Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej allihop.
Jag har läst tråden och den hjälper väldigt mycket.
Jag kan ju berätta om min situation och den är som så att jag och min har väntat 14 månader nu, vi sökte i februari 2014, och fortfarande har vi ingen handläggare (!). Vi är gifta, och inga konstigheter, alltså ingen tidigare asylsökning eller så, och när jag pratat med både teamleader och kundtjänst säger de att vårt ärende är komplett och att det inte är några konstigheter - utan det är bara att vänta. Vi fick intervjun väldigt tidigt efter vår ansökan, det tog typ bara 1 månad, men efter det har det bara varit väntan.
Vår enhet är Boden och den verkar vara den sämsta möjliga :S De säger att de går i turordning men vill inte berätta vilket nummer de är på nu. Det värsta är att när vi sökte låg väntetiden på 9 månader, sen höjde de till 14, och nu när jag före påsk skrev till min teamleader att nu har det gått 13,5 månader, då svarade hon att nu är väntetiden 16 månader! :O Jag blir så ledsen och frustrerad att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Att maila till min teamleader är som att maila med en robot - oavsett vad jag skriver hänvisar hon bara till väntetiderna (och det tar henne flera veckor att svara dessutom). Jag hatar det här och vet inte vad jag ska göra. Jag tänker nog JO-anmäla, men vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka.
Tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter, det känns bra att veta att man inte är ensam iallafall.