• Lennypenny

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej.

vi søkte om UT 21/5-14.

Har fått brev om komplettering om vi kan sende mer om inkomst pga jeg er student.

Vi er gift (over 4 år) og har 2 små barn sammen.

Jeg har leilighet i Norge og har utbetalt ca 24.000 pr mnd og 8400 i boende inkl alt. Vil dette rekke?

måtte også svare på en frågeformular på flere sider. Sendte også med mange bilder.

Sendte brevet i dag. Tror ikke vi mangler noe nå.

Tror dere det vil ta lang tid på å få beslut?

enhet er BODEN.

Takk for svar.

er UT enligt Svenske regler

• Lennypenny

Han hadde Schengen visum. Så han har bodd her med oss hele tiden.

Søkte først upphållskort, men det var feil.

Men vet du hvor lang tid etter komplettering for å få et beslut ?

• Lennypenny

Dere som har kompletterat efter noen måneder ( i vårt tilfelle 10 mnd), hvor lenge efter fikk ni ett beslut?

• Lennypenny

Hej

Min mann hadde tlf-intervju idag. Skulle få et beslut innen 2 uker.

Søkte 21/5-14.

Hvordan går det med dere andre?

• Lennypenny
    jessib skrev 2015-05-06 19:54:05 följande:

Haha var tvungen att googla att uker=veckor, vad roligt! Ger oss andra hopp om beslut inom ett år även med komplettering osv :)

Hehe, så får du lært litt Norsk også

Tror de fleste får svar innen 1 år. Krysser fingrene for det

har du fått beslut?
  • Lennypenny

Vi søkte 2014-05-21. 1 år siden.

Fikk handläggare i mars. Måtte kompletter. Gjorde dette raskt. Hadde tlf intervju 6.mai. Da sa hun at vi skulle få et beslut innen ca 2 uker. Ingen beslut ennå.

!Sendt mail, men hun kunne ikke si når vi får beslut.

Vil gjerne planlegge sommeren, og min mann får ikke reise ut fra Sverige :( Eller da kommer han ikke inn igjen, før beslutet er fattet.......

Trøtt av migrationsverket nå.

Flere som venter? :(

• Lennypenny
    Ellaa skrev 2015-05-26 06:05:51 följande:

Hej! Fasiken vad länge ni har fått vänta... :( Kan det bero på att du inte är svensk medborgare? (Eller du kanske är det?) Eller det kanske inte ens har en betydelse.

Jag tycker du ska ringa enheten där ert ärende ligger, be om att få tala med personen som du hade telefon intervjun med och fråga hen hur det går och att det nu gått 2 veckor - "om det finns något mer du kan göra". Säg liksom att barnen blir ju mest drabbade här, vilket är sant. :(

Hoppas ni får höra något snart, håll oss uppdaterade!

Ja, tragisk å vente så lenge! Er ikke Svensk medborgere men svensk person nr.

Jeg sendte hun en mail i forrige uke, og da sa hun: Tror din mann missoppfattet meg. Jeg sa ikke 2 uker. Men jeg hørte på hele intervjuet, og hun sa det!

Sendte mail igjen igår, men ingen svar ennå. Er så drittlei! Barna blir drabbad av dette, så dette er ikke kult.

har du fått svar?
  • Lennypenny
    Ellaa skrev 2015-05-26 22:54:48 följande:

Fan vad jobbigt ord mot ord men ni har väntat så länge. Skrev du tillbaka? Ha god mailkontakt med henne, det kan bara gynna er att hon har er i åtanke speciellt pga barnen. Fråga om ungefärlig tid för väntan kvar. Lycka till!

P.s nej, vi ansökte 14 okt 2014 och väntar på beslut nu från Växjö, land: USA, vi sökte som sambos i minst 2 år. Jag beräknar att vi får svar senast juli *hoppas hoppas.

Jeg sendte mail søndag og i dag. Ingen svar.

kanskje hun har semester. Vet ikke. Hun pleier å svare. I siste mail, altså i forrige uke, så sa hun at hun ikke kunne gi noen svar ennå, men at hun skulle se snart. Uff... Kjedelig

har ventet lenge dere også..... Man blir gal av å vente. Tar på psykisk
  • Lennypenny

ELLAA! Dette skrev hun i siste mail:

Som jag tidigare har nämnt så kommer jag att försöka ta beslut i erat ärende så snart jag kan.

Förstår att det är jobbigt att vänta och inte veta, men tyvärr kan jag inte ge er något annan svar.

• Lennypenny

Fikk mail av vår handläggare nå.

Hun skulle forsøke å gi oss et beslut i løpet av juni. Håper det. Hadde intervju for 1 mnd siden, og har ventet i over 1 år....

• Lennypenny
    Deitch skrev 2015-06-02 09:47:06 följande:

Hoppas på det! Du har ju väntat jättelänge!

Takk

Har du ventet lenge også?
  • Lennypenny

Har fått beslut i dag! Vet inte hva det blir ennå

13 mnd har vi ventet!! Nervøs og redd for svaret!

• Lennypenny
    Baban skrev 2015-06-11 17:47:09 följande:

Grattis till er också , hoppas svaret är bifall och positiv .

Takk. Håper det

lykke til, til alle dere andre. Håper dere får svar i løpet av sommeren
  • Lennypenny
    jessib skrev 2015-06-11 18:01:01 följande:

Grattis :) ring imorgon bitti!

Takk

Har ikke nr, kun mail adressen til handleggeren. Kan hun svare på mail? Er i Norge till lørdag
  • Lennypenny
    Naabz skrev 2015-06-13 01:53:37 följande:

Grattis Lennypenny 

Äntligen så är er väntan över och jag önskar er all lycka i framtiden.

Tack

Har dere fått beslut?
  • Lennypenny
    Lambie skrev 2015-06-14 16:03:13 följande:

Hej alla!

Är hemma i Sverige igen efter en kort månad hos min pojkvän. :'(

Hur har det gått för er? Jag har ringt Migrationsverket några gånger under min resa för att se hur det går för vårt ärende och så, fick nyligen veta att de håller på och handlägger ärenden från 2013. Jag blev såklart helt förstörd. Jag kan inte förstå vad de håller på med och varför det måste ta sådan lång tid. Vi har passerat ett år nu, och vårt beslut är tydligen inte alls på gång heller då jag fick veta att de inte ens har börjat handlägga vårt ärende. Vi fick bara en begäran om komplettering (förnyelse av hans pass) i april, men sedan har det stått helt stilla. Så frustrerande att man inte får veta någonting, och ännu mer frustrerande att de själva inte verkar veta något heller.

Någon som har fått ett beslut nyligen? Isåfall, när skickade ni in ansökan?

Helt forferdelig å vente....

Vi fikk permanent upphållstillstånd på torsdag. Da hadde vi ventet i nesten 13 mnd. Fikk handlägger etter ca 10 mnd.....

lykke til! Håper dere år en positivt svar snart
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid