Inlägg från: Ledsenobedrövad |Visa alla inlägg
  • Ledsenobedrövad

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej allihop. 

Jag har läst tråden och den hjälper väldigt mycket. 

Jag kan ju berätta om min situation och den är som så att jag och min har väntat 14 månader nu, vi sökte i februari 2014, och fortfarande har vi ingen handläggare (!). Vi är gifta, och inga konstigheter, alltså ingen tidigare asylsökning eller så, och när jag pratat med både teamleader och kundtjänst säger de att vårt ärende är komplett och att det inte är några konstigheter - utan det är bara att vänta. Vi fick intervjun väldigt tidigt efter vår ansökan, det tog typ bara 1 månad, men efter det har det bara varit väntan.

Vår enhet är Boden och den verkar vara den sämsta möjliga :S De säger att de går i turordning men vill inte berätta vilket nummer de är på nu. Det värsta är att när vi sökte låg väntetiden på 9 månader, sen höjde de till 14, och nu när jag före påsk skrev till min teamleader att nu har det gått 13,5 månader, då svarade hon att nu är väntetiden 16 månader! :O Jag blir så ledsen och frustrerad att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Att maila till min teamleader är som att maila med en robot - oavsett vad jag skriver hänvisar hon bara till väntetiderna (och det tar henne flera veckor att svara dessutom).   Jag hatar det här och vet inte vad jag ska göra. Jag tänker nog JO-anmäla, men vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. 

Tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter, det känns bra att veta att man inte är ensam iallafall.

• Ledsenobedrövad
    Anonym (va??) skrev 2015-04-11 14:04:17 följande:
    Tråkigt att det får gå till så. Tyvärr vet jag inget om JO då jag har en månad kvar tills jag kan anmäla (9mån). Jag förstår hur maktlös du måste känna dig i din kontakt med migv. Hopplöst.

Här finns det lite tips, frågor och svar gällande JO-anmälan i en tråd ang. anknytningsärenden. https://www.flashback.org/t2138470p170

Var kommer din man ifrån, samt sökte ni via webb?

Lycka till!
    Vet inte om mitt tidigare svar kom fram. Tack för ditt svar, jag ska kolla på den där tråden och se om jag kan ta mig för att JO-anmäla. Vi sökte via webb och de säger att ärendet är komplett, och min man är från ett östeuropeiskt land som inte är med i EU.  Nu har det gått över 14 månader. Dock fick jag ett positivt mail av min teamleader i förrgår - hon skrev att hon ska tilldela vårt ärende en handläggare, men hon skrev inte när. Men det låter ju som att det blir snart, och det är ju positivt. Hoppas bara själva handläggningen går snabbt. 

Lycka till till er också!
  • Ledsenobedrövad

Hej alla! 

Idag ringde jag kundtjänst och frågade om jag fått en handläggare än, och han sa att det har jag fått! OMG så glad jag blir! Äntligen efter 14 månader har man fått en handläggare! Jag blir alldeles skakis. Jag bad om mailadress och telefonnummer, men fick bara mailadress, och jag nämnde att jag tänkte skicka in lite extra bilder och info, varpå killen i kundtjänsten sa att det är en risk att göra det, för att då kan det ta längre tid, så nu vet jag inte vad jag ska göra - skicka in mer info eller inte? 

• Ledsenobedrövad

Hej alla! 

Vill bara dela med mig av en positiv nyhet -  jag och min man har fått positivt beslut äntligen efter 14 månaders väntetid! Så här gick det till:

Elektronisk ansökan: 6 februari 2014
    Komplettering online: ca 1 vecka efter ansökan 
    Intervju: typ 1 månad senare efter ansökan.
    Beslut: 27 april 2015
    Tillståndsenhet: Boden

Vi är gifta och jag som väntar här i Sverige behövde inte göra nån intervju - endast skicka in komplettering redan veckan efter, lätt gjort. Intervjun fick min man göra väldigt snabbt, men efter det var det tyst i över ett år, och jag har varit så frustrerad och förbannad - min teamleader har inte alls varit hjälpsam, jag har hört av mig flera gånger, och denna väntan har varit fruktansvärd. Men så helt plötsligt skrev min teamleader att hon ska tilldela mig en handläggare och då tog det bara 1 vecka innan vi fick beslutet! Jag bara mailade handläggaren och frågade om hon hade börjat titta på vårat ärende - och så vips får jag svaret att beslutet är fattat! :D:D:D:D Jippieeeeeeeeeeeeeeee! Jag kunde knappt tro det. Blev alldeles svag i kroppen! Är så lycklig nu, men det tar ett bra tag innan kortet blir tillverkat och innan han kan komma till mig, men ändå - snart så! 

Tack för att ni har delat med er av era erfarenheter, det har verkligen hjälpt att läsa den här tråden under den här långa väntetiden. Håll ut alla ni som väntar - jag önskar er lycka till och hoppas ni får svar snart! 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid