• stuck in iraq

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej people! Jag ansökte till min man den 23/10-2014 han är irakisk medborgare och jag är svensk medborgare, anyway började tappa hoppet tills jag fick intervju mailet 15/4-2015 blev lite glad så jag mailade Ambassaden i Tehran och fick en intervju tid den 16/8-2015 asså helvete tänker man bara väntar o väntar e så jävla trött på detta fan de värsta e att jag bor här med honom för att det är jobbigt med distans förhållanden ???? och ni kan tänka er hur det är att bo i irak det är ingen semester ort precis???? men jag har en fråga om jag blir gravid från honom o skickar gravidetsintyg finns det möjlighet att dem pritorer vårt ärende lite snabbare? Lr dem skiter i det och alla måste vänta i kö?

• stuck in iraq
    Kevin49 skrev 2015-04-16 20:48:22 följande:
    Hej!
    Först nämnde du att han är från Iraq och bor i Iraq, men sen nämnde du att Ambassaden i Tehran, Tehran är i Iran inte Iraq.
    Angående graviditet, så vet jag att det ändrar det hela och man får förtur, frågan är om du är gravid typ 4 månader och sist du var med honom så var det för 6 månader sen. då är säkert att han inte får visum alls, för att det kan leda till hedersmord.
    Skojade bara.
    Lycka till
    Ja det finns en svensk ambassad i irak men tyvärr tar dem inte hand om ärenden så man får vända sig till närmaste grannland, men det här med graviditet kanske kan vara lösningen så vi får ett UT får se kanske det blir en liten bebis:) tack för infon
  • stuck in iraq
    z h skrev 2015-04-16 23:21:44 följande:

Hej.

Jag har också hört från en vän, hennes släkt har också fått i teheran och de fick den 25/8. Alltså det e helt sjukt. Så det betyder att jag får också stå länge. Det jag vet är att i Tehran är det inte lika press som i Turkiet och Jordanien, då folk från syrien reser inte det. Så jag fattar inte varför det så

Samma här blev chokad när vi fick intervju tid i augusti det e inte normalt ser ut som att alla som bokat i Tehran sitter i samma båt men detta med Turkiet kanske man kan testa ringa dit och fråga om man bokar tid hos dem har dem lediga tidiga tider kanske?
  • stuck in iraq
    Baban skrev 2015-04-16 22:31:56 följande:
    Hej hej stuck in Irak,

Jag är i Irak också men säg till din man att vände sig till Turkiet istället för Teheran, det är helt sjukt att vänta 4 månader på intervju.

Eller vända sig till en annan land som Jordanien,

Om det blir så jag ska inte boka tid på ambassaden i Tehran även jag väljade svensk ambassad i Tehran. Det finnes flera närmaste länder att man boka tid på intervju.

Hoppas ni kan göra så.

Du kan ringa migrationsverket att har möjlighet att boka tid med en annan svensk ambassaden i andra närmaste land.

Skriver här om det finns möjlighet eller inte tack.

Håller tummarna.
    Jag kan testa ringa dem i Turkiet och fråga tidigast möjliga tid för intervju isåfall om dem har lediga i maj , juni så ber jag Tehran överföra ärendet tack för infon
  • stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-16 23:45:15 följande:

Finns det någon här som har erfarenhet av ambassaden i Amman,Jordanien och har gjort intervjun där? :)

Vet bara att det är lång vänta i början skrev vi i webbansökan att vi önskade göra intervjun i Amman sen efter vad jag hört så är det press hos dem och dem är tuffa med frågorna på intervjun så jag mailade dem och bad dem överföra mitt ärende till Iran istället fick tid där 16/8-15:(
  • stuck in iraq
    Baban skrev 2015-04-17 00:42:33 följande:
    Hej på alla,

För er som dina partner ska boka tid hos svensk ambassaden i Tehran och dem är irakiska medborgare

Och kan prata svenska

, jag har en förslag till er,

förslagen är

Ringa och fråga svensk ambassaden i Turkiet , Jordanien, eller Vitryssland.

För irakier visa free till Jordanien och Turkiet men till Vitryssland behöver visa, för irakier kan få Vitrysslands visa inom en vecka,

Men som jag sa dina partner måste lämna intervju på svenska språket i Vitryssland för att jag tror inte att dem har tolk på kurdiska eller arabiska.

Jordanien har arabiska språket men vet inte om kurdiska. Turkiet har tolk på turkiska, arabiska och kurdiska.

Hoppas dina partner kan svenska för att lämna intervju så fort som möjligt.

Ha det så bra.
    Lite info om Jordanien du kan inte få visa ditt lätt det är en lång process att få visa accepterar inte irakiska medborgare nu innan för några år sen kunde man komma in i jordanien men nu är det svårt och om man har besökt iran tidigare och har ett iransk visum i sitt pass nekas man inträde till jordanien alla här i Bagdad vet om detta. Jag kan inte skicka min man till vitryssland han kan fan inte svenska. Och turkiet är det säkert press på anbassaden , tror vi bara väntar helt enkelt finns inte mycket att göra men tack för infon
  • stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-17 00:53:23 följande:
    Hej! Hur menar du med att dom är tuffa med frågorna med intervjun i Amman? Vi ska ha vår intervju i Amman så därför som jag undrar :)
    Dem frågar mer detaljer tillskillnad från de andra ambassaderna men detta är bara vad jag hört från flera personer så det är inte säkert. Men får jag fråga hur fort fick ni tid för intervju när ringde du och bokade:)
  • stuck in iraq
    david0933 skrev 2015-04-17 01:59:35 följande:

HEJ!
    min fru hade sin intervjuv i iran för några månader sen, mycket dåligt ambassad och otrevligt ska ni veta.. och spec de som inte är ifrån iran..

Jag har också hört att dem är otrevlig och förklarar inte tydligt till folk men vi har inget val har fått tid där 16/8
  • stuck in iraq

Tyvärr är dem stränga i jordanien dem ogillar irakiska medborgare så du måste söka på kontor här i irak om visum sen måste du vänta på beslut för att få jordanisk visum och det tar lång tid och du måste ha starka skäl vf du vill ha visum :( välj ett annat land där du kan göra intervjun istället lycka till

• stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-17 01:08:02 följande:
    Jaha okej men det kanske beror på vem det är som intervjuar för är olika? Min man var på ambassaden i Amman i onsdags och då sa dom att man måste boka tid för intervjun på ambassadens hemsida via webben och att man inte kunde göra det på ett annat sätt. Dom sa att vi kommer få reda på intervjutiden inom en vecka så vi väntar på att ambassaden i Amman ska skicka mejl till oss :) Vilket datum ansökte ni då och när fick ni intervjumejlet?
    Jag ansökte via webb 23/10-14 fick mail av migrationsverket 15/4-15 fick tid i iran för intervju 16/8-15 :(
  • stuck in iraq

Gällande personbevis hur gammal får den vara för att ambassaden ska acceptera den jag har ett familjebevis där det står att jag är gift och min makes namn men personbeviset är från november 2014 den är några månader gammal måste jag fixa en ny någon som vet ? Och måste det vara orginal med stämpel från skatteverket lr kan jag skriva bara ut en ny med mobil bank id men då är det en kopia utan stämpel?

• stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-17 14:36:43 följande:
    stuck in iraq skrev 2015-04-17 11:02:52 följande:

Jag ansökte via webb 23/10-14 fick mail av migrationsverket 15/4-15 fick tid i iran för intervju 16/8-15 :(

Jaha okej men min man är jordansk medborgare så då bör det inte vara några problem hoppas jag! Vi ansökte också via webbansökan den 30 september 2014 och fick intervjumejlet den 9 april 2015 så inte långt ifrån varandra då fast vi väntar på att få intervjutid från ambassaden i Jordaninen men vilken enhet har ni? :)
    Vet faktisk inte vilken enhet vi har hur får jag reda på det?
  • stuck in iraq

Okey får be min familj gå till skatteverket och få en kopia , stämpel från skatteverket med deras icon på och med namnteckning från dom har hört nånstans att det är en krav från ambassaden att personbeviset är stämplat.

• stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-20 17:38:08 följande:
    Har ambassaden sagt att det ska vara stämplat och med namnteckning till er? För vi fick ett papper där det står att man ska ta med sig personbevis fast står inget om stämpel eller namnteckning. Någon annan som vet?
    Står på ambassadens hemsida så här:

Personbeviset:

? ska vara i original

? får inte vara äldre än tre månader

? ska vara stämplat av Skatteverket eller av Notatius Publicus för att styrka äktheten

? ska vara av tupen "Familjebevis"
  • stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-21 22:03:27 följande:
    Vilken ambassad är detta? Alltså det får inte vara en kopia som min man tar med sig till intervjun då? Plus menar dom stämpeln som är en nummeretikett i mitten av personbeviset på vänster sida? :/
    Det gäller alla ambassader som jag vet jag bifogar en bild på den
  • stuck in iraq

För alla som inte vet så ska personbeviset se ut när ni lämnar in den till ambassaden under intervjun ska vara av typen "familjebevis"

• stuck in iraq
    jessib skrev 2015-04-22 14:22:38 följande:
    Min kille hade inte med sig mitt personbevis alls. Ambassaden saknade ej detta :)
    Ja dom kanske inte ber om de beror på var ni gör intervjun vet inte men vi vågar inte riskera för säkerhetsskull ska man ta med sig alla papper dom begär ;)
  • stuck in iraq

Till er som ska göra intervjun i Tehran detta kanske hjälper vi fick den av receptionen i Ambassaden i Tehran Iran. Min man är irakisk medborgare så han fick detta vet inte för er som inte är från irak men hoppas det hjälper lite

• stuck in iraq
    z h skrev 2015-04-22 18:31:52 följande:
    Det står att de behöver bara ett foto. Jag vill fråga om ni har skickat foto i samband med ansökan, för jag har försökt men det gick inte och bifoga de utan bara vigseln och andra papper.
    Nej foton visar man upp i samband med intervjun i webbansökan kan du inte skicka in foton men vad jag vet så under intervjun vill dem bara se foto men dom behåller inte dem men ni kan alltid fråga om dem vill ha fotona.
  • stuck in iraq

Jag mailade migrationsverket gällande väntetiderna :

Min fråga:

Hej jag undrar bara är det

fortfarande 14 månader till beslut som gäller för webbansökan? Jag har hört att webb och pappers ansökningarna har slagits ihop och att det är 18 månader för båda stämmer detta? Tacksam för svar mvh. Svar från migrationsverket:

I dagsläget är det samma väntetider för beslut både för en ansökan genomförd på blankett och webben, oavsett vilket tillväga sätt du väljer att lämna in din ansökan så försöker Migrationsverket handlägga varje ansökan så fort som möjligt. När en ansökan har skickats in går en handläggare igenom alla dokument och uppgifter. Handläggaren börjar sedan att utreda ansökan. Om någon information saknas eller om handläggaren behöver utreda mer kan handläggningstiden bli längre.

Alla uppgifter finns med:

En ansökan som innehåller den :information och de dokument som behövs för att en handläggare ska kunna fatta ett beslut, anses vara en ansökan där alla uppgifter finns med.

Om någon information saknas:

En ansökan som saknar något dokument eller behöver utredas mera tar längre tid för Migrationsverket att handlägga. Migrationsverket tar kontakt med dig om ansökan behöver kompletteras med mer information. När ett beslut är taget kommer Migrationsverket att skicka det till dig.

Om information saknas och mer utredning behöver göras:

Om en ansökan saknar flera dokument eller behöver utredas mer än vanligt påverkar detta handläggningstiden. Det kan till exempel vara att Migrationsverket behöver träffa den som gjort ansökan eller familjemedlemmen på intervju eller granska informationen i ansökan. Migrationsverket tar kontakt med dig om ansökan behöver kompletteras med mer information. När ett beslut är taget kommer Migrationsverket att skicka det till dig. Förstod inte riktigt vad dem menar menar dem att det är som innan 18 för pappers och 14 för webb lr 18 för båda papper o webb???

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid