• Ulak

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag försöker sammanfatta det jag läst på olika forum och egna erfarenheter. Detta gäller generellt för "normala" ärenden.
    Väntetiden innan intervjumail är mellan 6-7 månader. Väntetid för att få tid för intervju på ambassaden varierar kraftigt mellan 1 dag och två månader. Väntetid efter intervju är oftast mellan 1 månad till 3 månader. Att skicka put-kortet till resp. ambassad tar mellan 1-2 veckor.
    Totalt får man räkna med någonstans mellan 7-10 månader, men för en del tar det längre tid för och en del kortare tid. Det beror helt på omständigheter från fall till fall. Alla tycker naturligtvis att just deras fall är solklart, men det behövs inte mycket som avviker för att migrationsverket måste utreda mer innan de kan ge PUT.
    Det är ingen mening med att ständigt ringa och försöka jaga migrationsverket. Det enda resultat det får är att alla får vänta längre. Tänk själva på hur mycket ni skulle få gjort på jobbet om ni ständigt behövde svara i telefon istället för att göra ert vanliga jobb.
     Själv har jag inne en ansökan som baseras på giftemål (Juni) och upprepade långvariga vistelser i Sverige. Ansökan skickades in 3 september. Mail om intervju kom 20:e februari. Intervjutid 24:e februari. Vi har i dagsläget inte hört något efter intervjun, men jag hoppas få svar inom 1 månad.

Visst tycker jag också att det tar ohyggligt lång tid. Speciellt när det inte krävs någon seriositetsprövning när man är gifta. Men faktum är att det är oerhört många ärenden som skall behandlas. Behandlingen brukar inte ta så lång tid när det väl är igång. Det är främst tiden innan handläggaren tittar på det som är längsta tiderna. Och jag tror faktiskt att handläggarna försöker ta ärendena i tidsordning (förutom förtursfall).

Håll modet uppe fast inse att det kommer att ta mellan 7-10 månader som bäst. Visst kan någon ha tur och slinka emellan fast det verkar vara mindre vanligt. Väntetiden står ju officiellt på 14 månader men det är en snittid när 90 % fått svar, så för de flesta ligger nog tiden mellan 7-10 månader.

Den som väntar på något gott..........

• Ulak

Hej Jessib
    Att vi sökte samtidigt och fick mail om intervju samtidigt visar ju att de faktiskt följer någon form av ordning. Jag hoppas att ni får beslut samtidigt som mig (i morgon Glad kanske). Jag hade också ett medföljande barn (16 år) som medsökande (ej gemensamt) och det kan också göra att det tar längre tid för mig.

Lycka till. Jag följer med intresse ditt fall.

• Ulak
    Berii skrev 2015-04-01 01:08:44 följande:

Stort grattis till dig Längtasfullman :)

Så det betyder att om det är helt bra med ärendet de brukar tar beslut inom en månad hoppas jag :)

Nu blev jag förväntasfull :) :) :)

Hoppas ni får mail de som väntar på detta och de som väntar på beslut hoppas som fort som det är möjligt ..f***ck the distance är så jobbigt :( ..o vänta nästan 7 månader :(

Det betyder nog att de är inne med beslut i ärenden som ankom i början av Augusti. Många har ju haft intervju tidigare och väntat mycket längre.
    Själv fick jag en förhoppning om att mitt ärende som skickades in 3 September kanske tas beslut om en månad.
  • Ulak
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-04-01 13:19:07 följande:
    Ringde migrationsverket idag, och killen jag pratade med sa att vi som lämnat in ansökan i juli 2013 har de inte ens börjat handlägga ännu :(

Men vi är lite av ett specialfall i och för sig då min sambo kom hit på ett ettårigt visum, och han har därför tillstånd att bo i Sverige under hela väntetiden och handläggningstiden, men får inte lämna landet dock.
    Där dog alla förhoppningar. Om de tar i ordning så innebär det en väntetid på 21 månader för de flesta.
    Dock så ser man ändå en del som får besked mellan 7 - 14 månader för "normala" ärenden.
  • Ulak

De nya väntetiderna som står på sidan är nog bara ett sätt att försöka ge ett sken utåt att de gör sitt jobb. Nu menar de säkert att när de väl BÖRJAT utreda så tar det 4 till 9 månader att få svar. För om de nya tiderna gällt från ansökan skulle de flesta av oss få besked i morgon. Det är skamligt att inte kunna ge någorlunda tidsuppfattning till oss. Hur svårt kan det vara att sätta några handläggare som bara handlägger ärenden som rör svenska medborgares partner.
    Och nu när de nu anställer nya handläggare lär det väl gå långsammare för att de måste lära upp dem först. Hur de än gör är det ju vi som drabbas
    Förlåt om jag låter negativ. men ibland faller hoppet man har långt ned och att då är det svårt att tro att det är en positiv förändring som sker.

• Ulak
    bebivogel131103 skrev 2015-04-20 13:07:32 följande:
    Jaha ja frågeformuläret fick ju jag också. Ja jag hoppas också det! Vet dock inte om det gäller bara sundsvall enheten eller alla enheter. Vilken ligger erat ärende i? Jaa vi har bestämt att göra det. Ska ringa jätteofta och vara sjukt på så att någonting händer. Om man inte gör det så händer ju inget heller. Jaa det är jätteskönt! Okej vad kul. Även om så bara för en månad. Dock så flyger ju tiden förbi när man väl ses :/ håller tummarna för att ni också kommer få en handläggare snart. Känns ju bättre då när man får prata med en som verkligen har ens ärende! :)
    Håll inte på att ringa handläggaren hela tiden. Det drabbar alla oss andra som faktiskt också är i samma situation eller kanske värre. Om alla ringer och stör hela tiden så får de ju inget gjort. Tiderna fördubblas om handläggarna inte får ägna sig åt det de verkligen skall göra - att fatta beslut i ärendena. Det är faktiskt lite egoistiskt att försöka tränga sig före i kön och se till att alla andra får vänta flera månader extra för att handläggarna inte hinner med sitt arbete p.g.a. alla telefonsamtal.
  • Ulak
    bebivogel131103 skrev 2015-04-20 20:15:25 följande:
    Ja fast man ringer ju när dom har telefontid vilket är 14.30-15.30 så då stör man ju inte direkt i deras arbete med ärendena. Sen är det väl inget problem att man ringer och ber dom säga hur lång tid det kommer ta ungefär och att dom kanske kan kolla hur det ser ut. Och jag personligen vill inte bara sitta och vänta. Jag vill försöka snabba på mitt ärende. Sen verkar det ju inte riktigt finnas något kösystem där. Då vissa har väntat flera flera månader medans vissa får svar snabbare än andra.
     Telefontiden 14.30 - 15.30 är ju en förmildrande omständighet. Vad jag retar mig lite på är uttrycket " Ska ringa jätteofta och vara sjukt på så att någonting händer. Om man inte gör det så händer ju inget heller."   Så om alla vi  tusentals andra också ringer inom den tiden och försöker påverka just vårat ärende sjukt ofta så är det inte stor chans att de som verkligen behöver prata med handläggaren inte kommer fram någon gång.
    Jag hoppas verkligen att alla här får positiva besked snart. Jag lider lika mycket som alla er och förstår vilka helvetes kval alla genomgår. Vi får hoppas att det faktiskt ligger något bakom de 4 månader som migrationsverket nu säger sig sikta mot. Det verkar ju faktiskt som om det ändå har kommit igång igen med intervjuer och i viss mån med beslut. Jag hoppas att ni som faktiskt får beslut rapporterar här med ansökningsdatum och beslutsdatum. På så sätt får vi andra lite hopp och kan kanske bedöma väntetiden lite bättre.
    Lycka till allihopa.
  • Ulak
    Var vänliga och sluta kasta skit på varandra eller andra. Politik får ni diskutera på andra forum.
    Här försöker vi stödja varandra i vår långa väntan och ge upplysningar om vad vi vet om processen och ansökningstider.

Lycka till alla
  • Ulak

Idag är det 9 månader sedan ansökan lämnades in. Det här är rent ut sagt för  j.... långsamt. Ta följande räkneexempel:
    Om en handläggare fattar 1 beslut om dagen och arbetar ca: 200 arbetsdagar blir det ju 200 beslut på ett år. Migrationsverket säger ju att de har över 5000 anställda. Låt säga att 1000 av dessa arbetar med beslut så skulle det bli 200 000 beslut på ett år.
    Observera att jag har räknat mycket lågt med ett beslut om dagen. Om samma krav hade ställts på dem som det ställs på mig så borde de fatta MINST 3 beslut per dag. Verkligheten är väl att betydligt färre arbetar med ansökningar och att de knappt har några prestationskrav på sig.

Visst måste det vara noggranna undersökningar på många personer för att det inte skall bli felaktiga beslut speciellt avseende papperslösa. Men i våra fall finns det ju alltid riktiga identiteter med pass etc. Så hur svårt kan det vara i de enkla fallen. De flesta av oss som skriver här är nog svenska medborgare sedan länge och man kan ju tycka att vi fick ett antal handläggare som hanterar bara våra fall. Ibland känns det faktiskt som om man diskrimineras  bara för att man är svensk medborgare som har blivit kär i en utländsk medborgare och vill leva tillsammans.

Nej skärpning migrationsverket. Ge oss till en början korrekta ungefärliga väntetider. Sätt sedan lite fart och gör ert arbete. HUR SVÅRT KAN DET VARA?

Ansökan: 3:e september 2014
    Intervju mail:  20 februari 2015
    Intervju:  24 februari 2015

• Ulak
    Deitch skrev 2015-06-05 10:37:05 följande:

Kanske något som andra har upptäckt innan, men tog precis (ytterligare) en titt på deras sida för väntetiderna. Vi vet väl alla att deras BS med "4 månader" aldrig har hänt i verkligheten, och i alla fall jag har hört/dragit slutsatsen att väntetid = hela processen, och handläggningstid = tiden efter du fått handläggare, därav blir 4 månader mer realistiskt.

Tiderna på hemsidan avser tid från inlämnad ansökan. Egentligen är det helt korrekta tider om man läser alla förklaringar. Och tar man hänsyn till vad det innebär så inser man att 95 % faller in under "mer än nio månader" eftersom det nästan alltid kan hänvisas till att ytterligare utredning behövs. T.ex. Intervju av sökande som ALLTID sker i land utanför EU och i de flesta fall även inom EU.
    Naturligtvis har de utformat det på detta sätt för att dölja de verkliga förhållanden som råder och undvika att få massiv kritik. Mer än nio månader låter ju bättre än inom två år.
    Alla här vet nog också att de flesta resurser nu läggs på asylansökningar och speciellt ensamkommande barn eftersom det är mer politiskt korrekt och deras behandlingstider också har mer än fördubblats på ett drygt år. De och deras anhöriga kan ju också befinna sig i akuta nödsituationer. Dessutom är det oerhört dyrt att låta dem vänta länge innan beslut. Våra kära kostar ju inte en enda krona att låta vänta och i de flesta fall så befinner de sig inte i akut nöd. (Å andra sida så kostar de ju nästan inte staten något efter att de kommit hit eftersom vi har ett försörjningskrav på oss. Så att skynda på processen för oss skulle bara kosta handläggarens tid.)

Så vi kan nog utgå från att det absolut INTE kommer att gå snabbare framöver utan tvärt om kommer tiderna att fortsätta öka för våra ansökningar. Det är därför de vill dölja verkligheten bakom de nya tiderna. De som får beslut på ett år skall nog skatta sig lyckliga och tycka att "Jag hade tur och fick en snabb behandling". Men hoppet lever ändå i oss och vi informationsknarkar varje dag för att kunna hitta en ljusglimt att lysa upp i dysterheten och förtvivlan. Och att kunna hitta fakta vi kan lita på. Tyvärr blir man mer och mer förvirrad ju mer man informationsknarkar.

LYCKA TILL ALLA. HOPPAS ATT DET GÅR SNABBT FÖR ER (OCH MIG) 
  • Ulak

Idag kom det efterlängtade mailet. Ett beslut har fattats i ärendet.
    Allt annat än ett ja vore en chock. 
    Ansökan: 3 september 2014
    Mail om intervju: 20 februari 2015
    Intervju: 24 februari 2015
    Beslutsmail: 15 juni 2015
    Civilstånd: Gifta

Vi är nu mycket glada och det måste nästan vara ett ja. I fredags fick jag mailsvar från migrationsverket som sade att vi inte fått någon handläggare än, så ett så snabbt beslut måste ju vara ett ja.

• Ulak
    jessib skrev 2015-06-15 20:23:02 följande:
    Grattis!!

Vi har samma tidslinje så snart är det vår tid för handläggare.

Vet du vilken enhet ni hade?
    Innan vi fick handläggare hade vi samma som dig Umeå. Om beslutet togs där vet jag inte.
    Det kan också haft betydelse att jag en vecka innan mailat till kundtjänst och sade att jag var bekymrad över att min frus dotter (16 år) skulle kunna få sin skolstart försenad i Sverige om beslutet dröjde. Vi har bott tillsammans i Sverige under 11 månader fördelat på 3 tillfällen. Vi uppfyller alla krav och har inga omständigheter som talar mot ett ja. Det borde vara ett solklart fall. Vilket också den korta handläggningstiden talar för. Förmodligen ett beslut tagit på några timmar. Men ändå är man nervös för vad beslutet säger.
    Jag vet att du och jag ansökte samtidigt och fick mail om intervju samtidigt, så jag hoppas och tror verkligen att ni får ett besked inom de närmaste dagarna. Lycka till.
  • Ulak

Det blev ett JAAA. Det kom inget beslut på posten idag, men min hustru ringde ambassaden som sade att det var ett ja och att uppehållstillståndskortet tar några veckor. I morgon kommer säkert brevet från migrationsverket hem till mig.
    Jag hoppas nu att alla ni andra får positiva besked snart. Livet känns mycket gladare när man äntligen fått beskedet.

• Ulak

Idag låg det 2 brev i brevlådan från migrationsverket. Ett för min hustru och ett för hennes barn. Som vi förutsatt och som även ambassaden sagt så var det beviljande för bägge. 9 månader och 12 dagar tog det från att ansökan lämnades in. Efter vad jag vet så var det ingen förtur men det kan ha påverkats av att jag några dagar innan skickat mail till kundtjänst och bett om klara besked eftersom det fanns risk för att dotterns skolgång skulle kunna försenas om beskedet dröjde ytterligare.

• Ulak

Idag exakt 1 månad efter att uppehållstillståndet blev beviljat så fick vi kortet på ambassaden. Det hade legat där nästan 1 vecka utan att de skickat mail om det. Så om ni väntar mer än några veckor - ring och fråga.
    Nu är biljett beställt och på måndag återförenas vi äntligen.Solig
    Lycka till alla andra. Hoppas att ni slipper vänta länge.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid