är 4 månader. Den har inte förändrats utan räkna med att 90 % även i fortsättningen får beslut inom 18 månader. Just nu skickar vi begäran till ambassad att kalla till intervju för novemberansökningar. Ni kan JO-anmäla vid längre väntetid än 9 månader. Det är dock helt lönlöst då flera sådana ärenden prövats med kritik mot verket. Det är inte hos Migrationsverket det generellt brister, anknytningsärendena har ökat markant pga att så många fått asyl med anhöriginvandring som följd. Vi ska nyanställa och utbilda. Det tar tid. Det är regeringen som trots Migrationsverkets anmodan i god tid inte skjuter till resurser som är anledningen. Regeringen anser inte att anhöriginvandring ska vara en prioriterad fråga. Det är där man ska rikta kritiken. Samtidigt är Sverige det enda landet i världen som tar emot nyetablerade anknytningar där inte ens partnern i Sverige kan försörja sig, än mindre den som avser att invandra. Detta är en mycket kostsam budgetpost.
Hej alla
Vem ansökade elektronisk ansökan slutet av december eller börja av januari?
Eller vet ni vilket ansökning datum fick intervjumail sist eller den här veckan ?
Tack
Hej allihopa
Ett svar mail från migrationsverket
Ansökan är placerad i kö. Handläggningstiden på fyra månader gäller inte för de ärenden där en intervju (muntlig utredning) måste hållas. I dessa ärenden är väntetiden mer än nio månader
Tråkigt myndighet
Hej alla! Skickade in ansökan 2015 januari och fick mail för några dagar sedan om att tjejen ska boka tid för intervju hos ambassaden i sitt land. Tänkte bara fråga er hur den processen ser ut (inte bokat än). Går ju in på länken man får och vad gör jag sedan? För vad jag kan se så står det inte någonstans vilka datum som är "lediga". Kan i princip trycka på vilket datum som helst, även morgondagens datum, och trycka på spara. Är det när man trycker på "spara" som man får veta om det datumet går bra eller hur funkar det? Får man någon form av belräftelse via mail? ...Och till er som tar med foton etc. på intervjun, gör ni detta på egen hand eller för att ni har blivit ombedda? Mvh
hej alla
Jag har en fråga till nån som gjorde intervju,
Är ambassaden ska ta alla original dokument som hyreskontrakt, flygbiljetter och likadant? Eller dem bara kolla på originalen och behåller inte originalen eller ambassaden ska bara ta kopiera och bild ?
Tack för svar.
De behåller inga orginaler utan tar kopia på plats o ger tillbaka sakerna :)
Min sambo hade med sig orginalerna o de kopierade sedan där, du kan nog ta med dig kopia direkt men jag kan inte ge dig säker svar... om du har elektroniskansökan så skannar de papprerna o lägger in i datorn tom.. så till slut har de i ambasaden inga papper från er :)