Ellaa skrev 2015-03-16 14:51:52 följande:
Hej, min sambo är amerikan och vi hade samma dilemma, fick lite otydliga svar. Men de flesta skrev (har det på papper från de själva) att min sambo som är amerikan är viseringsfri i 90 dagar i Sverige så han får lagligt komma till Sverige innan intervjun som turist och efter intervjun så ska de hålla sig utanför Sverige! Helst i hemlandet och vänta på svar men det kan inte de bestämma om man vill vara i Italien eller Thailand liksom. För efter intervjun så måste många hömta ut kort hos själva ambassaden och handläggaren kan välja att göra detta till ett problem och ge avslag osv. Men innan intervjun så har de sagt att han får följa med hit :) har inte heller ens hört ett enda avslag på de som är viseringsfria i Sverige fått avslag pga de stannat här. Men jag tror de säger lite så för att de helst avser att man inte är här... Min är här sedan december men vi åker tillbaka idag (på flygplatsen nu) och väntar på intervjun och beslut därborta!
När ansökte ni?
Lycka till :)
Ok, så hon får komma till Sverige på ett besök då utan att migrationsverket jävlas med oss? Jag antar att du menar "de flesta" som i personer ni har kontaktat på MIG. vi ansökte i dec, och efter att ha läst lite i tråden så får vi troligen inget svar om intervju tid förrns i juni, och då tänkte vi att hon kan komma på ett besök runt påsken i ett par veckor... Men fan va skönt att det inte är några problem då, för jag tänkte med tanke på att hon inte behöver ett visum så borde det, helt logiskt, inte vara något problem om hon kom på ett kort besök, vad bra att det är så
Lycka till själva, och ha en trevlig o skön resa