Inlägg från: tillsammans i Sverige |Visa alla inlägg
  • tillsammans i Sverige

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!

När man ska ansöka om ett sambovisum vill Migrationsverket att ett "folkbokföringsbevis eller liknande som visar att du är ogift" ska bifogas. Min pojkvän är från USA och vi lyckas inte hitta ett dokument som styrker att vi är ogifta (vi förstår hur man visar att man är gift, men hur visar man i USA att man inte är gift?). Någon som har koll? Glad

• tillsammans i Sverige
    Ellaa skrev 2015-03-25 19:07:54 följande:

Hej, min sambo är också amerikan och han använde sin W2 och eftersom han är i the US military så fanns det ett papper där det stod marital status: SGL (single). 

Så säg till din pojkvän att bifoga sin W2 (tror detta är deras skattepapper) där ska det stå att han är singel. 

Skicka in allt så fort som möjligt för detta kan ta en evighet. 

Hoppas det hjälper, lycka till!

Åh tack för snabbt svar! Ja, vi vill skicka iväg detta så snabbt som möjligt då jag har förstått att det kan ta väldigt lång tid tyvärr :(

Har du (eller någon annan här) koll på om det är sant att han inte kan vistas i Sverige under tiden som man ansöker? Känns väldigt märkligt...
  • tillsammans i Sverige

Den 1:a april (haha) skickade vi in vår ansökan om sambovisum och en vecka senare, alltså igår, skickade jag in det tillhörande frågeformuläret. Redan idag - alltså endast en dag efter (!) - ringer en kvinna från Migrationsverket och vill komplettera ansökan. Ca en halvtimma senare får min pojkvän (amerikan) ett mejl om att boka en tid för ett besök! Hon har alltså redan hunnit läsa igenom hela ansökan och skickat den till den amerikanska ambassaden. 

Jag vet inte om vi bara har haft tur med den här första delen av ansökan eller om vi kommer behöva vänta extra länge efter intervjun istället... Vi blev i alla fall väldigt hoppfulla :) Undrar varför det tar så lång tid för er andra att bara få intervjumejlet?

• tillsammans i Sverige
    Ellaa skrev 2015-04-10 01:07:31 följande:

Hej!

Herregud vad jag skulle ljuga om jag inte sa att jag vart så paff när jag läste ditt inlägg, glad för eran skull såklart... Lyckos Er! Min sambo är också amerikan, onekligen har jag hört många positiva historier om just amerikaner-svenskar under den här processen... Jag hoppas vår tur infaller efter intervjun dvs att vi får beslut snabbt - men men.

Undra om handläggaren trott att det är ett ärende från 2014 och därför valt att göra allt så snabbt, ta chansen iaf och boka intervjun så fort som möjligt så ni får det gjort! Berätta gärna hur länge ni får vänta tills ni gör intervjun i USA, de säger att de ger ganska snabba tider, man hoppas på det.

Vet du vilken enhet ert ärende ligger hos?

Håll oss gärna uppdaterad, då ni har ett ganska unikt fall.

Lycka till!

Jag ska ärligt säga att jag blev extremt paff själv!! Intervju är i alla fall bokad den 8 maj. Jag hoppas verkligen att vår ansökan är komplett och att de nya handläggningstiderna stämmer hyfsat!

Hur ser/vet man vilken enhet man tillhör?
  • tillsammans i Sverige
    Ellaa skrev 2015-04-15 04:26:25 följande:
    Hej igen :) 

Det är den säkert! Vilken ambassad eller konsulat ska ni ha intervjun på den 8e maj? Varför fick ni vänta så länge? Blir nästan orolig nog, min kille ska göra den i New York... De sa att max 2 veckors väntetid (även om det bara är ord). 

Du kan få veta om du ringer centrala numret och frågar de i vilken enhet ert ärende ligger hos eller så kan du maila de brukar oftast svara efter 1-2 dagar. 
    Det är konsulatet i Chicago :) Vi ringde på en gång, men då hade de inte fått in ansökan från ambassaden i DC. Eftersom ambassaden är stängd på fredagar dröjde det alltså tills efter helgen innan de ringde upp, men jag antar att de gav den första tiden som fanns! De sa max 3 veckor till oss, vilket stämde på ett ungefär.

För den delen, grattis själv till intervjumejlet!! Det verkar som om det verkligen har hänt något, då väldigt många har fått på sistone! Jag såg vad du skrev i ett senare inlägg - vem var det du pratade med som sa att det skulle ta max 1 månad för er efter intervjun innan beslutet är klart? :) 
  • tillsammans i Sverige
    Ellaa skrev 2015-04-26 16:18:22 följande:

Hej alla! Nu är min sambo tillbaka hos mig efter 5 dagars resa till New York. Han hade sin intervju i onsdags hos svenska konsulatet i New York - tog lite mer än 1 h.

Han tyckte kvinnan som genomförde intervjun var hur trevlig som helst, hon skrattade och sa att Migrationsverkets intervjufrågor är konstiga och att de hade dålig engelska (hehe). 

Hon frågade om min sambo hade växt upp i lgh eller hus som liten? (Konstig fråga), de frågade hela namn på vissa av mina familjemedlemmar, hur vi träffades och vart när han förklarade att vi träffades i Sthlm på en klubb Fasching, han frågade om hon visste vart den låg, hon sa: jag är nog dubbelt så gammal som dig, tro mig jag vet vart det är och skrattade. Hon frågade om min adress, hon visste tydligen vart det låg inklusive så han förklarade detaljerat hur man kommer dit. 

Hon frågade om våra bakgrunder och utbildningar, typ jobb och så, och vad jag pluggade i USA medans vi var sambos. Och tiden innan vi blev sambos och jag flyttade till NY för att bo med han. Så hon kollade hans pass och alla hans 17 stämplar för inresa i Sverige mellan 2010-2012 innan jag flyttade till honom. Han sa, ja det har varit bekostat, hon sa men värt det. Ytterligare fick han lite frågor om hans familj. Hon tipsade dock att han skulle helst förnya sitt pass för att han har lite mer än 1 år innan de går ut - men han sa att vi redan talat med Migrationsverket och att det är OK att han får TUT tom passets slutdatum, vi kommer ju förlänga sen. Men vi vill få beslut så fort som möjligt för vi har jobb som väntar i Sverige.

Hon frågade om våra framtidsplaner i Sverige och han sa att det finns en arbetsgivare som faktiskt väntar på han och att jag samma dag hade jobbintervju via Skype. Han var väldigt detaljerad att hon sa du behöver inte vara så detaljerad, det är lugnt, jag kan se att det är ett äkta förhållande. Dock kan jag inte säga exakt när ni får beslut det kan ta 3-7-14 dagar. Men det ska inte finnas anledning att vara orolig för att bli nekade. Han tyckte hon var jättelugn och extremt trevlig. Ringde Migrationsverket dagen efter och allt var inkommet. Nu väntar vi på beslut. Väntan del 2, antar jag.

Tack för detaljerad beskrivning! Vad tog ni med er för dokument? Snart pojkvännens tur för intervju :) Men enbart 14 dagar för beslut?! Låter helt otroligt!
  • tillsammans i Sverige

Vi har fått bifall!!!! Knappt 1,5 månaders väntetid, helt sjukt.

Ansökningsdatum: 1 april 2015
    Komplettering: 8 april 2015
    Intervju: 7 maj (Chicago)
    Beslut: 11 maj 2015 (bifall)

Pojkvän från USA. Inga förmildrande omständigheter vad jag vet.

Hoppas ni andra också får beslut snart!!

• tillsammans i Sverige
    Donna90 skrev 2015-05-11 11:45:03 följande:
    WOW gud va kul :)
    Stort grattis, kan inte fatta att ni behövde vänta så lite. Vilken enhet tillhörde ni?
    cecilin skrev 2015-05-11 12:17:12 följande:
    Grattis! Vilket mirakel. Snälla säg att ni hade förtur annars kommer jag bli galen. Vilken enhet tillhörde ni?
    Ellaa skrev 2015-05-11 14:01:21 följande:
    Wow! Vad underbart! Vilken tur ni verkligen har.... Grattis!

Bor ni i USA just nu? Kul början på försommaren för Er :)

Vilken enhet tillhörde ni? Jag hoppas resten är lika snabba på

att ta beslut!
    Baban skrev 2015-05-11 14:41:28 följande:
    Grattis grattis

Jag tror du är företag ägare så därför fick snabb besked,

Min brorsan företag ägare och hans fru fick besked inom 40 dagar ( papparsansökan )

Det va förre året enhet Sundsvall .

Är du företag ägare?
    cecilin skrev 2015-05-11 14:38:25 följande:

Ja någon är det som snackar skit. Det här är det enda fallet jag har sett som har "gått före" oss i kön även om jag tidigare har läst om flera fall förra året där Migv inte gick på ansökningsdatum.

Ovanstående ansökan med bifall borde ju ha tagit minst 4-9 månader iom att de hade intervju plus komplettering. 1,5 månad låter lite för bra för att vara sant. 

De har noterat att jag har ringt sex gånger om vårt ärende, dock är det betydligt fler.. Varför gör dem det om de ändå går på ansökningsdatum? Tror ni att det har någon betydelse om man ringer eller inte?

Tack!! 
    Och nej, ingen förtur av något slag utan snarare endast tur skulle jag gissa. Jag vet faktiskt inte vilken enhet vi tillhörde, då allt gick så snabbt. 

Och nej, det är bara han som bor i USA. Vi har haft långdistans i snart två år, så det känns helt fantastiskt att han äntligen kan flytta hit till Sverige. Ingen av oss är heller företagsägare, utan vi ansökte  "planerar att gifta sig eller bli sambo"-uppehållstillståndet. 

Jag kan säga att även jag tycker att det här låter för bra för att vara sant (dock var kompletteringen snarare ett förtydligande av något vi hade skrivit i ansökan än en riktig komplettering, vet inte om det påverkar något)!!! Idag var även första dagen jag själv tog initiativet till att kontakta Migrationsverket, så i vårt fall hade det i alla fall ingen betydelse.

Lycka till alla ni andra som också väntar!!

• tillsammans i Sverige
    tillsammans i Sverige skrev 2015-05-11 17:57:05 följande:
    cecilin skrev 2015-05-11 12:17:12 följande:
    Grattis! Vilket mirakel. Snälla säg att ni hade förtur annars kommer jag bli galen. Vilken enhet tillhörde ni?
    Baban skrev 2015-05-11 14:41:28 följande:
    Grattis grattis

Jag tror du är företag ägare så därför fick snabb besked,

Min brorsan företag ägare och hans fru fick besked inom 40 dagar ( papparsansökan )

Det va förre året enhet Sundsvall .

Är du företag ägare?

Tack!! 
    Och nej, ingen förtur av något slag utan snarare endast tur skulle jag gissa. Jag vet faktiskt inte vilken enhet vi tillhörde, då allt gick så snabbt. 

Och nej, det är bara han som bor i USA. Vi har haft långdistans i snart två år, så det känns helt fantastiskt att han äntligen kan flytta hit till Sverige. Ingen av oss är heller företagsägare, utan vi ansökte  "planerar att gifta sig eller bli sambo"-uppehållstillståndet. 

Jag kan säga att även jag tycker att det här låter för bra för att vara sant (dock var kompletteringen snarare ett förtydligande av något vi hade skrivit i ansökan än en riktig komplettering, vet inte om det påverkar något)!!! Idag var även första dagen jag själv tog initiativet till att kontakta Migrationsverket, så i vårt fall hade det i alla fall ingen betydelse.

Lycka till alla ni andra som också väntar!!

Update: Insåg nu att det står i beslutet vilken enhet man tillhör. Norrköping hade vi!
  • tillsammans i Sverige
    Baban skrev 2015-05-11 19:58:37 följande:

Tack för info

Mitt ärende för tillfället ligger i Norrköping enhet.

Har du nån telefonen nummer eller email?

Tack

Med vänlig hälsning,

Baba

Nej, tyvärr inte :/ Jag ringde Kundtjänst och fick på så vis veta beslutet.

Lycka till i alla fall!!
  • tillsammans i Sverige
    Anonym (va??) skrev 2015-05-11 22:20:29 följande:

Grattis!

Vi fick också beslut i veckan men i epostet stod det inte om det var pos/neg - inte heller stod det vilken enhet vi tillhörde. Jag hade kontakt med en handläggare och vet att det är positivt, samt PUT.

Fick ni beslutet som email eller var kan jag hitta det? Min man behöver nämligen en utskrift på beslutet när han flyger in till Danmark och det hinner inte nå honom som snigelpost.

Grattis åter igen!

Åh grattis själv!

Ja, vi har fått beslutet mejlat till oss (dock ringde vi ambassaden först som sa att de skulle skicka ut det)! I beslutsdokumentet står det enhet och beslutsfattare m.m. Var kommer din man ifrån? De sa till oss att det räckte med att han har pappret med sig vid tullen (dock amerikan, så inte ens det borde behövas) och sen gör ett besök till Migrationsverket för att lämna bild och fingeravtryck.

Hoppas att det löser sig för er! Och grattis till beslutet, PUT till och med!
  • tillsammans i Sverige
    ArthurMouse skrev 2015-05-17 20:26:37 följande:

Alltså hur stor är chansen att man får avslag egentligen? Min partner var på möte 8e maj, han berättade att allt hade gått hur bra som helst. Kvinnan han hade intervju ringde till och med 2 timmar innan och förklarade vad han skulle ta med sig. Han tog med sig så mycket bevis som möjligt.. Foton på oss, min familj från hans vistelse här, foton på vardagliga saker han gjort i landet, foton på oss under alla vistelser jag gjort i Kanada etc. Han tog med sig alla stämplar i mitt pass, mitt ID osv.

Han berättade att intervjun hade gått hur bra som helst och kvinnan hade till och med sagt att han inte behöver oroa sig för avslag eller något annat. Det var vad hon sade, men jag är livrädd för själva MIGV.. Vi är ju relativt unga (Han är 24 och jag är 22). Livrädd att de säger "ni är så unga så vi anser att ni inte är seriösa" osv... Man vet aldrig med dem:(

Hur stor är egentligen risken att man får avslag? Någon som vet?:/

Jag vet inte hur stor risken är att få avslag, men kvinnan som höll i min pojkväns intervju sa i alla fall att hon aldrig hade varit med om att någon hade fått avslag baserat på att man är ett för ungt par. Vi var nämligen också oroliga för detta (och vi är yngre än vad ni är), men vi har rätt nyligen fått bifall! :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid