• sylla

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (Majjan) skrev 2015-03-09 00:45:34 följande:
    Hallå hallå. Hittade denna sida genom massa internet sökningar. Har min make från Nya Zealand, varit gifta i ett år. Vi ansökte 27 juli 2014, intervjun december 28. Umeå. Men misstänker förflyttning på oss. Jag förstår att det måste kännas extremt jobbigt att vissa som sökt efter oss har redan sina ärenden avklarade.  Varför var ni tvungna att komplettera och vart är sökande ifrån? Har du testat att ringa det centrala numret och frågat de där numret till Solnas enhet och om ni har fått en handläggare än? Då tror jag det är den handläggaren du ska försöka tala med, har ni inte fått en handläggare så borde ni få det nu. Så fort ni får en handläggare så ökar nog chansen att få mer information och klarhet.
    Hej. Min man har också sökt från NZ med likande datum. Vill helst inte skriva offentligt. Skicka PM/Mail till mig.

mvh

• sylla
    Baban skrev 2015-03-10 21:58:10 följande:
    Hej jonis

Tyvärr den nummer telefonen är inte Örebro enhet, det är Malmö, kolla hitta.se
    Malmö har riktnummer 040. Det är inte ett nummer till Malmö.
  • sylla
    Patrik1967 skrev 2015-03-12 15:15:49 följande:

11 månader och 1 vecka efter registrering (9,5 mån efter intervju) fick vi igår ett pos beslut om UT från MIG i Örebro.

Jag blev aldrig kallad på intervju själv.

En lång väntan är äntligen över

GRATTIS!!!
  • sylla
    Barwaary skrev 2015-03-16 22:26:13 följande:
    Vi väntar bara på beslut, jag behövde inte göra intervju, Vrf vet jag ej!!
    Jag tror du får vänta ganska många månader till.

Som sagt: pappaer tar ofta längre tid än webbansökningar och många som ansökt på webben har fått vänta 6-7-8 månader.

Anledningen till att din man redan har haft sin intervju är för att när man ansöker på papper har man intervjun tidigt och sen får man vänta lääääänge på beslut (som andra har försökt förklara).

När man söker via webb får man vänta lääänge innan man får går på intervju men får snabbare beslut efter.

Jag tror du får vänta många månader till.

Om det är krig i det land som din man befinner sig kanske det går fortare men det kommer nog ändå ta ganska många månader till.

• sylla
    Anonym (Qukurruk :)) skrev 2015-03-16 22:59:04 följande:
    Verkar att du jobbar hos mig... Och kan så mycket om väntetiderna. Pffff

Ingen som vet hur långt tid man ska vänta på beslut eller kallad till intervjuer förutom migrationsverket.

Och... Inte alltid behöver man blir kallad till intervjuer.
    Sant.

Men men jag sa inget om intervjun alls. Och sa inte du att du väntat i 14 månader? Den jag citerade har väntat i två.

Ska vi alla låtsas som om denna processen går snabbt?

Vem vet du som har ansökt med papper som har fått svar snabbt? Falska förhoppningar cowboy.

Jag menade inte att jag visste för migrationsverket är fan en gåta, men om man tror att det ska gå snabbt så kan man lätt bli bitter.

Du låter ju inte så jävla glad 14 månader senare...

• sylla
    Ellaa skrev 2015-03-17 07:14:51 följande:
    Fast du nämnde ju visst intervjun på din kommentar,
    sylla skrev 2015-03-17 00:03:29 följande:

Sant.

Men men jag sa inget om intervjun alls. Och sa inte du att du väntat i 14 månader? Den jag citerade har väntat i två.

Ska vi alla låtsas som om denna processen går snabbt?

Vem vet du som har ansökt med papper som har fått svar snabbt? Falska förhoppningar cowboy.

Jag menade inte att jag visste för migrationsverket är fan en gåta, men om man tror att det ska gå snabbt så kan man lätt bli bitter.

Du låter ju inte så jävla glad 14 månader senare...

Hej Sylla, du nämnde ju visst intervjuerna på din kommentar även om du bara mer förtydligade då även om vi som vart med i denna tråd ett tag har fått kännedom om att de som gör pappersansökan får snabb intervjutid därefter och tror att de kanske därför tror att de är närmare ett beslut. Säkert ett missförstånd förstår att inte många orkar läsa allt. Det finns få, två tror jag i denna tråd som har ansökt genom pappersansökan och fått svar inom 3 veckor... Tom snabbare än de som önskat förtur pga graviditet osv. Dessa två fall var under dec månad och jan månad - nyligen någon som berättade om sin snabba process och landet var inte ett prioland som Syrien. Vad man kan konstatera är att Mig. Verket jobbar väldigt förvirrande när de håller sig starkt att tala om att de jobbar uitfrån kö-systemet men det är inte alltid så - det är mer som att de FÖRSÖKER jobba utifrån kösystemet men sen tillkommer dessa sällsynta fall. Också sällsynta fall där intervjun inte är nödvändig, då de flesta får göra det iaf. Vi uppskattar att du delar med den vetskapen som du har inifrån det ska du veta. Dock är cowboy tillägget onödig, vet inte vart den kom ifrån... Även om de flesta av oss uppskattar ärliga svar så räcker det med att försöka förklara när vissa inte har kännedomen som du innehar. Alla sitter i känsliga situationer. Uttalar mig bara för jag reagerade på onödiga cowboy tillägget.

Anonym (Qukurruk :)): de flesta som gör pappersansökan har längre väntetid även om du redan gjort intervjun, det går snabbt för de som gör pappersansökan att få göra intervjun men väntetiden är ändå uppskattad till 18 mån (tror jag). Och det är sant inte alla blir kallade till intervju men de flesta får göra det.. Men om du väntat i 14 mån så förstår jag att du är frustrerad :( men tänk att ni inte kan ha så mycket tid kvar! Det kan hända på en dag bara sådär även om jag skulle tipsa att du förhåller dig till 18 mån.

Lycka till, vi hoppas på att du får höra något snart!
    Välkommen till sverige där alla blir kränkta. Jäkla cowboys!

Alla behöver inte göra intervjun - kommenterades inte överhuvudtaget eftersom den som skrev syftade till sin egen (inte partnerns) intervju. 

Jag har inga åsikter om detta, jag vet inget om huruvida den som befinner sig i sverige blir kallade till intevju eller inte. Jag säger inget om det. Barwaary.s tråd visar tydligt att hennes man (som är den som ansöker) redan har varit på intervju - det är denna intervju jag kommenterar.

Och vem är du ellaa på dina höga hästar? - du rekommenderar själv föregånde inlägg att förhålla sig till 18 mån (!).

Poängen är ..... . jag kan skriva i evigheter och försöka förklara men det är uppenbart att det är som att spotta i motvind.

Over and out.
  • sylla
    Lennypenny skrev 2015-04-07 23:10:29 följande:

Hej.

vi søkte om UT 21/5-14.

Har fått brev om komplettering om vi kan sende mer om inkomst pga jeg er student.

Vi er gift (over 4 år) og har 2 små barn sammen.

Jeg har leilighet i Norge og har utbetalt ca 24.000 pr mnd og 8400 i boende inkl alt. Vil dette rekke?

måtte også svare på en frågeformular på flere sider. Sendte også med mange bilder.

Sendte brevet i dag. Tror ikke vi mangler noe nå.

Tror dere det vil ta lang tid på å få beslut?

enhet er BODEN.

Takk for svar.

er UT enligt Svenske regler

Ansöker ni som anknytning till svensk medborgare?
  • sylla
    sjömannen skrev 2015-04-12 19:02:07 följande:

Protestlista är skapad. Gå in på http://namninsamling.se/index.php och sök sedan efter Protestlista över migrationsverkets handläggningstider.

Lycka till.  Cool

Den fungerar inte. Kan du skicka länk direkt till den?

• sylla
    hejallihopa skrev 2015-04-22 02:00:24 följande:

Hej!
    Läste igenom en del av era kommentarer och såg att de har öppnat ärenden från mitten augusti? Gäller det en specifik enhet eller ser det likadant ut i landet? 

Vi har vart registrerade hos MIG sedan 19 augusti, min make gick på intervju 20 november. Och det blev ju en pappersansökan. MEN efter hans intervju står det stilla. Inte hört ett ord sedan dess och det har heller inte skett något nytt i vårt ärende. För övrigt ligger vårt ärende hos enheten i Göteborg, och när jag ringer dit säger de endast att väntetiden är ca. 18 månader. Vi har alltså väntat i 9 månader nu, och enligt dem är det 9 månader kvar? Någon som vet mer eller har liknande erfarenhet som jag? 

Du har väntat i 8 månader, Gråter det kan vara bra att veta om du ska ha kontakt med Migrationsverket.
  • sylla
    jessib skrev 2015-05-07 10:11:07 följande:
    Jättekul för dem, men själv ska jag ringa och se om mitt ärende glömts bort eftersom de nu tar beslut i mitten av oktober när mitt är från september!
    io54c skrev 2015-05-07 10:18:26 följande:

Jo samma här, jag är också tidigare än honom, och försöker komma fram till telefonkön.

cecilin skrev 2015-05-07 12:11:45 följande:
    Jag har också ringt migv gällande detta! Härligt att det händer något men jag förstår inte vad de menar med att de går enligt ansökningsdatum?

Är otroligt trött på att konstant få olika information när vi ringer. Pratade med en annan kvinna igår som sa att de jobbar med januari 2014 och eftersom jag är skriven i stockholm hamnar vi där och då är väntetiden 18 månader. Sen dagen efter läser man detta!
    Han hade förtur! Hans fru var sjuk! Lugna er!

flashback copy / paste;

Umeå , vi har förtur.
    Det pågrund av sjukdom, diverse läkarintyg krävdes. Det springande saken är sjukdomen är så allvarlig, så kommer hon inte under behandling tidig stadium, så kan de inte bota den. De har den möjligheterna i sverige.

Man får trycka på dem, det har jag gjort, även blandat in UD.

Jag kunde bevisa att hon inte hade den innan vid ansökningstiden.

Vi skulle egentligen vänta par veckor till några månader intervju tid. Men jag fick vara på dem, visa det finns inga möjligheter det , det med UD och läkarintyg med mera.. Så helt plötsligen fixade en tid till det.

Så på den vägen är det.

Men de är kräsna på ge "förtur", vilket jag förstår dem. Annars hade alla velat ha det.
    Sedan tar det tid, för de får intyg sinsemellan, det är 2 olika myndigheter.

Så min fru fick konstigt nog mycket hjälp av handläggaren på ambassaden sedan. Så det gick snabbt sedan efter intervjun.
    Blir mycket mellanhand mellan migrationsverket o ambassaden,så man får medla mellan dem.
    Det går inte tjata på dem.. Det gör alla till 90 % så det biter inte på dem... tro jag..
    Sorry skriver slarvigt hhehe mycket stå med här idag innan jag ska hem :P

- slut
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid